• Magnux

Kan du lita på en rökare?

Det kan inte jag. Om jag ser en människa som röker tänker jag att det är en person som skiter i sin egen hälsa, sin familj och omgivning. Nåt måste saknas i huvet på den personen som trots kunskap om rökningens skador ändå fortsätter. En person som saknar förmågan att koppla samman grundläggande kunskaper med sitt eget agerande.

Jag skulle aldrig anställa en rökare, och helst slippa att arbeta tillsammans med nån.

• Svar på tråden Kan du lita på en rökare?
  • Magnux

Jag är så glad - detta är mycket intressant! Jag har nu möjligheten att utforska hjärnan hos en läkare som röker.

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:22:45 följande:
    Bra. Jag har nu möjlighet att debattera med en läkare som röker och som enbart sätter tilltro till vetenskapen.

Säg mig - har du sett någon statistik över samband mellan rökning och utbildning och socialklass?
    Absolut,  du kan t ex läsa folkhälsoinstitutet rapport från 2009. 

Grupper som använder mest tobak dagligen
    -Arbetslösa män (49 procent)
    -Män med sjuk/aktivitetsersättning (49 procent)
    -Män med dålig ekonomi (40 procent)

Grupper som använder minst tobak dagligen
    -Kvinnor med lång utbildning (10 procent)
    -Kvinnor med god ekonomi (12 procent)
    -Äldre män (65-84 år) (12 procent)

Däremot så vänder jag mig stark mot ditt sätt att dra alla över en kam. Det finns många rökare som är ytterst kompetenta i sina yrkesroller.

• Magnux

Dra alla över en kam? Om jag säger att flest abetslösa män röker så stämmer det ju?

• Magnux
    en rund boll skrev 2011-08-28 13:33:11 följande:
    Absolut,  du kan t ex läsa folkhälsoinstitutet rapport från 2009. 

Grupper som använder mest tobak dagligen
    -Arbetslösa män (49 procent)
    -Män med sjuk/aktivitetsersättning (49 procent)
    -Män med dålig ekonomi (40 procent)

Grupper som använder minst tobak dagligen
    -Kvinnor med lång utbildning (10 procent)
    -Kvinnor med god ekonomi (12 procent)
    -Äldre män (65-84 år) (12 procent)

Däremot så vänder jag mig stark mot ditt sätt att dra alla över en kam. Det finns många rökare som är ytterst kompetenta i sina yrkesroller.

För övrigt stämmer det ju mycket bra med mina observationer på större arbetsplatser.
  • en rund boll

Tex:
     Barack Obama, Albert Einstein, Thomas Edison,
    Alexander Graham Bell,Robert Oppenheimer , Edwin Hubble, Winston Churchill, , Franklin D Roosevelt, Bill Clinton Helmut Schmidt, Gerhard Schröder, Drottning Margrethe II, John F Kennedy, president Gerald Ford, George Orwell, Oscar Wilde ,Jean-Paul Sartre, JR Tolkien
    För att nämna några..
    Eller var/är alla de här personerna opålitliga och lågutbildade enligt dig?

• en rund boll
    Magnux skrev 2011-08-28 13:37:06 följande:

Dra alla över en kam? Om jag säger att flest abetslösa män röker så stämmer det ju?

Absolut inte, vet du hur många arbetslösa akademiker det finns?
    Alla utan jobb är inte lågutbildade...tänk längre än näsan räcker nästa gång :) 
  • Magnux
    en rund boll skrev 2011-08-28 13:39:56 följande:
    Tex:
     Barack Obama, Albert Einstein, Thomas Edison,
    Alexander Graham Bell,Robert Oppenheimer , Edwin Hubble, Winston Churchill, , Franklin D Roosevelt, Bill Clinton Helmut Schmidt, Gerhard Schröder, Drottning Margrethe II, John F Kennedy, president Gerald Ford, George Orwell, Oscar Wilde ,Jean-Paul Sartre, JR Tolkien
    För att nämna några..
    Eller var/är alla de här personerna opålitliga och lågutbildade enligt dig?

Har jag aldrig påstått. Vilket inte motsäger statistiken eller min åsikt. Lägre sociaklasser röker mest.
  • Magnux

Historiska personer faller inte inom min bedömning som opålitliga. Det gäller bara nu levande och fullt medvetna människor. Kort sagt dom som vet bättre med inte gör det.

• Magnux
    en rund boll skrev 2011-08-28 13:41:45 följande:
    Absolut inte, vet du hur många arbetslösa akademiker det finns?
    Alla utan jobb är inte lågutbildade...tänk längre än näsan räcker nästa gång :) 

Det har jag inte heller sagt.
  • Magnux
    en rund boll skrev 2011-08-28 13:17:46 följande:
    Så alltså är dina observationer helt otillförlitliga och kan enkelt förkastas som fördomar.

Några fler sjukhus och faktiskt inte räknat kommunhus men har varit ute i ett 20-tal gymnasieskolor och pratat om organisationen jag arbetar för.
    Fast jag förstår inte varför det är relevant. 
    Min poäng var att ditt tidigare inlägg presenteras som fakta (i och med dina ordval), när det sedan visar sig att du inte har några som helst belägg för det du skriver.

Är egna observationer "Inga som helst belägg"?

Om jag ser en person som slår sig när han spinger in i en vägg så har jag inga som helst belägg för att det kan göra ont om jag gör det? Jag måste hitta en vetenskaplig undersökning som visar det?
Svar på tråden Kan du lita på en rökare?