Nice Girl Wrong Place skrev 2012-04-26 21:43:48 följande:
Vet du, jag tänkte just på Khadaffi, Ghadaffi whatever-affi när jag skrev inlägget.
Men jag var för trött för att spinna vidare på det.
Det finns många fler än han som tror på den teorin. Och Khadaffi gick ju verkligen ut stenhårt med att det var så det var.
Han hade ju dessvärre egna motiv han också, inte speciellt mer ärbara. Hans önskan om ett "arabiskt bälte" (tänker på t ex kriget i Tchad på 80-talet) och hans lite halvkoloniala tankar kring Afrika. Kolonialism, något han själv givetvis fördömde.
Men han körde väl sitt eget race.
Att han var bindgalen (fast jag har hört Guilliou säga ngn på 80-talet att han var en god och förnuftig ledare; han hade intervjuat honom, men det tyckte man säker om Hitler också) och diktator är det ingen tvekan om och förtjänar det slut han fick. Men just i den om vad som låg bakom kan han ha haft en poäng.
Både Khadaffi och Ghadaffi är rätt för den delen. Beror på om man uttalar hans namn på arabiska eller på det beduinspråk han talade (el något sådant). Undrat varför länge båda stavningarna förekommer och vilket som är rätt, tills jag hörde det nämnas i ett program på radion.