Vi har gett Laktulos. Vår tjej hade inte bajsat på flera dagar och hade superont. Krystade och grät. Vi gav ett Mikrolax för att hon skulle få lite hjälp, men sedan bajsade hon ändå inte på ett par dagar. Pratade med läkaren på vårdcentralen som tyckte vi kunde testa att ge Laktulos för att det skulle trycka ut det hårda uppifrån. Vi gav det bara i en vecka, men det hjälpte verkligen bra. Vi vill i alla fall inte ge läkemedel i onödan och nu funkar hennes mage bättre när vi är uppmärksamma på vad det kan bli problem av.
Vatten... Knepigt. Vår tjej älskar att dricka vatten. Det enda jag kan komma på är att kanske varva vatten och mat. Några skedar mat, lite vatten o.s.v. Kanske ni kan ge någon osötad fruktdryck för att få henne att gilla dricka.
Sedan är ju all frukt bra, utom blåbär, banan och äpple. Så ös gärna på med mycket frukt! Gröten kan man kanske göra lite, lite lösare så blir det mer vätska där.
Reta ringmuskeln har jag inte testat, men mamma tipsade om det. Jag fick uppfattningen att det ska ge effekt direkt? Men det är tydligen också något man bara bör använda som en "tillfällig" lösning.
Vår tjej äter fortfarande ungefär samma mat nu när hon är 8 månader som när hon var ett halvår och hennes mage funkar mycket bättre, så det är kanske något som växer bort när den lilla magen har vant sig.