• jozzio3

fel i soc utredningen

Vad gör man när man har fått hem socutredningen och den inte stämmer ? I utredningen finns en massa felskrivningar och även står saker helt förvrängda mot vad vi egentligen sagt, vilket inte ser så bra ut. Ringde handläggaren om detta men han menade på att man har fem dagar på sig att komma med synpunkter från det att den är utskriven ! Är det inte deras skyldighet att meddela detta då så att man har en chans att ändra inom den tiden ? Vi var på semester när dom skickat den och hörde av oss ca två veckor efter att den var skickad och då menade dom på att det var försent, så vad kan man göra ??

Tacksam för svar =) 

• Svar på tråden fel i soc utredningen
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-06 22:32:23 följande:
    Och varför skulle soc vara partiska om det finns utdrag och rekommendationer från vården?
    Det har jag rätt svårt att tro.

FInner det faktiskt otroligt svårt att tro att soc skulle vara partiska överhuvudtaget. Känner dom pappan i fråga sedan tidigare?
    Boendeutredningar görs dessutom ofta av två socialarbetare och förutom det så tas ofta mammans parti då barnet oftast har bott där sedan födseln.
    Sociala är ofta partiska, jag har själv varit med om det. Trots detta har jag fått rätten på min sida till slut i alla fall, det tog bara lite längre tid, några år. Och vad det beträffar skrivna utredningar så är det något som är under all kritik om det vill sig illa. vilket också har skett hos mig.
    Där skrev man in egna händelser när jag va liten utifrån något jag nämnde men aldrig fördjupade mig i och som egentligen va orelevant för utredningen. Man plussade ändå på, la till och drog bort saker ur sitt sammanhang. Det intressanta va att mina syskon som kanske va en storebror blev en lillebror och ett helsyskon blev ett halvsyskon. Det va så många fel att jag trodde det va ett skämt. Det jag fick göra är att sätta mig och skriva en egen utredning, utifrån vad jag trodde dom ville ha sagt. Jag fick fråga dom vem i min familj som va 8 år och så vidare, för det där kände jag inte igen. Då insåg dom nog själva att jag kunde bevisa hur många fel som va gjorda. Det va kanske därför mina ändringar mottogs.

Nu är jag en sådan person som orkar fixa och trixa för att saker ska bli rätt, men tänk dom som ger upp, för att dom inte orkar, känner sig små mot den stora myndigheten.

Det är verkligen något man inte får blunda för.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 10:16:20 följande:
    Så egentligen menar du att om nästa socarbetare "fattar tyckte" och pappan tycker att det är fel så är det rätt?
    Du är helt fel ute. Socialarbetare finns till för att hjälpa barn som har det svårt, dom finns inte där för att fatta tycke. Och dessutom, hade de redan känt någon av parterna hade de inte fått göra utredningen heller.
    Och allvarligt talat, varför tror du att man gör boende och vårdnadsutredningar? Dessa är ofta väldigt långdragna där samtal med båda föräldrarna vägs in, ofta även HEMBESÖK för att se hur barnet har det på respektive ställen.

Sen så undrar jag fortfarande vad det stod i dessa rekommendationer som du säger blev lagda åt sidan? För hade det varit riktigt tunga bevis så hade inte rätten inte brytt sig. En boendeutredning väger tungt, men rätten har det sista ordet och det är deras åsikt som har den faktiska betydelsen.
    Och! Släkt och vänner är partiska vittnen. Deras ord väger inte särskilt tungt.
    Är inte du väldigt naiv som tror att sådant här inte förekommer? Och är du inte väldigt naiv som vågar sätta så hög tilltro till denna myndighet, trots att så väldigt många har berättat liknande händelser gång på gång?
  • Anonym

jag tycker att soc gör helt fruktansvärda fel i sitt jobb och deras ALLA beslut är väldigt bristande..

satt jag skulle aldrig lita på dem..  

• Anonym (orolig)

det verkar ibland att allt soc. försöker och göra det o förstöra bra familjer..

deras hobby det är och flytta på barnen hundar gånger om år..
    och dem skiter i allt... 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 12:07:15 följande:
    Är inte du väldigt naiv som tror att sådant här inte förekommer? Och är du inte väldigt naiv som vågar sätta så hög tilltro till denna myndighet, trots att så väldigt många har berättat liknande händelser gång på gång?
    Haha!
    Jag har aldrig sagt att det inte förekommer. Men jag tycker att ni borde ta och tänka till lite allihopa:
    ALLA MÄNNISKOR SOM UTREDS ÄR INTE SÅ BRA MÄNNISKOR SOM DOM PÅSTÅR UTÅT! DETTA KAN SOCIALTJÄNSTEN SE IGENOM.
    Bara för att man är duktig på att ljuga och manipulera så kan man inte ljuga och manipulera alla. Kanske vid en enstaka träff, men knappast genom en hel boendeutredning.

