Inlägg från: Jakkolina |Visa alla inlägg
  • Jakkolina

God doesn´t make mistakes

Jag har arbetat med folk som har DS  och visst är dom glada och pigga precis som alla andra ungar,men det finns problem som gör att deras liv blir svårare.

Dom kommer aldrig att klara sig själva,dom får oftast sjukdomar pga av ev hjärtfel,överrörlighet gör att deras leder inte håller,livslängden är inte heller så hög

Får man välja så väljer väl alla ett friskt barn,sanningen är att man inte vet hur livet blir för någon med ds.

Tycker det är upp till var o en om man väljer bort ett barn med ds om man nu kan det!

• Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 21:51:23 följande:
    Nope.. Jag romantiserar inte ett dugg. Hanna är inte den enda DS människan som jag känner.. Mina åsikter, mina tankar, kom långt innan jag fick henne.  Jag har beskrivit i boken hur vändningen kom.. har ju varit fördomsfull jag med.. och det på grund av okunskap.

Jag ser inte Hanna som Hanna med DS. Hanna är min dotter och DS kommer vi ihåg ibland.. Hon är en riktig skitunge ibland.. Dryg som sjutton.. Men hon är också en helt underbart go unge.. Precis som mina pojkar.

Hanna sätts verkligen inte på en piedestal här hemma. Det är inte en dans på rosor att ta hand om barn överhuvudtaget.. Hanna är faktiskt lite lättare..  Jag slipper alla tankar på orimliga krav som samhället ställer på ungarna.. som i skolan.. Hon får vara precis den hon är utan att det är "onormalt".

Jag är lycklig bara hon är lycklig.. Det är min uppgift att se till att hon växer och mår bra. som med grabbarna.  jag har lyckats som förälder om hon lägger ner sitt huvud på kudden om kvällarna och att hon känner att hon mår bra. Då har hon förverkligat mina drömmar för henne. Det räcker.. Hon behöver inte bli kärnfysiker för att kunna förverkliga sig själv.. Eller någonting annat som är "fint"

Hanna kommer att ha ett eget liv.. Hon kommer att bli kär.. säkert olyckligt kär också.. Hon kanske gifter sig.. Hennes liv kommer att bestå av uppgångar och nedgångar.. Precis som hos alla.
    Men det är inte okunskap att inte önska sig ett barn med ds eller att välja bort ett sådant barn om man kan välja.

Dom kommer dock alltid att behöva ha hjälp av ett när runtomkring för att allt ska fungera.

Självklart älskar man sina ungar oavsett handikapp när dom väl finns,men man får inte glömma att ds är ett stort funktionshinder med mängder av problem!
  • Jakkolina
    amalie79 skrev 2011-08-31 22:37:58 följande:
    Fast man kan ju välja att se problemen, eller att se möjligheterna, som med allting i livet...

Om man utgår från att något är ett stort problem så blir det ju oftast det också, ett ännu större problem än vad det behövde vara...
    Nu menar ju inte jag för mamman eller pappan utan för barnet själv,dom märker att dom är annorlunda,att dom inte kan skaffa barn,att dom inte lever som andra och dom märker att dom behöver hjälp och är ofta väldigt deprimerade i puperteten.

Dom dras med sjukdomar,med att folk tittar,med att vissa inte vill heja på dom,dom får nobben när dom vill kramas när dom blir äldre,för kramas vill dom ofta.

Förutom det så står dom en dag ensamma kvar och då hänger det på personal för att det ska fungera.

Det ÄR ett problem...små barn med ds små problme,stora barn med ds stora problem
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:15:06 följande:
    Oftast.. ska vara med..  tappar ord ibland..och ser inte det när jag kollar..Så givetvis utgår jag inte att Hanna inte representerar ALLA personer med DS.

Jag tar inte åt mig av föräldrarnas personliga val. Det är deras sak. Jag reagerar mot den selektiva fosterdiagnostiken som finns..
    Varfpör gör du det,tycker du att vi lever i ett handikapp vänligt samhälle,nu tänker jag på vuxna med ds
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:19:22 följande:
    Vilka är det som orsakar dom problemen för DS personen.. dom sk normalas människosyn eller deras DS??
    Både och,barn med ds vill ofta kramas,alla tycker inte om att kramas och behöver då inte göra det heller,varken personal elle folk på gatan,personen med ds känner sig avvisad och blir ledsen.

Sen är det väl problem att dom kan bara leva sitt liv med en hel stab runt omkring,båda föräldrar,habilitering,särskola,daglig verksamhet,sjukgymnastik,dietïster pga att dom drar på sig övervikt som i sin tur är katastrof för deras leder,dom hör dåligt pga trånga hörselgångar och har felställningar på fötter som vuxna.

En liten med ds är lika gullig som alla andra,men en vuxen med ds är inte alltid lika gullig,utan tvärtom påfrestande för omgivningen,folk drar sig undan och det märker dom med ds...

Alla med funktionshinder har problem mer eller mindre och i denna hårda värld så förstår jag att folk väljer birt ett barn med det om dom kan,man kan som förälder inte vara med hela livet och jag hade ororat ihjäl mig den dagen jag inte hade koll!
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:23:01 följande:
    Nej.. samhället är inte alltid handikappvänligt.. Men botar vi det med selektiv fosterdiagnostik?? Eller borde vi göra annat som att ändra förhållningssätt så att samhället rymmer andra också?
    Fosterdiagnostik är bra,man kan välja att ta bort ett skadat barn som hade fått ett liv i plågor och elände eller som hade dött  tidigt.
    Man kan ta bort barn med ds och andra kromosomavikelser..bra att man kan välja,för man kanske inte är frisk nog att ta hand om barnet själv
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:40:33 följande:
    Fosterdiagnostik är bra till en viss gräns.. så jag tycker nog det borde finnas kvar... till en del.

Selektiv fosterdiagnostik är inte bra i mitt tycke..
    När tycker du att det är okey att ta bort ett barn och varför
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:48:22 följande:
    Kramar är gott att få.. Det går att säga nej vänligt och bestämt.. Det är så dom lär sig.

Hanna kramar aldrig någon bara så där på gatan.. Men däremot är många sk normala lite väl närgångna och vill ha den där kramen som "dom har hört talas om" "Hon är ju såååå söt". Hanna kan rygga och säga nej.  Däremot är Hanna jättekramig här hemma.. Hon säger ofta till mig och sina syskon att "Äska dig" (Älskar dig) Men jag har aldrig hört henna säga det till någon utanför.

Man måste lära dom gränser.. precis som med sk normala ungar,
    Dett flyttas över på personal och andra sen när dom flyttat till ett boende
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 23:55:44 följande:
    Om man inte är frisk nog så ska man nog kanske överväga att inte skaffa barn alls.. Det är tufft att ha barn,
    Jo men nu kanske man vill ha barn även om mannen sitter i rullstol
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 00:05:13 följande:
    ALLA har vi problem med det ena än det andra.. Eller ska man vara helt felfri för att duga?

Hur många sk normala är det som belastar samhället och tar resurser i anspråk jmf med dom funktionshindrade?? Det går nog inte ens att jämföra..

Kolla alla fängelser.. Behandlingshem... andra åtgärder för stökiga sk normala. Med mera.. med mera..
    Alla får göra som dom vill,det vil jag säga och jag tycker det är bra att det finns ett val
Svar på tråden God doesn´t make mistakes