Anonym skrev 2011-09-06 22:32:23 följande:
Och varför skulle soc vara partiska om det finns utdrag och rekommendationer från vården?
Det har jag rätt svårt att tro.
FInner det faktiskt otroligt svårt att tro att soc skulle vara partiska överhuvudtaget. Känner dom pappan i fråga sedan tidigare?
Boendeutredningar görs dessutom ofta av två socialarbetare och förutom det så tas ofta mammans parti då barnet oftast har bott där sedan födseln.
Sociala är ofta partiska, jag har själv varit med om det. Trots detta har jag fått rätten på min sida till slut i alla fall, det tog bara lite längre tid, några år. Och vad det beträffar skrivna utredningar så är det något som är under all kritik om det vill sig illa. vilket också har skett hos mig.
Där skrev man in egna händelser när jag va liten utifrån något jag nämnde men aldrig fördjupade mig i och som egentligen va orelevant för utredningen. Man plussade ändå på, la till och drog bort saker ur sitt sammanhang. Det intressanta va att mina syskon som kanske va en storebror blev en lillebror och ett helsyskon blev ett halvsyskon. Det va så många fel att jag trodde det va ett skämt. Det jag fick göra är att sätta mig och skriva en egen utredning, utifrån vad jag trodde dom ville ha sagt. Jag fick fråga dom vem i min familj som va 8 år och så vidare, för det där kände jag inte igen. Då insåg dom nog själva att jag kunde bevisa hur många fel som va gjorda. Det va kanske därför mina ändringar mottogs.
Nu är jag en sådan person som orkar fixa och trixa för att saker ska bli rätt, men tänk dom som ger upp, för att dom inte orkar, känner sig små mot den stora myndigheten.
Det är verkligen något man inte får blunda för.