Trash-tråden
Jag fick således inte veta varför "muhammed" fann min avatar procoverande.
Kan det vara så att slicka på slickepinnar kan vara Makruh ibland under vissa omständigheter.

Jag förstår hur du menar med fripass och jag är medveten om den rasism som finns mellan olika invandrargrupper. Den är många gånger värre än vår "lagom" svenska främlingsfientlighet.
Min poäng är att vi oftast inte är så fördomsfria som vi inbillar oss att vi är. Att vi är uppväxta med ett "bias" som finns där bakom alla fina ord. Sen behöver det inte vara något negativt förknippat med det. Men det finns en inneboende rasism (i brist på bättre ord) i att klassificera människor uifrån sitt ursprung, oavsett om vi tillskriver goda eller dåliga egenskaper.
Den dag då vi alls inte tänker på att en person är arab, svart, asiat etc utan endast ser dem som de individer de är som vi verkligen kan kalla oss fördomsfria.
Jag vet att jag "twistar" till det här till sin yttersta spets och det är givetvis inget som kan jämföras med "verklig" rasism.
Sen är det lika illa att förlåta saker med motiveringen "det är deras kultur". Det är korkat och kontraproduktivt och ger bara rasister ytterligare argument. Det finns ingen som helst anledning att släta över kvinnlig omskärelse, hedersmord eller allmänt kvinnoförtryck utan handlingar som vi inte vill acceptera är lika otillåtet oavsett någons bakgrund.