• jozzio3

fel i soc utredningen

Vad gör man när man har fått hem socutredningen och den inte stämmer ? I utredningen finns en massa felskrivningar och även står saker helt förvrängda mot vad vi egentligen sagt, vilket inte ser så bra ut. Ringde handläggaren om detta men han menade på att man har fem dagar på sig att komma med synpunkter från det att den är utskriven ! Är det inte deras skyldighet att meddela detta då så att man har en chans att ändra inom den tiden ? Vi var på semester när dom skickat den och hörde av oss ca två veckor efter att den var skickad och då menade dom på att det var försent, så vad kan man göra ??

Tacksam för svar =) 

• Svar på tråden fel i soc utredningen
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 12:58:54 följande:
    Det kan vara så, men det där var väl inte speciellt hjälpande!?

Socialen är också människor och kan absolut tyvärr lägga sin personliga värdering i fel ände. De ska titta på barnets bästa. Men om ena sidan kommer med påståenden utan förklaringar eller bevis. Så måste ju någon reagera! Hur kan det på något sätt vara det bästa för barnet att lyssna på lögner!?
    Har du några vittnen?

Min syster har också varit med om att socialen genomförde en utredning som vinklades till den andres fördel.
    Vilket har resulterat i mer stress, otrygghet och sabotage av umgängen. Pappan missbrukar sin ställning som vårdnadshavare på olika sätt, ställer krav och ultimatum för att han anser sig vara ensam vårdnadshavare och då har rätt att göra så.

Ta hjälp av ditt ombud! Lycka till och hoppas det löser sig för barnet! Fel beslut kan tas om det inte finns rätt grunder för det. 
    Fast ni inser väl att folk som jobbar på socialen är välutbildade människor som är tränade för att se folks fel och brister?
    Kanske din syster helt enkelt inte klarar av att sköta sitt barn även fast ni i familjen har en annan åsikt bara för att ni väljer att se det så.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 13:23:11 följande:
    Fast ni inser väl att folk som jobbar på socialen är välutbildade människor som är tränade för att se folks fel och brister?
    Kanske din syster helt enkelt inte klarar av att sköta sitt barn även fast ni i familjen har en annan åsikt bara för att ni väljer att se det så.
    Fast sånt där kan man verkligen inte lita på heller, finns det korrupta poliser så finns det korrupta socialsekreterare också. Det är givet.

Jo man kan tycka att familjen är partisk, man väljer ju knappast att blunda om ett barn far allvarligt illa!? Då är det illa när man låter ett oskyldigt barn utsättas för en otrygg uppväxt! Det är barnets självklara rätt! 
    Nu har ju hon dessutom vittnen som är utanför familjen dvs vänner, kollegor, och vården. Knappast håller de tyst om de skulle se ett vanvårdat barn!
  • Anonym

Ov

Anonym skrev 2011-09-06 16:44:01 följande:
    Fast sånt där kan man verkligen inte lita på heller, finns det korrupta poliser så finns det korrupta socialsekreterare också. Det är givet.

Jo man kan tycka att familjen är partisk, man väljer ju knappast att blunda om ett barn far allvarligt illa!? Då är det illa när man låter ett oskyldigt barn utsättas för en otrygg uppväxt! Det är barnets självklara rätt! 
    Nu har ju hon dessutom vittnen som är utanför familjen dvs vänner, kollegor, och vården. Knappast håller de tyst om de skulle se ett vanvårdat barn!
    Och vad var i sådana fall anledningen till att pappan fick vårdnaden?
    Om sådana exelenta vittnen fanns menar jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 19:01:28 följande:
    OvOch vad var i sådana fall anledningen till att pappan fick vårdnaden?
    Om sådana exelenta vittnen fanns menar jag.
    Rätten valde att blunda för faktiska fakta och bevis och gick på socialens partiska rekommendation.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 21:37:33 följande:
    Rätten valde att blunda för faktiska fakta och bevis och gick på socialens partiska rekommendation.

Och varför skulle soc vara partiska om det finns utdrag och rekommendationer från vården?
    Det har jag rätt svårt att tro.

FInner det faktiskt otroligt svårt att tro att soc skulle vara partiska överhuvudtaget. Känner dom pappan i fråga sedan tidigare?
    Boendeutredningar görs dessutom ofta av två socialarbetare och förutom det så tas ofta mammans parti då barnet oftast har bott där sedan födseln.
  • Anonym

vi har rekommendationer från bvc förskola och jourhemmet (även släkt och vänner men de kanske är mer partiska) min son bor i - ingen lyssnar ändå för att socialens utredning är så vinklad som den är... Rätten gick endast på soc linje.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 22:32:23 följande:
    Och varför skulle soc vara partiska om det finns utdrag och rekommendationer från vården?
    Det har jag rätt svårt att tro.

FInner det faktiskt otroligt svårt att tro att soc skulle vara partiska överhuvudtaget. Känner dom pappan i fråga sedan tidigare?
    Boendeutredningar görs dessutom ofta av två socialarbetare och förutom det så tas ofta mammans parti då barnet oftast har bott där sedan födseln.
    Det är en misstanke att de redan kände pappan, eller fattade tycke för honom en bit in i utredningen.
    Varför utgår du från att just soc skulle vara så perfekt och felfria?
    Om du var med om samma sak skulle du nog inte vara så säker på din sak. Det är väldigt tragiskt för barnen att fel beslut ska tas pga vad en socialarbetare rekommenderar.
    Denna soc.arbetare gjorde utredningen själv, vilket lätt medför att vara partisk. Ombudet sa ifrån till rätten. Men det hjälpte väldigt lite.
    Anonym skrev 2011-09-07 08:29:57 följande:
    vi har rekommendationer från bvc förskola och jourhemmet (även släkt och vänner men de kanske är mer partiska) min son bor i - ingen lyssnar ändå för att socialens utredning är så vinklad som den är... Rätten gick endast på soc linje.
    Det är så fel att de bara går på vad soc har att tycka och säga. De träffar ju båda parter alldeles för lite för att kunna avgöra egentligen. Därför tycker man att det borde väga högre om förskolan eller vården har något att säga, till och med vänner eller kollegor. För som vän står man verkligen inte och tittar på om ett barn far allvarligt illa. Kanske det finns någon dum jävel som gör det. Men har man många vittnen, så gör inte alla det.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 09:13:19 följande:
    Det är en misstanke att de redan kände pappan, eller fattade tycke för honom en bit in i utredningen.
    Varför utgår du från att just soc skulle vara så perfekt och felfria?
    Om du var med om samma sak skulle du nog inte vara så säker på din sak. Det är väldigt tragiskt för barnen att fel beslut ska tas pga vad en socialarbetare rekommenderar.
    Denna soc.arbetare gjorde utredningen själv, vilket lätt medför att vara partisk. Ombudet sa ifrån till rätten. Men det hjälpte väldigt lite.
    Anonym skrev 2011-09-07 08:29:57 följande:
    Det är så fel att de bara går på vad soc har att tycka och säga. De träffar ju båda parter alldeles för lite för att kunna avgöra egentligen. Därför tycker man att det borde väga högre om förskolan eller vården har något att säga, till och med vänner eller kollegor. För som vän står man verkligen inte och tittar på om ett barn far allvarligt illa. Kanske det finns någon dum jävel som gör det. Men har man många vittnen, så gör inte alla det.
    Så egentligen menar du att om nästa socarbetare "fattar tyckte" och pappan tycker att det är fel så är det rätt?
    Du är helt fel ute. Socialarbetare finns till för att hjälpa barn som har det svårt, dom finns inte där för att fatta tycke. Och dessutom, hade de redan känt någon av parterna hade de inte fått göra utredningen heller.
    Och allvarligt talat, varför tror du att man gör boende och vårdnadsutredningar? Dessa är ofta väldigt långdragna där samtal med båda föräldrarna vägs in, ofta även HEMBESÖK för att se hur barnet har det på respektive ställen.

Sen så undrar jag fortfarande vad det stod i dessa rekommendationer som du säger blev lagda åt sidan? För hade det varit riktigt tunga bevis så hade inte rätten inte brytt sig. En boendeutredning väger tungt, men rätten har det sista ordet och det är deras åsikt som har den faktiska betydelsen.
    Och! Släkt och vänner är partiska vittnen. Deras ord väger inte särskilt tungt.
  • jozzio3

ojj det var många som skrivit här nu.. jag har iaf fått lämna in mina synpunkter på vad som är inte stämmer, och min advokat hjälpte mig att skriva det som en bilaga till utredningen så att det blev riktigt gjort. Men i mitt fall så tycker man ju att man kan ifrågasätta trovärdigheten i vissa saker i denna utredningen och hur den är skriven när dom inte ens har lyckats med att få min sons adress rätt, enligt papprena bor han på en helt annan gata än vad vi andra gör..

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 10:16:20 följande:
    Så egentligen menar du att om nästa socarbetare "fattar tyckte" och pappan tycker att det är fel så är det rätt?
    Du är helt fel ute. Socialarbetare finns till för att hjälpa barn som har det svårt, dom finns inte där för att fatta tycke. Och dessutom, hade de redan känt någon av parterna hade de inte fått göra utredningen heller.
    Och allvarligt talat, varför tror du att man gör boende och vårdnadsutredningar? Dessa är ofta väldigt långdragna där samtal med båda föräldrarna vägs in, ofta även HEMBESÖK för att se hur barnet har det på respektive ställen.

Sen så undrar jag fortfarande vad det stod i dessa rekommendationer som du säger blev lagda åt sidan? För hade det varit riktigt tunga bevis så hade inte rätten inte brytt sig. En boendeutredning väger tungt, men rätten har det sista ordet och det är deras åsikt som har den faktiska betydelsen.
    Och! Släkt och vänner är partiska vittnen. Deras ord väger inte särskilt tungt.
    Haha, en människa med god fanatsi. Som du KANSKE kan läsa har jag INTE skrivit så. 
    Faktum är FORTFARANDE att socialen väljer ibland fel rekommendation och barnen fortsätter ändå komma ikläm och må psykiskt dåligt, många även fysiskt.
    Måste säga att du är otroligt naiv öpna dina ögon och vigda dina vyer.
    Givetvis finns det korrupta socialare så som det finns korrupta poliser eller läkare!
Svar på tråden fel i soc utredningen