Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Sarah f skrev 2011-09-02 22:16:42 följande:
    Vad vill du visa med det? Att någon kan bli sårad? Det finns massor med människor som inte vill ha döttrar, utan aborterar eller gör sig av med flickebarn på andra sätt. Ska jag personligen ta illa vid mig?

Lyft upp dina argument från golvet och sluta försöka ge folk dåligt samvete, det hjälper din sak.  
    Jag har inget intresse för att gå på folk på ett mera personligt plan.. Varför är det så svårt att fatta det.
    Är man säker i sina åsiker då får man väl inte dåligt samvete om någon tycker annat??
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 22:23:19 följande:
    Det är ett uttryck som du tycker är icke kränkande eller generaliserande? Ett uttryck som beskriver en person med Downs utifrån dess individ, inte dess syndrom?
    Nej jag tycker inte det. Men säkert finns det folk som tycker att det är kränkande.

Det kan låta så här..

"dom här Downis barnen" istället för "dom här barnen med Downs Syndrom"

Det finns också barn med hjärtfel -  hjärtebarn.. barn med Aspergers syndrom  -  Aspie
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-02 22:29:06 följande:
    Jag får inte dåligt samvete, men vad skulle det bidra med att säga till Ida att jag medvetet väljer bort ett foster som har samma avvikelse som henne? Det kan du bara vilja föreslå för att jag (eller någon annan) ska få dåligt samvete.

Jag behöver inte rättfärdiga mitt val, det borde inte du heller behöva göra. Du får ha en hel skock med downisar, om du vill. Jag kommer inte att ha det.  
    Det är väl liksom inte en böld i röven du väljer bort.. eller en defekt på en arm..  (skittaskiga liknelser.. jag vet)

Det är hela hon, det som hon är.. Det är henne du väljer bort!
    Det man säger till henne med tester är ju.. Du duger inte.

Det jag har förstått här att det är svårt att se själva personen som har DS som en person.. En tänkande, älskande.. kännande person. Ingen har ens reflekterat över att det är existerande medmänniskor.. levande sådana som avhandlas här. Respekten är inte så hög. Det pratas om rättigheterna att få välja själv. Men ingen har tagit till sig om deras rätt att inte behöva bli ifrågasatta som dom personer dom är. Tog vi bort DS helt.. så slutar dom här personerna att existera. Borta.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 22:46:30 följande:
    Kan vi inte enas om att Downs Syndrom handlar om ett stort spektra med väldigt olika grad av funktionshinder och därmed väldigt olika förutsättningar.

Samtidigt kan vi kanske enas om att DS generellt medför större risk för funktionshinder och krångligare vardag än om DS eller annat inte hittas under fosterdiagnostik.

Jag tror inte det är någon här, oavsett åsiktssida, som tror att alla personer med DS är som Ida Barthelson eller att alla är gravt förståndshandikappade med svåra hjärtfel/följdsjukdomar. Men man måste ändå någonstans kunna erkänna att riskerna är högre med ett foster som diagnostiserats med DS.
    NU känner jag igen dig Roisin. =)

jag tror faktiskt ingen tror att alla är som Ida..

Vad för högre risker?? Sjukdomar? Andras fördomar?
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 22:56:55 följande:
    Jag tycker tvärtom det är du som har svårt att se personen. Du ser syndromet och kallar det för person.

Hur i helskotta skulle dessa personer sluta existera för att ingen annan föds med DS? Om det gick att plocka bort DS ur generna, skulle hela deras personlighet falla? De är alltså reducerade till DS, inget annat? Skärpning nu!
    Dom dör ut så småningom... som mamutarna (kom nu inte med en massa dravel om att jag skulle dra paralleller med utdöda elefantdjur och DS personer)

Jag ser personen oavsett hur du än analyserar mina ord i atomer. Ni ser orsakerna varför dom existerar och vill ha möjligheterna kvar att ta bort dom..
  • mammatill5
    Balooo skrev 2011-09-02 22:58:10 följande:
    Underbar tjej,men jag hade gjort abort ändå om mitt barn haft ds!
    Tack.. ja hon är underbar.. =)
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 22:55:26 följande:
    Nu tycker jag att du är ute och cyklar. Jag har arbetat med människor med funktionsnedsättningar i över 15 år, läst flera år på högskola för att kunna arbeta inom Habiliteringen och ägna mitt fortsatta yrkesliv åt att jobba med personer som har olika former av funktionsnedsättningar. För att ge dom det stöd jag kan och det stöd dom har rätt till. Jag har en nära anhörig med utvecklingsstörning och autism, så säg inte till mig att jag inte ser alla dessa människor som personer.

Oerhört provocerande.
    Sorry!! Borde ha varit tydligare.. Givetvis inte alla.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 23:19:51 följande:
    Större risk att barnet kan behöva extra resurser. Kräva mer tid och ork i anspråk av föräldrarna. Större risk för hjärtfel, ja. Operationer är inte helt riskfria.
    Sant..
  • mammatill5
    HälläBällä skrev 2011-09-02 23:24:56 följande:
    Så, har jag inte reflekterat över att de är "existerande medmänniskor"? Eller kan det vara så att jag bara har en annan åsikt än dig?
    har svarat nyss..

Givetvis gällde mina ord inte alla.. Var otydlig.
  • mammatill5
    Roisin Dubh skrev 2011-09-02 23:27:18 följande:
    Men de är människor i första rummet, det kan du väl hålla med om? Om hur skulle de då kunna dö ut för att Downs syndrom försvann?

Men framför allt: Hur skulle Downs syndrom försvinna för att vi tillåter fosterdiagnostik? Det kommer fortfarande födas barn med DS. Varför blir du så rädd? Den rädslan påminner faktiskt lite om diskussionen om muslimer och invandring vs svensk kultur. Det finns människor som bär på en, enligt mig, irrationell rädsla att de som svenskar ska utplånas och förlora sin kultur för att andra kulturer släpps in och "tar över".
    Det var en hypotetisk fråga jag ställde och har ingenting med nuvarande fosterdiagnostik att göra.
    Nej, jag tror inte DS kommer att försvinna med att fosterdiagnostik finns. Det är inte det det handlar om.

Jag är inte rädd faktiskt. Men jag försöker faktiskt se och förmedla deras rätt att inte bli ifrågasatta genom tester..som är fästa i lagar som en rättighet.

Vi ser på detta på så olika sätt. Vi definierar saker mycket olika ibland.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes