• Magnux

Kan du lita på en rökare?

Det kan inte jag. Om jag ser en människa som röker tänker jag att det är en person som skiter i sin egen hälsa, sin familj och omgivning. Nåt måste saknas i huvet på den personen som trots kunskap om rökningens skador ändå fortsätter. En person som saknar förmågan att koppla samman grundläggande kunskaper med sitt eget agerande.

Jag skulle aldrig anställa en rökare, och helst slippa att arbeta tillsammans med nån.

• Svar på tråden Kan du lita på en rökare?
  • hippiegirl
    Stinky skrev 2011-08-26 12:06:14 följande:
    Du KUNDE ha haft IQ på 158 ifall du inte hade rökt bort några av hjärncellerna. Flört
    Breathe in the wisdom of life
  • Tassdjuret
    hippiegirl skrev 2011-08-26 11:53:07 följande:
    jag är rökare. jag har ett IQ på 137. Jag vet inte om det gör mig till  "något" mindre intelligent?
    Mindre intelligent, kanske inte. Mindre vis? Tja, med tanke på att du verkar ha gott om IQ att tillgå för en bedömning av situationen... Det handlar inte om hurpass intelligent man är, utan mer om vad man gör med intelligensen.

Varför har du valt att röka? Har det ett medicinskt syfte?
  • Magnux
    Bellss skrev 2011-08-26 12:06:31 följande:

Jag är varken mer eller mindre intelligent än någon annan.
    Jag vet lika väl som er att det är farligt att röka och gör mitt bästa för att sluta.

Hade jag däremot inte vetat om riskerna då hade man väl varit lite korkad kanske?
    Och på vilket sätt är man opålitlig för att man röker? Innebär det att man ofta ljuger, inte håller vad man lovar m.m?

Fördomsfulla människor däremot, dom sätter jag i facket för mindre intelligenta med tanke på att dom på nåt sätt tror att dom är bättre andra, tror sig att rätten att bestämma att man ointelligent för att man röker m.m
    Och dom kan man ju verkligen inte lita på, Dom lär ju snacka skit om alla sina vänner med dom fördomar som dom har. Skulle inte våga lita tillräckligt på den personen för att berätta personliga saker för jag gillar ju att bli dömd av mina vänner.  

Tvärtom. Om du vore rökare och inte visste om riskerna vore du inte korkad. Det är det faktum att rökning är odisktutabelt skadligt och att alla människor vet det som visar att du är korkad.
  • Magnux
    AnneliJ skrev 2011-08-26 11:58:53 följande:
    Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan lägga sån energi på detta skit snack som du håller på med när det finns så mycket andra viktigare saker att diskutera!!!! 

Tycker inte att du har den minsta rätten att komma och påstå att jag skulle va en sämre människa bara för att jag röker!!!!!!

Får det bara diskuteras viktiga saker på Familjeliv?

Jag har inte påstått att du är en sämre människa. Jag säger att jag inte litar på rökare, av vissa logiska skäl.

• Bellss

Skillnaden är att när man börja röka är det inte säkert man visste hur farligt det var och om man sedan blir beroende är det inte att "bara" sluta. Vilket säkert såna som du säkert tror.

Så att jag är dum för att jag inte slutar röka när jag vet riskerna har inte ens med saken att göra. Det spelar ingen roll vad man är beroende av; mat, alkohol eller vad som helst. Vad såna som du måste förstå är det är inte "bara" att sluta. Simple as that.

Intelligent eller inte, det kan du inte avgöra baserat på om en person röker. och tror du det, så är du mest korkad på hela familjeliv.

• AnneliJ
    Magnux skrev 2011-08-26 12:32:27 följande:

Får det bara diskuteras viktiga saker på Familjeliv?

Jag har inte påstått att du är en sämre människa. Jag säger att jag inte litar på rökare, av vissa logiska skäl.

SUCK...................
  • Magnux

Sambandet rökning -låg intelligens är det lätt att skaffa sig en genrell uppfattning om genom att studer några större arbetsplatser och skolor. Exempel:

Sjukhus - undersköterskor och städpersonal röker. Inte en enda läkare.

Kommunhuset - städpersonal och vaktmästare röker. Inga högre tjänstemän.

Gymnasieskola - IV-programmet röker, inte en enda naturvetare eller teknisk linje.

Men jag tror ändå inte att det är intelligensen som har störst betydelse, utan graden av självkontroll. Det är självkontrollen som avgör om du är svag nog att börja röka, eller stark nog att sluta.

• Bellss
    Magnux skrev 2011-08-26 13:17:26 följande:

Sambandet rökning -låg intelligens är det lätt att skaffa sig en genrell uppfattning om genom att studer några större arbetsplatser och skolor. Exempel:

Gymnasieskola - IV-programmet röker, inte en enda naturvetare eller teknisk linje.

Men jag tror ändå inte att det är intelligensen som har störst betydelse, utan graden av självkontroll. Det är självkontrollen som avgör om du är svag nog att börja röka, eller stark nog att sluta.

Men det stämmer ju inte ett skit? Hur kan dom skriva att INGA läkare eller tjänstemän röker. Du förstår väl att det inte stämmer? haha
    Jag gick Teknik OCH naturvetenskap och jag röker.
    Självklart kan alla sluta, det har väl ingen påstått? Men att det ska hända på en sekund förstår vem som helst att det aldrig skulle funka.
  • Magnux
    Magnux skrev 2011-08-26 13:17:26 följande:

Jag ljuger lite - det fanns några enstaka naturister eller tekniker som rökte. Men resten stämmer.

Svar på tråden Kan du lita på en rökare?