Sen så menar jag inte sådana fel i utredningen som att mamman skulle vara 26 år och inte 24 år eller att jag bor på Blablablavägen 1 istället för 2 eller att min mamma heter Berit och inte Berta. Jag pratar om riktiga meningsfulla fel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 11:44:02 följande:
    Haha, en människa med god fanatsi. Som du KANSKE kan läsa har jag INTE skrivit så. 
    Faktum är FORTFARANDE att socialen väljer ibland fel rekommendation och barnen fortsätter ändå komma ikläm och må psykiskt dåligt, många även fysiskt.
    Måste säga att du är otroligt naiv öpna dina ögon och vigda dina vyer.
    Givetvis finns det korrupta socialare så som det finns korrupta poliser eller läkare!
    Jag är inte ett dugg naiv.
    Jag har själv varit med om en vårdnads och boendeutredning.
    I mitt fall kunde man inte på något sätt se på socialarbetarna vilket utfall det skulle bli och jag var nästan säker på att det inte skulle bli som jag ville eftersom det var hellre intrycket som jag fick av dom. Så blev det inte. Och så grundar jag en del av min slutsats.
    Dessa två var otroligt kompetenta och såg rakt igenom den andra parten.

Du sa själv att du hade rekommendationer från vården och förskola.
    Vad stod det i dom då eftersom du säger att socialen valde att bortse från detta?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 12:55:49 följande:
    Haha!
    Jag har aldrig sagt att det inte förekommer. Men jag tycker att ni borde ta och tänka till lite allihopa:
    ALLA MÄNNISKOR SOM UTREDS ÄR INTE SÅ BRA MÄNNISKOR SOM DOM PÅSTÅR UTÅT! DETTA KAN SOCIALTJÄNSTEN SE IGENOM.
    Bara för att man är duktig på att ljuga och manipulera så kan man inte ljuga och manipulera alla. Kanske vid en enstaka träff, men knappast genom en hel boendeutredning.

Sen så menar jag inte sådana fel i utredningen som att mamman skulle vara 26 år och inte 24 år eller att jag bor på Blablablavägen 1 istället för 2 eller att min mamma heter Berit och inte Berta. Jag pratar om riktiga meningsfulla fel.
    Meningsfulla fel?

Är det inte meningsfulla fel som har skrivits i tråden enligt dig? Och bara för att det finns rötägg som är utsatta för en utredning, så betyder inte det att det inte finns rötägg inom socialtjänsten. Skillnaden är bara att dom på sociala ska vara utbildade och har en myndighetsmakt som dom ska vara ytterst noga med att inte göra några fel i. Vilket görs.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 13:00:57 följande:
    Jag är inte ett dugg naiv.
    Jag har själv varit med om en vårdnads och boendeutredning.
    I mitt fall kunde man inte på något sätt se på socialarbetarna vilket utfall det skulle bli och jag var nästan säker på att det inte skulle bli som jag ville eftersom det var hellre intrycket som jag fick av dom. Så blev det inte. Och så grundar jag en del av min slutsats.
    Dessa två var otroligt kompetenta och såg rakt igenom den andra parten.

Du sa själv att du hade rekommendationer från vården och förskola.
    Vad stod det i dom då eftersom du säger att socialen valde att bortse från detta?
    Mm men i mina inlägg framgår det inte att ALLA socialare är likadana. Jag pratar utifrån min systers erfarenhet. Vi känner henne och vet vad hon är kapabel till och inte. Vi vet också vad pappan är kapabel till och inte.

Jag har aldrig sagt att JAG hade rekommendationer, det är min syster som har varit i en VT.
    Vad är du ute efter egentligen, varför kan du bara inte acceptera att vissa bli oskyldigt dömda av socialen!?
    Ehm jo du är rätt naiv om du inte kan öppna dina ögon för verkligheten bortom vad du själv varit med om! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 10:16:20 följande:
    Så egentligen menar du att om nästa socarbetare "fattar tyckte" och pappan tycker att det är fel så är det rätt?
    Du är helt fel ute. Socialarbetare finns till för att hjälpa barn som har det svårt, dom finns inte där för att fatta tycke. Och dessutom, hade de redan känt någon av parterna hade de inte fått göra utredningen heller.
    Och allvarligt talat, varför tror du att man gör boende och vårdnadsutredningar? Dessa är ofta väldigt långdragna där samtal med båda föräldrarna vägs in, ofta även HEMBESÖK för att se hur barnet har det på respektive ställen.

Sen så undrar jag fortfarande vad det stod i dessa rekommendationer som du säger blev lagda åt sidan? För hade det varit riktigt tunga bevis så hade inte rätten inte brytt sig. En boendeutredning väger tungt, men rätten har det sista ordet och det är deras åsikt som har den faktiska betydelsen.
    Och! Släkt och vänner är partiska vittnen. Deras ord väger inte särskilt tungt.
    Vårat HEMBESÖK varade i 3 minuter och barnen var inte ens hemma^^
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-09-07 16:07:50 följande:
    Mm men i mina inlägg framgår det inte att ALLA socialare är likadana. Jag pratar utifrån min systers erfarenhet. Vi känner henne och vet vad hon är kapabel till och inte. Vi vet också vad pappan är kapabel till och inte.

Jag har aldrig sagt att JAG hade rekommendationer, det är min syster som har varit i en VT.
    Vad är du ute efter egentligen, varför kan du bara inte acceptera att vissa bli oskyldigt dömda av socialen!?
    Ehm jo du är rätt naiv om du inte kan öppna dina ögon för verkligheten bortom vad du själv varit med om! 
    Jag skiter faktiskt i om det är du eller din syster. Jag undrar vad det stod i rekommendationerna?

Jag är inte alls naiv. Jag säger hur jag upplever saker och ting precis som du. Du kanske borde se verkligheten bortom dina egna upplevelser?
Svar på tråden fel i soc utredningen