Inlägg från: mammatill5 |Visa alla inlägg
  • mammatill5

God doesn´t make mistakes

Sarah f skrev 2011-09-03 18:21:10 följande:
    Det är en märklig åsikt att människor får göra som de vill, men man ska inte upplysa dem om vilka förutsättningar som föreligger.   
    utveckla
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 18:26:58 följande:
    Du läser verkligen inte vad det står? Eller försöker du göra dig till?

Livskvalité beror mycket på att man får leva det liv man får. Vad händer om din dotter vill bli läkare som vuxen? Eller sjuksköterska? Du inser att hon inte kan bli det?
    Jag tror att DS människorna har andra krav än vad vi sk normala har.

jag säger det igen.. ALLA kan inte förverkliga sina drömmar om yrke. ALLA kan inte ha Statusyrken.. Jag tror jag får "trösta" mera mina pojkar för att dom inte kan bli det dom blir... än min dotter.

Vill min dotter bli syrra.. så får man förklara och styra det. Hon kommer inte att gå under. Det fina med DS människor är ju att om lever Här och NU. Dom grubblar inte om framtiden och dom är inte speciellt bundna av dåtiden..

Vi däremot lever överallt annars än här och nu.. många alltså. Dom är bittra över vad dom kanske inte har åstadkommit och ältar det i evighet och dom är oroliga över framtiden.. och ältar över det med. Vi glömmer ofta nuet!

Det är en BRIST vi har och DS personerna har fått det till sin fördel. Dom har tagit över andra egenskaper också. Att inte döma hej vilt. Dom ser DIG även om du har knullrufs i håret och en klänning över en vinteroverall. Dom dömer inte efter folks ekonomiska förutsättningar.. INne efter hudfärg.. Inte efter den sexuella läggningen.. och massor med mer..

Don täcker över dom brister vi ska normala har.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:32:35 följande:
    Det handlar inte om befintliga människor, det handlar om foster.

Det handlar för min del väldigt lite om känslor, det handlar om fakta och möjligheter. Det är INTE debatten min kropp-mitt beslut jag anför i första hand.

Din dotters liv blir inte mindre värdigt för att andra väljer bort er situation.
    mammatill5 skrev 2011-09-03 18:26:44 följande:
    utveckla
    Du menar att jag (ett allmänt "jag" inte jag-sarah) får göra abort, men jag får inte veta om det finns en viss diagnos med i bilden. Du föredrar att jag gör abort för säkerhets skull, inte för att problem jag oroar mig för verkligen föreligger.
    Det jag pratar om sen länge är redan existerande människor. Om värdeminskning.

Sen slinker det ner på annan nivå emellanåt.

Min start var att fosterdiagnostiken kränker redan existerande människor.
    Det var det jag vill diskutera om.. Men ni ställer frågor som gör att det flyter ut på annat.
    Just nu får du göra vad du vill.. jag lägger inte några tankar på det.
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 18:41:57 följande:
    Men, nu är det farligt nära husdjurskommentaren igen!

Föredrar du att ditt barn inte analyserar och begrundar?  
    Ältar och är bittra menar du?

Du vill verkligen inte ens förstå..

Här ger jag dig värdefull information hur DS personer fungerar..Du reflekterar inte ens utan hänvisar bara till vad som är viktigt för dig.. Som analysera och begrunda.

Det är en brist hos dom men det lider dom nog inte av.. Det är därför dom lever Här och nu =)
    Vad du vill att dom ska göra för att vara fungerande männiiskor i din värld tyder på en Brist hos dig..
    Lättast är ju om du inte överför  dina "drömmar" andra som DS människor.. Faran finns ju att man överför dom på sina egna barn. Är det inte bättre att man låter ALLA förverkliga sig själva på sina egna villkor. Sina egna drömmar. Att man sen hjälper dom att förverkliga dom. Istället för att "tvinga" barnet att förverkliga ens egna drömmar.
  • mammatill5
    Kattdamen skrev 2011-09-03 19:01:58 följande:
    Ah, det gäller alltså alla personer med ds? De är ihopklumpade i en stor hög, och ingen är annorlunda än den andra? Även den här bruden du drog upp, är likadan alltså?
    Det är en gemensam nämnare för många.. Inte alla. Vissa har ju en högre förmåga. Visste du inte det?? Bra att du kanske lär dig någonting nu.. Det var ju det som var viktigt enl mig.. Att folk får kunskap. Hoppas du förvaltar den kunskapen väl!
  • mammatill5
    Sarah f skrev 2011-09-03 19:08:24 följande:
    Du vill inte förstå vad jag säger heller. Jag vet hur DS personer fungerar, jag har haft dem i min vardag under relativt lång tid.

