• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • Amorella

Förtydligande: När vi gav Mikrolax så kom det alltså ut en stor hård klump, men problemen fortsatte ändå. Därför fick vi också ge Laktulos.

Nu när jag läste ditt sista inlägg är ändå frågan om din baby inte behöver lite extra hjälp? Kanske bäst att ringa BVC eller sjukvårdsupplysningen och höra? Att aptiten försvinner när de är förstoppade är nog rätt vanligt - det gör ju lite ont i magen.

• Knott

Amorella: hm... jag ska nog ringa BVC imorgon igen. Pratade med dem imorse, men det där med att hon inte riktigt vill äta är nåt som kommit under dagen idag. Får se hur det artar sig under natten också.

Blir lite orolig nu...

• Fru Glad

Ett lite tips som funkar på vår 7månaders tjej är äpple och päron som jag kokar till puré då det har svalnat har jag i kiwi och mixar, både lösade och C-vitaminrikt. Som ett litet bevis kan jag säga att jag bytt 4 bajsblöjor idag!! och så såg inte frekvensen ut förut. Hälsningar en som ALDRIG skulle diskutera bajs med folk inna han fick barn!!

• Gissen76

Hej! Läste din tråd, min pojke är förvisso 11 mån snart men vi har haft förstoppningsproblem sen han började med smakisar och gröt när han var 6 mån.
    Vi honom katrinplommonpure vid varje mål (lunch, middag och kvällsgröten) 3-4 msk varje gång. Sen fick jag ett tips av vår BVC sköterska och det var att ge 1 tsk messmör i vällningen ( han får vällning 1ggr dygn). Sen har hon även sagt att man kan ta feber termometern och reta försiktigt alldeles där man petar in den, men det har vi inte behövt gjort. Sen avrådde hon från banangröten,morotspure. Vatten och fullkornsgröt och fullkornsvälling är bra. Vi har försökt att inte ge honom plommon och messmör varje dag men det funkar inte, vi får en olycklig pojke och vi vill ju att han ska må bra. Enda gången han varit lös i magen har varit när tänder spruckit fram och då har det ju inte alls varit några problem. Han ammas 1-2 ggr dygn om han vill. Hoppas att det löser sig för er, vår BVC tant säger att det blir bättre tids nog så vi hoppas det! Lycka till och God Jul

• Knott

Vill börja med att tacka för alla tips såhär långt!

En fråga till er som har barn som varit förstoppade; hur snabbt har det löst sig, efter att ni börjat ge lösande? Jag har verkligen försökt att få i henne mycket lösande idag:

½ dl katrinplommonpuré på förmiddagen
    ½ dl katrinplommon- och aprikospuré efter lunch, hon åt dock inte riktigt allt
    ½ skrapat päron
    ½ dl katrinplommon- och aprikospuré blandat i gröten (som hon dessvärre inte ville äta upp)

Tidigare dagar har hon fått katrinplommon- och aprikospuré efter lunch och i gröten, men inte så mkt som ½ dl. Jag har inte märkt nån effekt än, men när kan jag förvänta mig att det händer något?

Fru Glad - ger du din äpple-, päron- och kiwiblandning varje dag?

Nä, jag trodde inte heller jag skulle sitta och diskutera bajs såhär, men vad gör man inte när ens lilla älskling verkar lida...

• Fru Glad

Ja igentligen så är det ju inte bajs vi diskuterar utan ett stort bekymmer våra älsklingar har...

Ja jag ger äpple-päron-kiwi blandning varje dag men ska nog minska lite på det vill ju inte att det ska bli för löst. Kokar en hel kastrull åt gången, ca 3-4 av varje frukt. Fryser in det i muggar på 1 1/2 dl och plockar fram en nu då det behövs. Är osäker på hur länge det håller sig i kylen.

• Minna

Du kan ju prova att sätta henne på en potta, sen hlägga en leksak på golvet så hon får böja sig fram och pilla på den.
    Då hamnar hon i en ställning som gör det lättare för henne att bajsa.
    Har du inte en potta så kan du sätta dig på toaletten och ha henne framför dig, sen själv hålla i en leksak som hon får pilla på och böja sig framåt.

Min äldsta dotter har alltid varit hård i magen. Jag har också gjort fruktpuré på äpple, päron och kiwi.
    Det har fungerat sååå bra.

Min yngsta dotter har också visat tendenser till att bli hård i magen, men sitter hon på pottan så får hon ut det minsann!

• Fru Glad

Så sant Minna, ställningen har betydelse för resultatet

• nest

Du har ju fått i en hel massa lösanade idag. jag gissar att du får ordentligt resultat imorgon!

• Knott

... ja det känns verkligen som att jag proppat det lilla livet, kraken!

Håller tummarna för att hon "presterar" imorgon och att det blir lite mjukare. Annars får jag köpa lite messmör och blanda i gröten och se om det händer nåt. Ska nog ändå köpa Laktulos för säkerhets skull, eftersom det kan vara svårt att komma till apoteket under jul - vill inte stå utan om det nu inte skulle ge med sig av alla katrinplommon, aprikoser och päron...

Än en gång, tuuusen tack för alla tips. Ni är bäst!

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??