Trash-tråden
Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-04 22:29:42 följande:
Ja jag anade att du skulle svara ungefär så faktiskt haha!
Jag vill inte ens veta hur uppfödningen ser ut, om jag visste skulle jag må så galet dåligt. Jag lever nästan hellre i ovisshet, men beundrar dig för ditt val faktiskt.
I närheten av mina föräldrar finns en bondgård där man kan köpa lamm och nöt som slaktas och styckas där, på plats. Mer närproducerat än så blir det inte

och det är ett så vackert, idylliskt ställe vid en sjö, for whatever it is worth...(mitt goda samvete...)
Fast jag skulle önska att folk brydde sig mer och läste på mer. Vi är så itutade att den svenska djurhållningen är bäst i världen, men det stämmer inte. Inte heller är det samma sak som att alla djur har det bra i Sverige. Man har inte tagit hänsyn till gruppstorlekar tex, och man föder upp kycklingar som har så stor köttvolym att de i slutet av sitt liv inte ens klarar att stå upp. Man har nötboskap ute på bete år ut och år in, och när man får problem med parasiter avmaskar man, och till slut blir förstås masken immun mot avmaskningsmedlet, istället för att man växlar betesmarkerna. Samma sak egentligen med jordbruket, näringsinnehållet i grönsakerna sjunker, jorden utarmas och konstgödningen är helt värdelös på lång sikt. Sorgligt är det.