Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-31 14:00:45 följande:
Mmm jag har svårt att förstå väldigt många av argumenten.
Och förmedlar man detta till sina barn liksom?
Jag ser min dotter, 9 år och proppfylld av empati, vill veta, vill ge sin veckopeng, ställer frågor, undrar varför, känner för och med. Och så ser jag vuxna människor som liksom bara "ah jag skulle ljuga om jag sa att jag brydde mig".
Wtf?
Jag tror barn många gånger har en mer inneboende empati än många vuxna, de är helt sjuk!
Fattar inte varför människor är så rädda för att bry sig, att bry sig är något av det viktigaste som finns tycker jag. Även om man inte kan lösa alla problem i världen, föda alla svältande barn, rädda alla som man vill, så kan man iaf våga bry sig, våga se andras lidande och känna med dom OCH lära sina barn det samma.
Min unge blir kallas fredsmäklaren på förskolan av personalen, för hon alltid hoppar in och mäklar fred och löser saker, trots sin ringa ålder. De har även sagt att hon har så stor empati och inte är så sensationslysten som de andra barnen i samma ålder, vilket ju faktiskt är helt normalt för ålder att vara som jag förstått. Men Freja har aldrig varit det, hon är mkt mjukare än mig och det ser jag som en fördel, även om hon bara måste få skaffat sig mer skinn på näsan innan hon börjar skolan, annars kommer hon bli mentalt slaktad där misstänker jag.