Jag ser ett stort värde i att kunna analysera och begrunda. Att älta och vara bitter har mer med personlighet än intellektuell kapacitet att göra.

Att leva Här och Nu låter så fint, men det krävs en arsenal av insatser runt en person som till fullo lever i ögonblicket. Kan man lita på att det alltid finns stöd?

Alla har vi drömmar för våra barn. Jag önskar mina barn lycka och trygghet, även utan mig. Jag förstår att du vill få det att verka som att jag har höga förväntningar på mina barn och att de lever under press och inte kan vara så fria och härliga som dina barn. Du vill gärna polarisera och förstärka motsättningarna i våran bild av verkligheten. Det står dig fritt att göra det.        
    DU ser ett stort värde!! DU överför dina önskningar, värderingar på dom och kan dom inte uppfylla det.. Ja, då är det negativt.

Om du accepterar dom fullt ut med alla deras brister... så tror jag att dom får det lite lättare.

Han kommer att ha ett liv utan mig.. Jag är inte orolig. Jag litar på att det finns stöd när jag är borta. Annars så får jag jobba på att hon har det. Hon har sina bröder som kommer att se till hennes intressen. Och NEJ jag tror absolut inte dom kommer att se det som en belastning. Det är ju inte så at dom ska bo med henne men dom kommer nog att se till att hennes intressen inte åsidosatts.

Det jag har märkt här är ju att så fort man pratar positivt om DS så får man påståenden om att man förskönar och så. Man får inte prata positivt tydligen. Varför?? Blir någon sårad? Faller eran världsbild av DS då?? För att era argument ska hålla, för er, för andra så måste ju DS framställas som värsta problemet tydligen.
  • mammatill5
    Ginevra skrev 2011-09-03 19:32:27 följande:
    Hur bra tror du egentligen att man får det hos en förälder som inte velat ha en? Är det inte bättre för alla inblandade parter att kvinnan själv får avgöra om hon är beredd att ta emot ett barn med DS eller ej?
    Många hamnar i kris när dom får ett DS barn. Men jag tror faktiskt att det blir attans bra i slutändan. Vet inte om det ens är någon som lämnar bort sina barn.

Det är därför kunskap är så bra att ha innan.. att man vet vad det innebär att få ett barn med DS. Så att dom inte tror att det är en naturkatastrof som dom håller i famnen.

När jag fick Hanna så fick jag trösta kompisar och släkten. Det tog ett tag innan dom lugnade sig Dom tyckte så synd om mig och jag har fanemig aldrig fått presenter i så stora mängder som när jag fick Hanna =)
    Vårdpersonal (Jag var 9 dagar på BB för hennes gulsot) la huvudet på sned och så så ämliga ut när vi pratade om Hanna. Jag har fått säga till folk att sluta upp med att vara så förbannat duttenuttiga och framför allt inte säga Nämen OJ... När jag talat om att Hanna har DS.. Då det har varit nödvändigt att säga det.

Det var en vanföreställnig dom hade att det är synd om föräldrar som får DS. Det tyder ju på att folk är okunniga och rädda... Även inom vården.

För egen del så hade jag massor med kunskap innan Hanna så jag var inte rädd. Därmed så uteblev Krisen.
    Men givetvis kan man krisa fast man har kunskap. Folk hamnar ibland i kris när dom får ett sk normalt barn också.
  • mammatill5
    Ginevra skrev 2011-09-03 19:32:27 följande:
    Hur bra tror du egentligen att man får det hos en förälder som inte velat ha en? Är det inte bättre för alla inblandade parter att kvinnan själv får avgöra om hon är beredd att ta emot ett barn med DS eller ej?
    Och så nästa graviditet så får hon kanske ett barn med autism..

