Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Trash-tråden

oOOo oOOo skrev 2012-10-28 13:08:07 följande:
    Varför svarar du inte på min fråga först?

Vem har ansvar för Mrs och Venus.

Jag anser att ansvaret för vår värd är konstruerat på samma sätt som om du skulle säga att vi har anvar för Venus och Mars har så ruttet klimat.
    Haha, Mrs Venus. Nu börjar vi närma oss.

Mars skulle det ju vara så klart. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:08:20 följande:

Givetvis inte eftersom det finns tillräckligt med mat på jorden för att ingen ska svälta. Obalansen ligger i överkonsumptionen vs barnen på soptipparna.
    Nej, överkonsumtionen är en konsekvens av våra resurser. Vi bibehåller vårt försprång genom att inte låta länderna konkurrera på lika villkor. Vi har råd att slänga och väjla och vraka.

Om vi inte belade fattiga länder med strafftullar hade våra inhemska arbetares löner gått ned till följd av annan billig arbetskraft. Lägra löner hade gett sämre välfärd för oss och bättre för de andra som hade haft tillgång till vår marknad, men det vill vi inte gå med på. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:10:49 följande:

Jag saknar det humana perspektivet. Vi är människor och har ett visst ansvar för mänskligheten. Inte ett totalt, men ett visst.
    Ansvar är inte rätt ord. Men visst, vi människor gör vad som vi tror är bäst för oss själva. Det är det genetiska materialet som styr. Det är därför man är mer benägen att hjälpa närstående i ungefär lika stor utsträckning som man har gemensamma gener.
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:16:26 följande:

Alltså visnackar förbi varandra. Jag har aldrig motsagt vad du skriver här.
    Jo, till viss del. Men jag tror inte att bara för att maten i teorin skulle räcka eftersom vi slänger så betyder det att den maten automatiskt hade kommit andra till godo. Processerna är mer komplexa. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:17:57 följande:
    Och här saknar jag nivåer. Visst är det som du säger men det motsäger på inget sätt att jag (och många) anser att vi har ett ansvar inför medmänniskor, oavsett relation till dessa. Allt är inte svart eller vitt.
    Ansvar låter bra, men vad menar du egentligen. Det är ungefär som ordet överbefolkning. Det säger inget egentligen.

Vi kan bygga upp system av skyldigheter och rättigheter som vi anser passa, vilket vi också gjort till viss del. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:23:17 följande:

Men gaah såklart de är mer komplexa!
    Det trodde jag var självklart. Poängen är att det FINNS tillräckligt med resurser och att de är orättvist fördelade. Det är så komplext att det inte längre handlar om färdigmat utan pengar, råvaror, jord, redskap osv.
    Men när du skriver 'fördelade' låter det som du tycker att någon aktivt skall fördela saker, som med allmosor när det egentligen handlar om system som skyddar vårt samhälle på bekostad av andras.

Det verkar som du tror att systemen inte beror av varandra. Varför tror du vi har strafftullar om det inte påvekar oss? Varför förbjuder vi estniska byggarbetare att arbeta för sina löner i sverige? 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:30:31 följande:
    Jag gör mig själv inga tjänster om jag fortsätter den här diskussionen idag
    Men mycket intressant!
    Jag säger detsamma
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:21:37 följande:
    Men jag känner att varken du eller oOOo osv, är insatta i hur det verkligen ser ut.
    Slag under bältet

Det är nämligen vi som inser hur det verkligen fungerar.

Men jag vet att du vill ner under bältet så ok. 
  • oOOo  oOOo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-10-28 13:46:25 följande:
    Föredrar slag med bältet om jag ska vara helt ärlig. Så human är jag.
    Haha, såklart

Nu skall jag ut i det fina vädret. Tack för diskussionen. 
  • oOOo  oOOo
    Aynrand skrev 2012-10-29 20:26:27 följande:
    Är inte denna kvinnna mkt sexig...hon håller i ett glas vin känns det som eller vad säger du NG?

lite lik hon Julia Ormond i Höstlegender.
Svar på tråden Trash-tråden