Anonym skrev 2011-09-08 11:29:02 följande:
Ta och lägg ner spydigheterna, det är inte därför vi diskuterar.
Det ska inte finnas 3 versioner av något. Det ska finnas 2, mammans och pappans. Släkt och vänner ska man lämna utanför eftersom de är partiska vittnen och faktiskt någonting som ingen bryr sig om eftersom många mammor/pappor osvosvosvosov inte skulle tveka att ljuga för sitt barn.
Jag försöker ingenting och jag är inte otrevlig heller.
Hur kan du säga att jag är otrevlig för att jag har en annan åsikt än du? Det är väl inte bara din åsikt som räknas?
Av 15 arslen till föräldrar kanske det finns 1 på FR. Och jag är rätt övertygad om att dessa intyg du pratar om inte existerar.
Som en annat forum som finns på FL så säger jag detsamma: "Soc tar inte barn ifrån bra föräldrar!"
En mamma och pappa ger sin version av saken. Bvc stödjer föräldrarnas version. Förskola stödjer föräldrarnas version. BUP stödjer föräldrarnas version. Trots detta så anser 2 utredare att barnet ska omhändertas för att de anser att barnet är i fara. På vilket sätt kan de inte precisiera heller. Fallet hamnar i rätten och socialen får rätt, barnet omhändertas. Hur går detta ihop? Bevisligen finns det ju ingen fara, utomstående och objektiva har gett sina åsikter som inte stödjer socialens oro, snarare tvärtom. Tyvärr är det så att rätten inte lyssnar på de små människorna uta enbart till den drivande myndigheten i dessa fall.
Finns flera fall där socialen startat utredningar som saknat grund och under utredningen mer eller mindre hittat på eller förstorat upp saker. Sen "erbjuds" frivilliga insatser. Det som utredarna glömmer, är att även nämna i journalanteckingar, är deras hot. Gå med på detta annars händer andra saker.
Omhändertagande kostar pengar. Utredningar kostar pengar. Insatser kostar pengar. Mycket pengar hade kunnat sparats in på utredningar, insatser och omhändertagande som faktiskt INTE behövs.
Folk i Sverige är rent av dumma i sin blinda tilltro till bl a sociala myndigheter.
Vad krävs egentligen för att öppna ögonen? Innan det sker kan inge förändringar göras och onödigt lidande orsakas. Dels för de familjer som får sina liv raserade på godtyckliga utredningar men även de barn som verkligen är i behov som inte får någon hjälp för att det inte finns resurser eller pengar.
Min åsikt är att du vet inte vad du pratar om. Du tror bara saker. Jag vet hur det är, den hårda vägen. Jag trodde precis som du innan, att socialen tar inte barn från bra föräldrar. Jag hade fel. Jag vet precis mina fel och brister och jag saknar absolut inte självinsikt.
Ts, ett enkelt litet fel i en utredning kan orsaka mycket onödigt. Nu vet jag inte om du fått det åtgärdat, men det ska finnas 2 utredare vid varje utredning och även om den förste inte är anträffbar så ska den andre finnas tillgänglig. Är båda borta så kan andra på kontoret rycka in och skriva in dina rättelser eller synpunkter.