HäxanSurtant skrev 2011-08-28 00:02:00 följande:
Hmm ja de är ju inge bra eller alltså de är bra att att man kan använda engelska och ha som stöd när man förklarar och sånt. Men man lär ju sig inte svenska om man bara snackar det. Ibland är hjälpen desamma som att stjälpa, engelska förbud hemma då?
Tror många gånger det beror på om man vill lära sig, lärde känna två bröder som kom hit från jordanien i januari i år och de pratar också engelska. Men de ville lära sig svenska, så jag har haft "lektioner" med dom och samlat ihop massor av SFI material som de fått låna och övar med, idag snackar de ganska bra svenska, sen har de gjort mkt att de arbetat i sin pappas lilla butik, för de blir ju tvungna att använda språket med kunderna.
Det mest komiska var för några veckor sen när en an bröderna rättade en annan kille som bott här i fler år och han säger alltid källare när han hälsar, någonstans så har han fått för sig att källare är tjenare typ

iaf så blev han rättad av en som inte vart i sverige lika länge och de var kul. Så nu hejjar vi allihop på varandra genom att säga Källare

Hahahaha askul

KÄLLARE!!!!!!!!!!
Nämen jag vet inte vad det är för fel på den här snubben, han verkar ju vilja men ingenting händer. Jag orkar inte hålla på och försöka lära honom heller, jag tycker att han är vuxen och borde kunna ta ansvar för sig själv. De första månaderna försökte jag lära honom så mkt som möjligt men det går inte in bara. Nu har jag gett upp