• jozzio3

fel i soc utredningen

Vad gör man när man har fått hem socutredningen och den inte stämmer ? I utredningen finns en massa felskrivningar och även står saker helt förvrängda mot vad vi egentligen sagt, vilket inte ser så bra ut. Ringde handläggaren om detta men han menade på att man har fem dagar på sig att komma med synpunkter från det att den är utskriven ! Är det inte deras skyldighet att meddela detta då så att man har en chans att ändra inom den tiden ? Vi var på semester när dom skickat den och hörde av oss ca två veckor efter att den var skickad och då menade dom på att det var försent, så vad kan man göra ??

Tacksam för svar =) 

• Svar på tråden fel i soc utredningen
  • mamma smurfen

Be att få lämna en kompleterande handlig om vad ni anser vara fel, och att den SKA läggas till utredningen som bilaga, på så sätt finns era synpunkter med även om det är försent att ändra i protokollet som sådant.

• Anonym

Ni ska ha tid att yttra er en rimlig tid från att handlingen kommit er tillhanda. Eftersom (jag antar) att handläggaren inte skickat den med rekommenderat brev kan han inte påstå att ni fått den tidigare än det datum ni ringde till honom och påtalade att ni ville yttra er. Gäller det ett familjerättsärende så kan ni yttra er via ert ombud. Gäller det barnavårdsärende (LVU) så föreslår jag att du sätter dig och skriver ner alla felaktigheter och skickar snarast möjligt till handläggaren med en kopia till socialstyrelsen.

• Anonym

Jag har varit med om samma sak, det hjälpte inte mycket att själv komplettera. Jag förlorade tvisten pga det. Man är så jävla utelämnad till dessa myndighetspersoner och de skrev utredningen väldigt vinklad till pappan fördel.  
    Lycka till! Hoppas att det går bättre för dig! 

• Anonym

våra utredningar är vinklade så vi ser ut som monster - vi fick inte ändra något överhuvudtaget! Tre månader senare när vi va förbannade sa de att vi fick lämna in en skrivelse som de kan lägga i vår akt. Summa summarum = det soc skrivt är "sanningen" vart du än kommer....

• Anonym (insatt)

Det finns JO-uttalanden på att man skall ha skälig tid att inkomma med synpunkter i samband med kommunicering av en utredning. Det är en rättssäkerhetsfråga och lyssnar inte soc så anmäl till JO. Man brukar anse att ca 10 dagar är skälig tid! Varför finner sig ert ombud i detta?

• Anonym (FL)

Alla beslu ska föregås av kommunicering. Ni har rätt att lägga till saker. Be att få prata med handläggarens chef.

• Anonym

Eller så kanske soc helt enkelt sågt rakt igenom er?

• Anonym

eller så är handläggarens chef ännu värre...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-03 22:07:20 följande:
    Eller så kanske soc helt enkelt sågt rakt igenom er?
    Det kan vara så, men det där var väl inte speciellt hjälpande!?

Socialen är också människor och kan absolut tyvärr lägga sin personliga värdering i fel ände. De ska titta på barnets bästa. Men om ena sidan kommer med påståenden utan förklaringar eller bevis. Så måste ju någon reagera! Hur kan det på något sätt vara det bästa för barnet att lyssna på lögner!?
    Har du några vittnen?

Min syster har också varit med om att socialen genomförde en utredning som vinklades till den andres fördel.
    Vilket har resulterat i mer stress, otrygghet och sabotage av umgängen. Pappan missbrukar sin ställning som vårdnadshavare på olika sätt, ställer krav och ultimatum för att han anser sig vara ensam vårdnadshavare och då har rätt att göra så.

Ta hjälp av ditt ombud! Lycka till och hoppas det löser sig för barnet! Fel beslut kan tas om det inte finns rätt grunder för det. 
Svar på tråden fel i soc utredningen