Inlägg från: Jakkolina |Visa alla inlägg
  • Jakkolina

God doesn´t make mistakes

mammatill5 skrev 2011-09-02 21:17:21 följande:
    Polio är en sjukdom.. skönt att det finns Vaccin.. Exemplet polio passar inte riktigt in..

Ok,.. du kan säga det.
    Polio är en sjukdom som gör att man delvis slutar växa i lemmar och får ett funktionshinder så varför passar det inte in?

DS är ett kromosomfel som gör att barnen blir mer eller mindre utvecklingstörda,har hjärtproblem,kort livslängd och har ont i alla sina leder,dom kommer alltid att vara beroende av andra...varför skulle inte jag kunna säga att jag inte vill ha ett barn med det?
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:35:31 följande:
    Ja, det är en sjukdom som cancer, röda hund, förkylning.. osv...
    Polio orsakas av virus.. Man är frisk sen får man viruset i sig.. jag tror med säkerhet att den som har polio hade gärna sluppit sjukdomen. Fast här är det nog bäst att säga att kanske inte alla alls vill vara utan sjukdomen. =)

DS har man ända från begynnelsen.
    Hur tror att det skulle se ut om man inte hade någon  möjlighet att göra en test för ds och hur skulle det bli bättre menar du
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:47:31 följande:
    Nu är vi på individplanet igen..

Hon gör som hon anser det bäst.. Testerna finns och hon använder dom.

Det är det att testerna "finns i lagen" och att dom erbjuds är en kränkning mot redan födda personer som din väninnas son.
    Om hon sen själv kränker sin son kan jag inte yttra mig om, Hon gör det bästa utifrån sin situation och som sagt var använder dom medlen som finns.
    Men då är det väl bra att dom finns så att folk kan välja det som är bäst för dom som redan finns i familjen.

Om jag föds med en hjärnskada som begränsar mitt liv så är det väl inte förnedrande att min granne väljer att inte föda ett barn med min diagnos för mig.det skulle jag förstå!
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 21:53:45 följande:
    Så många extra DS barn skulle det nog inte födas i Sverige så att det skulle bli tex överbefolkning av människor med DS.

Ut med information..ge kunskap åt folket.. förbättra attityderna mot dom funktionshindrade.

För 50 år sedan gömdes som här Downisarna undan.. på tex institutioner och dylik.. Vi har blivit öppnare och tolerantare sen dess.. Men det behövs mycket mera..

Någon gång kanske det inte finns sådana här diskussioner..
    Men varför blir det bättre med mer hanikappade barn
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-02 22:02:33 följande:
    Vem är det som lider mest av att downisar har begränsningar??

Är det föräldrarna och omgivningen?

Eller DS personen själv??

Skapar vi en föreställning om att dom har det svårt utifrån våra egna preferensramar?
    Dom kräver ju rätt mycket resurser och kostar en del
  • Jakkolina
    Thomas 66 skrev 2011-09-02 22:20:04 följande:
    Då jag sällan har varit sjuk, eller legat på sjukhus.Så kan gärna lite av mina skatte pengar gå till dom
    Det gör dom redan,det kan du vara säker på,dom behöver personal dygnet runt som vuxna,dagliga verksamheter med full bemanning som passar dom,mycket läkarvård och en personal med till varenda steg utanför boendet
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-04 19:01:29 följande:
    Eller så tänker man som jag; jag vill glädja mig åt att vänta barn när jag är gravid, inte ägna tiden åt att oroa mig för en diagnos. Det är ju faktiskt mitt barn jag väntar, inte något syndrom!
    Då är det ji jättebra med fosterdiagnos,så kan den ena förbereda sig och den andra göra abort om dom vill
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-05 01:18:21 följande:
    som sagt; finns även de som inte behöver "förbereda" sig eller som skulle göra abort, de finns ju också de som tar emot barnet precis som det är oavsett om det är av modell 46- eller 47-kromosomare, flicka/pojke, osv..
    Man måste inte alltid veta allt i förväg. Man KAN inte veta allt i förväg. 
    3 på 700 tar emot ett barn med ds och som sagt  det ska vara ett fritt val eftersom det ställer om hela livet på ett helt annat sätt än det gör att få barn annars!
  • Jakkolina
    anne h skrev 2011-09-05 02:04:01 följande:
    Det där är en mycket svår fråga och alla har nog olika åsikter vad gäller den..
    När man letar efter enbart DS, när hela forskningen som den i dag faktiskt ser ut enbart går ut på att personer med just DS ska sorteras bort, de ska inte födas, ja då är man alltför nära det.

Varför läggs det inte ens hälften så mkt kraft och resurser på att finna hjälp åt dem som faktiskt finns, de personer med DS som faktiskt lever?  Man VET ju faktiskt en hel del i dag om hur tex näringsintag påverkar hjärnans utveckling i tidig ålder, varför går de inte ut med den informationen till alla nyblivna föräldrar till barn med DS i stället? Det skulle ju innebära att den påverkan den extra kromosomen innebär skulle kunna reduceras. Men nej, istället ska de inte få födas alls, hur tänker då en person med DS när det läggs ned så otroligt stora resurser på att finna personer som hon/han, för att kunna döda dem innan de föds? Hur känner denna person med DS det när hon/han får veta att såna som h*n inte är välkomna i samhället, att det läggs ner så stor möda på att sortera bort dem som är som h*n? När alltfler landsting inför KUB/NUPP/osvför alla gravida, alla undersöks, det blir så "naturligt" att få ens tänker på att man faktiskt kan göra ett val, att man bör göra det?

Jag är inte i den sitsen, jag har inte DS så jag kan inte uttala mig om hur det känns, inte direkt, men om någon började leta efter foster som har föräldrar med allergier eller reumatism tex så skulle jag själv inte finna det särdeles roande, tvärtom skulle jag känna mig hotad. Men det är jag det. Andra tänker annorlunda.
    Tror du att det faller ner mera pengar om det föds mera med ds.
    Förstår ärligt talat inte varför vi ska sträva efter att fler med utvecklingstörning ska födas.
  • Jakkolina
    mammatill5 skrev 2011-09-05 22:10:06 följande:
    Här får i lite andras ord om detta..
    Det kan ju vara tjatigt att bara läsa mig.. Variation förnöjer Solig

puffeltufflan.wordpress.com/2011/09/05/foster.../

Personer med Downs syndrom växer upp i sina familjer, går i förskola och skola och flyttar hemifrån. Merparten lär sig läsa, skriva och räkna. Som vuxna har de ett arbete på den öppna arbetsmarknaden eller daglig verksamhet. De förälskar sig och gifter sig. De har fritidsaktiviteter och intressen. De reser utomlands. De surfar på Internet och chattar. De har familj och vänner. De älskar och de är älskade.

Som ni hör är det inte svårt att beskriva hur det är att leva med Downs syndrom. För det är i så många avseenden ett liv som alla lever.

Visst gör dom allt detta,men det kräver fortfarande personal på plats dygnet runt
Svar på tråden God doesn´t make mistakes