Man tror att man garderar sig genom att göra ett FVP man lurar sig bara Big Time!
    Varför är folk så skraja för DS? Dels så tror jag att det är just att vi har möjlighet att testa. Sen är det okunskapen. Men vet för lite om hur DS personer fungerar. Man har läst men det är så lite. Det är bara problemen i princip som tas upp och det kan ju skämma skiten ur den mest luttrade.

Jag ser ju en stor okunskap här i tråden.. som exempel.

Barn är en gåva som inte är alla förunnat.Tyvärr!
    ALLT kan hända.. Men kan ha tagit bort 10 st DS barn innan ett "friskt" Sen tultar den lille framåt och snubblar.. slår i huvudet. ja, då har man kanske ett barn med en svår hjärnskada. Den blir utvecklingsstörd. Den kan inte rehabiliteras utan blir ett Habiliteringsbarn.

Det finns jobbigare funktionshinder än DS. Ta som ex svår ADHD. .. (Ca 1-2 barn per skolklass har någon slags neuorpsykiatrisk funktionshinder. ) barnet ser ut som vem som helst. Det syns inte på utseendet. Men funktionshindret kan ge mycket stora problem. Dels med dom sociala kontakterna.. Av okunnighet så ser dom personen som en odräglig unge bara. Dom får lite förståelse från omgivningen. Föräldrarna får jobba häcken av sig för barnet. Passa. osv... Alla får inte den hjälp dom behöver.. Stort mörkertal finns. Risken för missbruk är stor för mörkertalet. Deras oro och ångest kan vara svår då tar dom till självhjälp genom droger.

DS barn har det mycket, mycket lättare..  Är nog lite lättare också för föräldern..
  • mammatill5
    Zargenta skrev 2011-09-03 21:17:56 följande:
    Då har man iaf gjort allt man kan för att ge sitt barn NORMALA förutsättningar att leva ett liv som är fullt funktionsdugligt och undvikit "smärtan" av att vara en "förberedd"  belastning så att säga. Att slippa känna sig utanför eller så pass annorlunda och utsatt i samhället osv.
    Det är ju dom sk normalas fel att dom funktionshindrade känner sig eller är utanför.
    Det är ju dom som ställer till problem för dom funktionshindrade.
    Det är ju inte DS som är problemet utan dom smarta människorna.

Vore det inte bättre att lägga pengar och energi att förbättra den biten?
    Man kan ju börja med sina barn och lära dom människors lika värde.
  • mammatill5
    Människovärdet ska vara okränkbart..
    Den är inte knuten till dom förmågor vi har. Människovärdet är knuten till själva existensen.

Är vi överens?

För mig är det en självklarhet att tester för tex DS är en kränkning för dom människor som finns.
    Genom testerna så blir det en värdeminskning. Samhället har klart och tydligt tagit ställning mot just DS
    Testet innebär att man gör ingrepp på personens rättigheter. Rätten att att inte bli ifrågasatt.

Jag får inte ihop den här diskussionen riktigt till en helhet.

Jag anser att existerande DS personer ifrågasätts. Ni gör det inte utan pratar om kvinnans rättighet att välja.
    Jag pratar om redan födda. Ni pratar om foster och kvinnans rättigheter.
    Jag pratar om möjligheter. Ni pratar om problem.
    Jag pratar om rätten att födas. Ni pratar om rätten att avsluta en till början önskad graviditet.
    Jag pratar om Kränkning och ifrågasättande. Ni pratar om kvinnans val.

Det finns två olika diskussioner här. Två olika grenar av ämnet fosterdiagnostik.

Ingen har ens reflekterat över om det verkligen kan vara så som jag säger!
    Alla har enbart varit fokuserade på att hävda kvinnas rätt att välja.

Jag känner att Lika i värde och rättigheter inte gäller här när det gäller DS
Svar på tråden God doesn´t make mistakes