Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Ginevra skrev 2011-09-03 11:32:39 följande:
    Jag förstår inte heller det här resonemanget om att man skulle välja bort redan existerande personer med ett visst funktionshinder för att man väljer att inte föda ett barn med samma funktionshinder. Snarare ser jag det som att man vill undvika sig att försätta sig i situationen att ha ett funktionshindrat barn med allt vad det innebär. 
    Lyssna istället.

Jag säger INTE det du säger.
    Men däremot säger jag att TESTERNA är en värdeminskning på redan existerande personer.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 11:55:10 följande:
    Är du medveten om att du beskriver ditt eget sätt att argumentera i din text?
    Berätta.

Visst kan jag spåra ur emellanåt och gå ner på den nivån jag egentligen inte vill vara. Frågorna kommer och jag svarar. Menar du det??
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 11:59:17 följande:
    Hur då? Det är i såna fall en värdeminskning att man kan se på ett barn att det har DS. 
    Samhället erbjuder tester... Alltså en rättighet befäst i lagar.

det ger en värdeminskning på redan existerande personer med DS.

Enkelt nu.. Om liknade lag fanns för rödhåriga.. Så är det en värdeminskning på rödhåriga personer. Dom duger inte med sitt röda hårsvall....därför får man välja bort genom selektiv fosterdiagnostik.

Observera nu att det var ett exempel bara...
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:02:49 följande:
    Du beskriver din egen teknik, ja det menar jag. Hittills har ingenting kommit fram mer än att du tycker att vi kränker Hanna och Ida och att fosterdiagnostik är ett rasbiologiskt (?) verktyg. Om det inte är en diagnosmetod du själv tycker är ok. Du tar upp exempel ur verkligheten, mer än ändra.
    Ibland så har det varit nödvändigt för att statuera exempel efter en diskussion. För att ger er en levande persons (med DS) tankar.. som Ida.

Jag har sagt ett otal gånger. Jag vill inte ta upp andra PERSONLIGA skäl. Men det kommer en massa frågor tyo "men om jag ni inte vill eller orkar.. ska jag inte få göra det" " Min väninna bestämde sig för att ta bort DS om det nu .. är det....?"

Jag vill inte vara där... Det finns oerhört många skäl och som jag har sagt så är det deras skäl som jag accepterar och respekterar. VI skulle få sitta här i dödagar och diskutera skäl.

Det går ha en diskussion utan att ta upp det.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:18:12 följande:
    Jag tror inte du gör alla DS barnens sak en tjänst genom att kalla oss utanför er krets okunniga och lata människor som kränker andra.
    Gör jag det??  Det är dina ord isf inte mina.

Men okunskap finns i massor!!
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:15:51 följande:
    Inte alls, man kanske verkligen önskar ett rödhårigt barn! Du är ute och seglar, vännen.
    Men det var ett exempel, visserligen en taskig liknelse, inte en verklighet.. Haha

Försökte bara förklara att rödtottarna kanske bli kränkta om ett test fanns Lika väl som personer med DS blir kränkta av att tester finns..

Nu snackar jag inte om ofödda och framtidens DS barn utan dom redan existerande.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:28:18 följande:
    Men nu får du skärpa dig; du skriver om bekvämlighet , kränkningar och okunnighet i åtskilliga inlägg. Dessuton drar du upp din dotter och referrerar till henne när vi diskuterar hypotetiska fall ELLER hur vi själva gjort.

Barnet i min mage tar ingenting ifrån din dotter, när ska du förstå det? Hade jag valt bort fostret pga DS, hade det inte berört er heller. Det hade inte varit under påverkan från sjukvården heller. Sjukvården har inte andats om dessa möjligheter under min tidiga graviditet. Jag bad om ett FVP, de erbjöd inte ens det.  
    Jag försöker belysa att det faktiskt finns okunnighet. Därför finns det fördomar. Därför finns det en oförståelse för en värdeminskning på person. Jag skriver det allmänt.
    jag VET att det finns i massor, Det finns personen som inte har en aning om vad DS är för någonting. Vad är det om inte okunskap.

Jag lärde känna en kompis för typ 4 år sedan. Hon hade aldrig varit i närheten av DS personer. Hon hade sina fördomar. Men nu är hon mera kunnig. Hon har mindre fördomar.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:31:17 följande:
    Varför ska man bli kränkt av det? Det är du som projicerar dina känslor på en grupp människor. Jag fick aldrig en kommentar på huruvuda jag är kränkt som kvinna för att flickebarn väljs bort i fosterstadiet., för övrigt.
    Nu påstår jag ingenting om dig personligen utan tar det allmänt.

Men jag tror att ser man inte människovärdet och en värdeminskning...så har man svårt att förstå det jag säger.
    Man värderar en grupp mindre men man kanske har svårt att själv se att det är så.

Jag säger detta som en teori..en fundering.. säger inte att det är så. Säger inte detta åt någon personligen. Säger inte att alla som gör selektiv abort är så.. Säger alltså inte att dom som inte vill ha DS barn är så..
    har jag täckt in allt nu???
  • mammatill5
    Balooo skrev 2011-09-03 12:36:53 följande:
    Men hur kan du kalla folk okunniga???

Det är väl kunskapen om hur det kan vara att få ett barn med ds som gör att folk testar sig,antingen vill man ta bort det eller så vill man vara förberedd.

Ett barn med ds är ett barn där något gått fel man älskar det barnet ändå,det gör man om man får ett barn med tre huvuden och fjorton armar också,men kan man undvika det så tror jag att dom flesta väljer det.

Vi har två barn i familjen(inte mina barn) som är funktionshindrade och utvecklingsstörda,ingen i vår familj tycker att det är en förnedring att inte alla vill ha barn med dessa diagnoser och hade varit glada om det funnits en test som visat hur det låg till.....men vi älskar dom precis som dom är,men vi vt också att dom har ett svårt liv som väntar!
    Du kanske inte är okunnig.. och många fler är inte det. Men faktum är att det finns okunnighet och rädsla.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 12:35:28 följande:
    Skulle din kompis vilja föda ett eget DS barn, menar du?
    Hon är inte "rädd" och okunnig längre. Men jag vet inte. Vi har inte ens diskuterat huruvida hon skulle göra det eller inte.
Svar på tråden God doesn´t make mistakes