Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Själv ska jag läsa "Mäster" snart tänkte jag.
    Ska bara läsa alla andra böcker på min lista först Solig

'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 15:34:44 följande:
    förresten har du fortsatt med "Jag brinner"?
    Oh ja.
    Det är den jag håller på med just nu. Har haft så lite tid att läsa på sistone och i början av boken blev det väldigt mycket googling innan jag fick koll på begrepp och personer haha...

Den är väldigt vacker. Jag älskar poesin i den och jag älskar passionen.
    En sak jag funderat över - är den fiktion? 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 15:36:04 följande:
    Jag har inga invändningar mot vad du säger mer än att även läraren måste kunna vara kritisk och inte begränsa sig.
    Fast det där är ju luddigt. Självklart ska läraren vara kritisk och inte begränsa sig, MEN, man har en läroplan samt kursplan att följa och kan heller inte köpa in vilka läroböcker man vill.
    Skillnaden här är att du kanske ser det som en begränsning i negativ mening, men de rekommenderade böckerna och den rekommenderade litteraturen snarare är utvald just för att stimulera kritiskt tänkande och egna initiativ.
    Helt opåverkad är aldrig människan. Och jag tror fortfarande att ingen utbildning är det största våldet mot människans sinne.
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 15:43:39 följande:
    Nej, det är det den inte är. Maja & Lili hade verkligen den där historien tillsammans. Det var passion från första stund. Antagligen är den baserad på deras brevväxling & såklart Majakovskijs dikter. Lili skrev också en bok vid ett tillfälle. De gjorde konst och filmer ihop. Sedan har nog Torbjörn Säfves egen "stil" färgat boken, men jag kan inte se någon som kunde gjort det bättre.
    Ah  
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 15:53:17 följande:
    Ja, jag ser det som ett potentiellt problem att literatur och undervisningsmetoder bestäms från statligt håll.

Det jag efterlyser är att lärare borde vara medvetna om detta problem. Du ser inte paradoxen i att välja literatur för att stimulera egna initiativ?

Du behöver inte referera till alternativet ingen utbildning eftersom ingen pratar om att inte ha någon utbildning.  
    Vem ska bestämma då? Enskilda lärare?

Nej jag anser inte att det nödvändigtvis är en paradox.

Ok. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:10:19 följande:
    Jag säger inte att jag har en lösning, jag säger att det finns ett potentiellt problem som lärare borde känna till och förhålla sig till. 

Inte nödvändigtvis, men potentiellt? Föreligger det inte ett potentiellt problem då? 
    Hur reagerar en student på att få en bok sig tilldelad? Är det stimulerande för hens initiativförmåga?

Men vilken typ av bok?
    Lärobok?
    Man kan få böcker rekommenderade. Beroende på uppgiften boken är till för, passar inte alla böcker eftersom det bara är ett visst antal böcker som berör ämnet man arbetar med, t ex.
    Då får man ju ofta fria händer men läraren vill gärna "godkänna" boken först, så att han/hon har koll på vilken litteratur eleven jobbar med och kanske själv sätt sig in i den.

Jag tycker att du resonerar lite fyrkantigt, det ser så olika ut från situation till situation.
    Jag förstår vad du säger men ser inte detta som ett av skolans största problem.

Det föreligger potentiella problem överallt haha...
    Men det största är ju att lärare varken har tillräckliga resurser, tillräckligt med tid för att vara det de ska vara, pedagoger. Numer är man inte sällan en massa annat, innan man ens kan börja lära ut.
    Ordningsvakt, konfliktlösare osv.
    Jag har varit på skolor där det tagit minst en kvart innan alla befinner sig där de ska med materialet de ska ha osv. Lärare är ofta trötta och får ägna en relativt liten tid på dagen åt att göra det de är där för att göra.
    Skolan har enorma problem. 
  • Nice Girl Wrong Place
    reflections skrev 2012-11-13 16:18:48 följande:
    Jag blev tilldelad ett antal böcker i en svenskakurs en gång. Bland annat Tristan & Isolde. Skulle aldrig ha läst den, och definitivt aldrig gjort en textanays av den på eget bevåg. Men nu gjorde jag det - och såhär i efterhand är jag jätteglad att så skedde, jag lärde mig mycket, jag kunde uppskatta ett stort litterärt verk som jag annars inte skulle upptäckt. Så ja, jag tror det kan vara av godo att tilldela studenter böcker. (ett exempel av många)
    Ja, det är ju en tanke ofta, att introducera nya tankar och perspektiv.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:24:01 följande:
    Jag tänker inte specifikt på någon bok eller något ämne. Det jag tycker är olustigt är att staten potentiellt kan styra våra barns uppfattning om världen. Om det görs eller inte är ytterligare en fråga. Men personligen tror jag det, speciellt eftersom så många inte lär sig kritiskt tänkande idag. De reagerar med ryggmärgen efter mönster de lärt sig, någonstans, jag tror det är skolan. Hur skolan är uppbyggd, inte så mycket vad som lärs ut faktiskt utan hur det lärs ut.
    Nej - jag är helt övertygad om att det är slappa föräldrar och dataspel.
    Det är snarare i skolan många ens får chansen att närma sig något annat än det man är van vid. 
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2012-11-13 16:25:17 följande:
    Inte per se, men vi har exempel på det eller hur
    Vi har fri press av en anledning, varför inte fri skola? 
    Varför inte?
    Hur många anledningar behöver du ?

Vad menar du när du säger "fri skola"?
    Vad ska reglera den och hur?

• Nice Girl Wrong Place

Vad gammal jag känner mig när jag säger "dataspel"!

Svar på tråden Trash-tråden