Bamhi skrev 2011-09-02 07:37:22 följande:
Jag vet inte vad TS kommer svara men jag tror att många tycker så här:
Abort är lagligt utifrån det perspektiv att en kvinna inte ska behöva genomgå en graviditet och en förlossning och bli mamma om HON inte klarar detta. Det handlar inte om fostret utan om kvinnan som är gravid. Man ser till hennes situation.
Samhället vill alltså inte tvinga någon att bli mor mot sin vilja. Men har man gjort valet att få barn så kan man inte välja vilket barn man får.
Jag tror att många kan acceptera att någon gör abort då personen är i en situation där denne inte klarar av att ta hand om ett barn, men man har svårare att acceptera att någon gör en abort för att personen inte vill ha just DET barnet.
Men vad är detta för romantiserat dravel!!
Varför i hela världen ska man sätta ett barn till världen som man vet kommer att kräva massor av hjälp och personal,förmodligen är förståndshandikappat och ofta har hjärtfel,ledvärk och aldrig kommer att vara oberoende av andra för att klara sin ADL ännu mindre sitt övriga liv.
Som man vet är helt utlämnade till andra den dagen man lägger näsan i vädret om barnet lever så länge.
Om man kan undvika detta,är det fel då???