Inlägg från: Jakkolina |Visa alla inlägg
  • Jakkolina

God doesn´t make mistakes

Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 13:34:12 följande:
    Jag tror inte någon här har skrivit att du ska tvingas i lag. Däremot
    vill jag tala för Downs-drabbades människovärde.
    Men ingen ifrågasätter väl folk som redan finns med ds,utan dom som ännu inte finns!
  • Jakkolina
    HeidiiD skrev 2011-09-01 13:39:18 följande:
    Ja men snälla du! Jag hade inte ens yttrat mig ifall jag inte tyckt det och jag läste inte tråden utan lyssnade endast på låten och såg bilden. Jag vill inte trösta någon ? Varför ? Hanna är väl lika mycket barn som ett friskt barn ? Finns inget och trösta ? Hon är en stolt mamma till en underbar tjej trots ds eller ej. 
    Ingen som har ifrågasatt om hon är en lycklig mamma!
  • Jakkolina
    Sven Erik Johansson skrev 2011-09-01 16:05:49 följande:
    Det finns ju de som inte är födda än men ändå finns, finns i sin
    mors livmoder.
    Dom finns inte ännu,räknas inte som barn ännu när man gör testet!
  • Jakkolina
    Jag är bara jag skrev 2011-09-01 16:06:59 följande:
    Smaklöst!? Så om jag får ett efterlängtat,älskat barn som gläder mig och sin omgivning bara genom att finnas till är det fel!? Hur kan det vara fel? Barn ger ju glädje genom sin blotta existens ju. De har ingen annan "uppgift" än så,jag ställer inga krav alls att mitt blivande barn ska göra  det och det för mig. Jag vill bara ha ett som lever och finns hos oss. Men du kanske inte ser på barn på det sättet? Du tycker kanske de är jobbiga bara genom att finnas till? Jag tycker de är livets mening och den största gåvan man kan få-oavsett vilket "skick" de är i! Men troligen är du inte drabbad av ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall och troligen så anser du-och de flesta andra här- inte att alla människor är lika värda heller. Då får man din inställning.
    Barnets skick intresserar inte dig.huuuuu vad hemskt,så om barnet har svårt hjärtfel och får utstå många operationer eller om den lider av den där hudsjukdomen som jag glömt namnet på där dom tappar all hud så fort man rör dom,ett liv i pina o smärta och väldigt kort.

Men du vill så gärna ha barn att barnets lidande kommer i andra hand här!
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-01 16:18:22 följande:
    Du påstår att dom kommer att få det svårare. Vad tror du att det beror på?
    Vad spelar det för roll,alla som avivker och är beroende får ett svårare liv,det blir inget bättre för att det blir fler som blir beroende
  • Jakkolina
    Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
    Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:

Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.  

Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får. 

Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.  

Men vad är detta för romantiserat dravel!!

Varför i hela världen ska man sätta ett barn till världen som man vet kommer att kräva massor av hjälp och personal,förmodligen är förståndshandikappat och ofta har hjärtfel,ledvärk och aldrig kommer att vara oberoende av andra för att klara sin ADL ännu mindre sitt övriga liv.

Som man vet är helt utlämnade till andra den dagen man lägger näsan i vädret om barnet lever så länge.

Om man kan undvika detta,är det fel då???
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-08-31 14:06:19 följande:
    Jag har också gjort fosterdiagnostik. Ultraljud med alla ungarna. Hade dom grova avvikelser som avsaknad av lillhjärna så hade abort varit självklart.

Nu när det finns så är det upp till var och en att göra som dom vill. Det ska respekteras!

Kram
    Varför då,är inte det kränkande mot alla som föds med grova avvikelser eller vad tycker du att gränsen går för att man får lov att sålla bort foster som man vet kommer att få ett liv beroende av andra människor.

Dy tcker ju att ds är okey...men när är det inte okey och varför eftersom gud enligt dig inte gör några misstag!
  • Jakkolina
    Krumpy skrev 2011-09-02 18:37:28 följande:
    Det du inte vill ta in är att en kromosom för mycket är inte småpotatis. I bästa fall blir
    barnet som din dotter även om hon givetvis inte har samma förutsättningar som normala barn,
    har man otur blir det grav Downs syndrom. Fy fan att du inte kan ta in att det är av stor betydelse
    för de allra flesta föräldrar. Du lever verkligen i din egen lilla bubbla.
    Påminner mig om en bok jag läste en gång som hette Prins annorlunda,där pappan beskrev att dom i början låtsades att pojken bara hade lite ds och om dom körde på som vanligt så skulle skillnaden inte bli så stor.

Gick bra dom första 10-12 åren!
  • Jakkolina
    MalinEddie skrev 2011-09-02 18:50:02 följande:
    Jag har också arbetat med ungdomar och vuxna med DS och träffat deras föräldrar och känner likadant som du.  Jag vet vilka svårigheter det kan innebära för både för barn och föräldrar. Det är inte alltid så rosenskimrande som TS vill få det till.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 20:43:01 följande:
    Jag anser att testerna som mot DS kränker redan födda.
    Skulle du och ni andra kunna seriöst säga allt detta, ni sagt i tråden, till IDA (Länken) och tro att hon inte blir kränkt och ifrågasatt?

www.ida-barthelson.net/

Kan ni säga utan tvekan, ansikte mot ansikte,  till Ida eller någon annan med DS att. Det är bra att tester finns för jag vill inte ha en med DS för att "skona" barnet med tanke på framtiden.. eller något av era andra skäl.

.
    Ja det skulle jag kunna göra och jag skulle kunna säga till någon med polio att jag är glad att det finns vaccin så mina barn slipper få det
Svar på tråden God doesn´t make mistakes