• Knott

6-månaders med förstoppning - tips??

Hej!

Vår lilla tjej på drygt 6 månader är förstoppad. Vi började med smakportioner för 1½ månad sedan, så nu äter hon potatis-, grönsaks- och kycklingpuré till lunch, och jag ammar lite efter. På kvällen får hon gröt. Jag försöker ge henne katrinplommonpuré, men det tycker hon inte så mkt om, men aprikospurén går lite bättre. Sen sa de på BVC att päron är lösande, men så läste jag nu i en bok att man INTE ska ge päron till barn som är förstoppade. Så nu är jag helt förvirrad.

Nån som vet hur det är med päron?

Nån som har nåt annat tips som funkar?

• Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??
  • Amorella

Makaroner:
    Vår tjej fick sin totalförstoppning just av mogen banan, så det verkar vara olika. JAg är numera superförsiktig med att ge banan.

Knott:
    Jag hoppas att det har blivit bättre. I vårt fall var det alltså så att det väldigt hårda "bananbajset" var väldigt svårt för babyn att klämma ut. Det blev kulor under gråt precis som för din baby. Så vi gav Mikrolax (lavemang) för att hon skulle få ut just det hårda. Det kom oxå ut under gallskrik. Sedan blev det ändå inte bättre och då trodde läkaren att hon kunde behöva lite som puttade på uppifrån och då gav vi Laktulos. Efter två dagars medicinering med det ,så kom en massa löst bajs som tryckte ut en massa hårda klumpar. Sedan gav vi Laktulos bara i ett par dagar till och efter det har vi försökt förebygga m.h.a. frukt, fibrer, messmör, rapsolja o.s.v. Det har fungerat ganska bra. Så det kan ju vara så att det är något riktigt hårt som måste ut på något sätt och att de värsta problemen sedan försvinner.

• Knott

Jag kämpar vidare med toatrixet och det har funkat tre gånger totalt nu, men det som kommer ut är fortfarande rätt hårt så det är nog så att det helt enkelt måste ut. Fortsätter att proppa i henne aprikospuré. Nu sover hon, när hon vaknar ska hon få det som mellanmål... Det känns som att det är på väg åt rätt håll i alla fall, men ska köpa Laktulos så att vi har över helgen om det inte ger med sig.

• Möjlig mamma

Hej allesammans!
    Jag hoppas att det är okej att och frågar er en fråga.
    Jag har en tös på snart 3 månader som inte bajsat på snart 7 dagar.
    Jag vet att det är fullt normalt att det kan gå längre tid. Upp till 2 veckor, men det verkar som om hon vill få ut det men det går inte. Jag helammar.
    Min fråga: Ska jag avvakta eller ska jag prova messmör samt hur fungerar det med att ge messmör?

• menförhelvete

Sägs ju att helammade barn absolut inte kan bli förstoppade, att det bara aldrig kan hända. Så har flera sköterskor på vår bvc sagt... Fast det är ju inte alltid dom har rätt.

Hade jag varit i din situation hade jag avvaktat, kanske ringt bvc, men avvaktat med åtgärder.

• FruPuh

HAr inte läst alla inlägg så jag vet inte om det redan har kommit upp men...vi fick tips av Astrid Lindgren om att ge lite messmör på tippen av en tesked. Det funkar för vår 6 månaders (060530).

• Möjlig mamma

Hej! Jag behövde aldrig göra något. Hon bajsade av sig själv ikväll vid 19.
    Jag misstänkte att det var på gång eftersom hon har försökt nästan hela dagen.

• Knott

Nu har jag hunnit testa diverse tips, och nu har det också börjat lösa sig, även om det fortfarande är rätt hårt.

Det allra bästa tycker jag ha varit att sätta henne på toaletten varje gång jag ser att hon tar i. Idag har vi till och med varit och köpt en potta som hon redan hunnit inviga

Vi har även försökt att ge henne mycket vatten att dricka samt katrinplommon- och aprikospuré, plus att vi gett Laktulos i 5 dagar nu.

• Fragglerock

Jag vet att detta tips säkert kommer väcka känslor men vi provade ALLT på vår son. Han var liten i maten men blev förstoppad hela tiden så till slut så käkade han nästan bara aprikos och plommon, men var _i alla fall_ hård i magen. Då gav vi honom en fjärdedels pepparkaka ihop med mat eller yogurt - det sätter lagom sprätt på magen. Än i dag så funkar lite pepparkaka! Säkert inte poppis på BVC, men hellere lite kryddor i lagom dos än massa andra kemiska medel! *prutt prutt*

• Minna

Så glad jag blir att mitt lilla tips kunde hjälpa lite grann!!
    Hoppas det blir helt bra med hennes lilla mage nu!

• menförhelvete

Vi funderar också på potta nu, borde börja titta på olika modeller...

Ett annat bajstips för oss verkar vara gluten. Vi började med gröt som innehåller lite gluten för några dagar sen och magen funkar bra efter det.

• Knott

Det här börjar bli mer och mer detaljerat... hoppas ni inte tycker det är äckligt! Hur som helst - en fråga till er som använt Laktulos - märkte ni av att det som kom ut luktade annorlunda?

Nu har det kommit igång tycker jag och det som kommer ut är betydligt lösare (vi ökade upp dosen laktulos för 2 dagar sedan, efter att ha gett det i 4 dgr utan märkbar effekt) och nu tycker jag även att det luktar riktigt konstigt, nästan surt, som yoghurt!? Inget annat som vi förändrat som jag kan komma på...

Svar på tråden 6-månaders med förstoppning - tips??