• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • Eli

Ah... dessa bajsproblem. Vi är också med i den klubben och har blivit helt osannolikt fixerade efter att dottern haft rejäla problem.

Ett till tips: Microlax är ganska så irriterande för tarmen, det finns en snällare variant som heter Resulax tror jag, köp dock inte jättesprutorna som är för vuxna, det finns flerpack små för barn också. Jag har filat kanten med en nagelfil, jag tyckte den såg lite vass ut.

Vi har också gett Laktulos men nu har vi övergivit den eftersom två kokta torkade aprikoser efter frukostgröten fungerar lika bra.

• TezzieN

om päronen är mjuka så funkar det, men är de hårda så händer inget.

• Knott

Eli: Skönt att höra att det finns fler i samma sits ändå... Vad är egentligen skillnaden mellan Laktulos och Microlax?

Vår BVC-sköterska sade att vi skulle testa L om det inte löst sig mha katrinplommon och aprikos, men Microlax nämnde hon aldrig!

• menförhelvete

Jag har samma problem med min 5½ månaders! Försöker få i henne så mycket plommonpure som möjligt, men hon vill inte riktigt, tycker nog inte att det är så gott...

Nu har jag blandat plommonpure och päronpure, och blandat ut med NAN som hon annars dricker, för att få lösare konsistens, och så ger jag henne det ur nappflaska. Hon dricker det varje dag nu, med god aptit,en sån drink på ca 100 ml, och bajset kommer bra nu, inte diarre utan vanligt bajs, som hon inte behöver gråta och krysta i flera dar för att få ut.

Innan var hennes bajs nästan som torrt, och det gjorde ont när hon bajsade, och magen som en ballong!

Hoppas det löser sig för er, man får hitta på alla möjliga knep..

• marre 5

Har en son som var så förstoppad att han skrek och höll emot bajset så gott han kunde. Då var han 5 månader och slutade tvärt att amma. Det hjälpte inte med karinplommonpure utan blev bara värre. Vi kontaktade barn mott och de sa att vi skulle ge Laktulos. Det var det bästa vi gjort det vände på en natt. Men du ska inte ge Laktulos nån gång då och då utan lite varje dag annars är risken stor att magen blir värre. Laktulosen är inte beroendeframmkallande utan man kan annvända den i flera månader det fick vi göra. När vi sedan trappade ner gick det bra. Min son började sova hela nätter för första gången i sitt liv tack vare att magen mådde bra. Lycka till och skriv gärna hur det går.

• Knott

Menförhelvete (hi hi, jag var tvungen att skriva det ): smart att blanda så det går att dricka! Man kanske ska testa sån där katrinplommonjuice ändå, det kanske slinker ner!?

Här är nån som ska åka och storhandla lösande saker imorgon!

• nest

Laktulos är en sirap som man dricker elle ger på sked eller så. Detta mjukar upp tarminnehållet hela vägen. Mikrolax är ett litet lavemang som man ger i ändtarmen för att mjuka upp det som sitter längst ner.

• Knott

Här kommer en första rapport Lilltjejen vaknade nyss för sin sena kvällsamning och när jag sen bytte på henne såg jag att hon låg och "klämde" där på skötbordet. Så jag satte henne på toa som Minna tipsat om och mycket riktigt kom det ut några "kluttar"!! Mörka och stenhårda, stackars liten, men man får vara glad för det lilla...

• Makaroner

Vad roligt! Hoppas det släpper nu

• Makaroner

Om du ger henne banan så ge henne mogen banan för den är lösande och gron eller gul banan är stoppande.

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??