PrimitivMan skrev 2012-10-26 09:36:59 följande:
Det här med rasism:
Är det inte så egentligen att vi alla är rasister på ett eller annat sätt. Då menar jag inte att bränna ned flyktingförläggningar, snagga håret och skråla "Die Fahne hoch", rösta på SD, vara vardagsfrämlingsfientlig eller säga negerbollar

. Alltså även om vi aldrig skulle yttra ett främlingsfientligt ord så är vi ändå rasistiska. Därför att vi på något sätt bedömer en person utifrån hans/hennes ursprung på något sätt.
För den delen kan vi verkligen skaka av oss alla ev. fördomar som vi matats med på olika sätt? Är vi verkligen helt fördomsfria? När ens dotter kommer hem och presenterar sin nya pojkvän som är arab reagerar vi då annorlunda än om det var en "etnisk svensk"? Tror att en hel del som säger sig vara icke-rasister visar sitt rätt jag då. Själv ser jag det som ett möjligt problem, stora skillnader i bakgrund, värderingar och åsikter kan vara ett problem (snarare än att en person är just arab/muslim). Men det är ju personrelaterat mer egentligen, men man sätter nog en minoritetsperson under kraftigare granskning.
Sen finns ju motsatsen också givetvis. "Jag avskyr muslimer förutom Muhammed på jobbet, han är så trevlig".
När man ser en snygg svart kvinna så tänker man "åh en sån snygg svart kvinna" (el kanske tom tänker negress) istället för att bara tänka "Åh en snygg kvinna" (som råkar vara svart). Vi tänker inte "åh en snygg vit kvinna".
På något sätt är det lika rasistiskt att säga "Jag gillar svarta män/kvinnor" som det är att säga "Jag ogillar svarta män/kvinnor" (personligen tror jag i det sistnämnda fallet inte beror på estetiska skäl). Fast i det fallet är jag nog fördomsfri, för jag blir kåt på kvinnor oavsett hudfärg (en icke-faktor).
Fast det är kanske bara naturligt och att vi noterar det som avviker från normen. På samma sätt som vi skulle reagera på en snygg kvinna med rakat huvud (mmm Sinead O´ Connor). Det är kanske bara när vi tillskriver ursprunget några värderingar, både goda resp dåliga som man kanske kan säga man har fördomar (ordet jag eg letar efter är "bias", finns inte ett svenskt ord som uttrycker det bättre).
Ja, det finns till och med forskning på detta. Harvard har ett intressant test där all på 10 min på nätet kan testa om man har omedvetna raspreferenser. Testa!
implicit.harvard.edu/implicit/sweden/takeatest.html