• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • Knott

Kan man blanda messmör i gröten? Vi har inte börjat med välling ännu.

Päron - jag har gett henne rått finrivet päron idag, tror ni att det är bättre om man kokar och gör mos?

• Vilmas Mamma

Ja, du kan ge i gröten! Lycka till!

• annsofi123

min pojke e nästan alltid mer eller mindre hård i magen, det som funkar bäst för honom e kiwi! vindruvor e oxå bra!

• Knott

Vilmas mamma - ger du messmör i vällingen regelbundet, eller var det en engångsåtgärd?

annsofi123 - ger du rå skrapad kiwi då, eller? Och hur gör du med vindruvorna? Hur gammal är din kille?

• Vilmas Mamma

Bara engångsåtgärd, Nu kör jag med katrinplommon & päron för att hålla igång magen.
    Jag gav henne messmör ca, 3 dagar i rad för att hon skulle få ur sig allt. Det är ju bra att ta till när dom bara krystar och kämpar dom små liven.

• annsofi123

knott: min elliot e 10 mån: e kiwin rejält mogen o söt inte sur dp ger jag bitar, annars river jag! likadant med vindruvor! man kan ge olja i gröten i stället för messmör om man hellre vill det! e din tjej alltid förstoppad? hur ofta har hon bajsat nu då, kommer det mycket?

• annsofi123

....förresten påron ger jag oxå ofta i bitar om det e moget annars river jag det! blanda katrinplommon pure med vatten i en nappflaska med skåra o låt henna drická!

• Knott

Nu har hon varit förstoppad i tre-fyra dagar, det har kommit en liten plutt, stor som en harplutt och hård som attan. Innan det har det varit halvmjukt, hon har även haft en "trög" period tidigare då hon bajsade var 4:e dag, men väldigt lite och hårt.

Det som är skillnad nu är att hon verkar lite gnällig och inte riktigt vill äta, vilket oroar mig lite.

• Barbaskön

Min tös gillade inte min hemmagjorda katrinplommonpuré men den köpta gick jättebra. Ta den tillsammans med lite gröt eller mat (det behövs inte så mycket) så ska du se att du får fart på det hela!

• Amorella

Vi har gett Laktulos. Vår tjej hade inte bajsat på flera dagar och hade superont. Krystade och grät. Vi gav ett Mikrolax för att hon skulle få lite hjälp, men sedan bajsade hon ändå inte på ett par dagar. Pratade med läkaren på vårdcentralen som tyckte vi kunde testa att ge Laktulos för att det skulle trycka ut det hårda uppifrån. Vi gav det bara i en vecka, men det hjälpte verkligen bra. Vi vill i alla fall inte ge läkemedel i onödan och nu funkar hennes mage bättre när vi är uppmärksamma på vad det kan bli problem av.

Vatten... Knepigt. Vår tjej älskar att dricka vatten. Det enda jag kan komma på är att kanske varva vatten och mat. Några skedar mat, lite vatten o.s.v. Kanske ni kan ge någon osötad fruktdryck för att få henne att gilla dricka.

Sedan är ju all frukt bra, utom blåbär, banan och äpple. Så ös gärna på med mycket frukt! Gröten kan man kanske göra lite, lite lösare så blir det mer vätska där.

Reta ringmuskeln har jag inte testat, men mamma tipsade om det. Jag fick uppfattningen att det ska ge effekt direkt? Men det är tydligen också något man bara bör använda som en "tillfällig" lösning.

Vår tjej äter fortfarande ungefär samma mat nu när hon är 8 månader som när hon var ett halvår och hennes mage funkar mycket bättre, så det är kanske något som växer bort när den lilla magen har vant sig.

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??