Inlägg från: Ermenegildo |Visa alla inlägg
  • Ermenegildo

Trash-tråden

Driftwood skrev 2012-11-12 12:41:48 följande:
    Tex tycker inte jag att man skall undervisa att demokrati är något självklart bra. Men hur förklarar man för barn sådant eftersom demokrati kanske ändå är det bästa system vi känner till. Det är bara att se hur människor tänker idag, att de har lärt sig att demokrati är lika med bra. 

Inte lägga in värderingar i undervisningen tex, vad som är rätt och fel utan låta barnen bilda sig egen uppfattning, belysa för och neckdelar osv.

Du vill starta en alternativ nazistisk skola? Självklart är demokrati bra. Alla människor vill kunna påverka sin situation.
    Förr visste jag inte hur jag skulle avsluta mina inlägg men nu
  • Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 12:52:25 följande:
    Thanks for proving my point.

Din poäng är att du tror att alla värderingar är farliga? Ska man tala om judeutrotning och apartheid utan något som helst ställningstagande? Om eleven frågar "Men varför förföljde man judar?" ska läraren svara "Man ansåg att judar var en parasiterande ras som nästlat sig in i samhället och som dessutom kidnappade och utförde ritualmord på ariska spädbarn. Och jag vill inte lägga några värderingar om de tankarna."?

Självklart måste en lärare kunna tala om värderingar, en lärare är också människa. Det betyder inte att man inte tillåter diskussion, rätten till fria åsikter är ju också en grundläggande värdering i vårt samhälle.   

• Ermenegildo
    PrimitivMan skrev 2012-11-12 12:54:19 följande:

Nej en upplyst despot är den bästa formen. Och i det begreppet innebär att despoten agerar på det sätt som är bäst och låter folkets vilja styra. Det är dock omöjligt i praktiken (hur vet man folkets vilja utan ett sätt att manifestera folkets vilja) och därför är demokrati ett bra alternativ om än inte perfekt. Inte det bästa men minst dåliga.

Jag är väldigt allergisk mot system som beskrivs som saliggörande men som blir katastrof i praktiken. Men representativ demokrati är ju en form av upplyst despoti. Annars skulle man aldrig fatta beslut om skattehöjningar eller bidragssänkningar. Eftersom representativ demokrati aldrig blir perfekt bör man minimera centralstyrningen så långt det går.
  • Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 13:08:13 följande:
    Nej, jag tycker inte att alla värderingar är farliga. Det handlar om var man drar gränsen. Jag tyckte PM uttryckte det rätt bra, man skall inte blunda för potentialen att fostra. 

Det är intressant att du börjar prata om nazism och judeutrotning när man nämner att demokrati har sin problem, även om det är det bästa vi känner till. Det handlar om indoktrinering.

För att göra en poäng tar man fram extremer. Men ge gärna fina oindoktrinerade exempel på lite småmysiga diktaturer.
  • Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 13:47:11 följande:
    Du missar poängen samtidigt som du belyser just poängen.

Poängen är inte att diktaturer är bra, poängen är hur du reagerar på påståendet att demokrati har sina problem. Du är just ett perfekt exempel på hur skolan indoktrinerar, see  
    Nu skriver du om något annat än det jag kommenterat. Jag reagerar inte alls på ett påstående att "demokrati har sina problem", jag reagerar på ett påstående att skolan inte borde lära ut att demokrati är bra. Det är en enorm skillnad.
  • Ermenegildo
    Driftwood skrev 2012-11-12 14:10:34 följande:
    Du reagerade helt korrekt. Du får ett A i uppförande. Jag får sitta i skamvrån.
    Jag förlåter dig. Jag är både storsint och vis. Tungan ute
  • Ermenegildo
    Aynrand skrev 2012-11-12 21:48:42 följande:
    de gillar jag

Ja, fina. Och jag kan riktigt se Birger framför skärmen säga: WHAT?? UNgefär som jag brukar säga när han lägger upp sina julskinkor.
  • Ermenegildo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-12 22:41:34 följande:
    Jag har tröttnat på min egen kuktråd.
    Ja, vad fan startade du den för? Det är ju som att starta en tråd om varför kvinnor måste acceptera analsex. Gör det när du ändå är igång, vet jag.
  • Ermenegildo
    lille Birger skrev 2012-11-12 22:59:33 följande:
    Exakt det inträffade, men lille Birger skrev inget...        han ville inte förstöra stämningen så han höll tyst.

Bilden ligger i min mapp "starka bilder"  Mitt bland alla degiga rumpor finns det helt sonika en bild på lille Birger.

Haha, du är betydligt mer finkänslig än jag. Jag har redan påstått i en annan tråd att du tänder på kvinnor som väger ett kvarts ton.

Och även jag var ju tvungen att kolla in Birgers obligatoriska badrumsspännarbild. Den var ändå betydligt bättre än de där avatarbilderna på spända bringor som verkar så populära bland vissa FL-raggare. (De som inte fattat att det är mycket coolare att lägga in en bild på Johnny Depp, alltså.)
  • Ermenegildo
    PrimitivMan skrev 2012-11-12 23:07:04 följande:

Jag har en enorm aversion mot män som har spända bringor avatarer. Dessutom verkar många av de som har den typen av avatarer dessutom vara ännu mer pantade än vad deras avatarer gör intryck av.
    Jag tror du kan trösta dig med att den typen av kvinna som på allvar skulle attraheras av en sån bild är någon du ändå inte skulle vilja ta i med tång.
Svar på tråden Trash-tråden