zelia skrev 2011-08-31 21:03:54 följande:
Javisst, för barn som kan men inte vill funkar ju ett liknande förhållningssätt som Jesper Juul och Lars H Gustafsson förespråkar (och som jag själv tycker är bra och sunt). Men hur det än är så finns det ju barn som är större utmaningar än så (utan att de för den sakens skull måste ha en diagnos). Vad jag vill säga med mina inlägg är att belöningar kan vara till hjälp för en dessa barn när de används på rätt sätt. Jag säger inte att man ska använda det på alla barn. Funkar det med andra sätt så är väl det toppen. Men för många barn som anses olydiga och trotsiga handlar det kanske om en omognad i frontalloben som gör att barnet verkligen inte kan bättre (läs Ross Greene och Torkel Klingberg). Dessa barn behöver kanske någonting mer utöver "vanlig barnuppfostran". Hur det är med TS dotter kan jag inte uttala mig om.
Jag håller med dig.
Vi har själva infört belöningssystem i form av guldstjärnor för äldsta sonen, nu 4,5 år. Precis som du skriver var situationen kaotisk och han hade hamnat i ett beteendemönster han inte kunde bryta, med ofantliga utbrott vid minsta ilska.
Detta har pågått i ca 3 år dagligen hos oss och påverkat hela familjen negativt, speciellt lillebror som hamnat i skymundan en hel del.
Vi har jobbat med detta dagligen, kämpat och läst allt vi kommit över. Inga andra problem finns i övrigt, endast dessa utbrott som han inte hade kunskapen, orken eller motivation att ta sig ur.
Så efter tips från en vän ( med liknande problem ) införde vi belöningssystemet för ca 2 månader sedan och det har fungerat över förväntan.
Sonen har lärt sig att man kan vara arg, ledsen och frustrerad på andra sätt, mindre jobbiga sätt och är allmänt mer harmonisk.
Vi kommer fortsätta med detta någon månad till och jag är övertygad om att han kommer klara det alldeles utmärkt fortsättningsvis också, nu när han upptäckt andra sätt att visa sin vilja på.
För oss handlade det inte om att få ett lydigt barn, utan tvärtom ett självständigt starkt barn som kan visa och använda sin egen vilja på ett mer konstruktivt sätt.
Många har dock åsikter om detta, men alla barn är individer och detta är jag övertygad om var den bästa lösningen för oss och honom.