• LinnJes

    StockholmsMammor till SeptemberBarn

    Fortsättningstråd till "BF September 2011 i Stockholm"

    Här fortsätter vi med att skriva av oss om stort och smått, kanske främst om våra små, och med att planera in cafébesök!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-08 10:25
    Baby Bebislista Baby

    Frelin: BF 10/9 födsel 5/8 2505g 46 cm Jessie
    Flisan79: BF 4/9, födsel 29/8. 3780 g, 52 cm. Emilia
    EleonorL: BF 1/9. födsel 30/8, 3610 g, 51 cm, Adrian
    Disa75: BF 27/9, födsel 30/8, 4465 g, 54 cm, Tilda
    lilla myggan: BF 26/8, födsel 31/8, 4040g, 55cm, Aston
    Blomman2010: BF 12/9, födsel 3/9, 2980 g, 49 cm, Solveig
    velvet: BF 15/9, födsel 6/9, 3240 g, 49 cm, Livia
    Nimah: BF 15/9, födsel 7/9, 2965g, 47 cm, Ebbe
    VeronicaNyberg: BF 3/9, födsel 7/9, 3410 g, 52 cm, Vincent
    SannaMac: BF 2/9, födsel 9/9, 4085 g, 54 cm, Adrian
    Isabelle82: BF 25/8, födsel 10/9, 4700g, 53cm, Eros
    Sara377: BF 21/9, födsel 11/9, 3300g, 51 cm, Elliot
    Haptic: BF 17/9, födsel 14/9, 3335g, 50 cm, pojke
    Finder: BF 10/9, födsel 15/9, 3095g, 52cm, Freya
    xanncar: BF 29/9, födsel 22/9, 3128g, 49 cm, Filippa

  • Svar på tråden StockholmsMammor till SeptemberBarn
  • SannaM

    Blomman, oj det visste inte jag. han hade feber lördag-tisdag, men idag vaknade han feberfri. Förhöjd temp, typ 37,7 men han har inte fått Alvedon sen igår. Tycker överlag vc är rätt ointresserade av barn med feber... "Allmäntillståndet osv..." Men jaja. Kommer febern tillbaka nu kommer vi såklart ringa! Men hoppas inte... inskolning imorgon är planen... Kul med förlossningarna förresten, spännande verkligen!!

    Har någon lust att läsa förresten så började jag just blogga här minasannaord.wordpress.com

  • Blomman2010

    Sanna: Skönt att febern lagt sig! Nej, det är inte lätt att hålla koll på allt. Men ungefär tre dygns feber, sen kolla upp. Och nu försvann den ju av sig själv, vilket var toppen! Det är just det där bakomliggande som man är orolig för, så att inte föräldrar "behandlar" på med Alvedon i en vecka och så är det tillståndet bakom febern som måste behandlas. Men många ggr beror febern på virussjukdom (typ förkylning) som ändå inte går att göra något åt utan att man just får symtomlindra och vänta ut. Skönt att han är feberfri i alla fall och att ni kan köra inskolning nu. Lycka till!

    Här startade vi dagen med VC-besök då S snubblade på min fot i morse och for rakt in med huvudet och spräckte upp ögonbrynet i "dörrfästet", ni vet den vassa grej som man sätter fast dörren i som sitter på dörrkarmen. Blodbad och ihoplimmad tjej. Kommer att få ett litet ärr där som bevis för sin "vildhet". MEN tur i oturen att inte ögat skadades! Lillgumman...

  • Frelin

    Hej o hå här lever vi, och det känns vill jag lova.

    Stadsdelsförvaltningen och jag är inte kompisar någonstans!

    Dom bara vidarebefodrar mig till folk som inte är där eller som inte kan svara på frågorna. 
    Nu hoppas jag min skola är snäll som låter mig börja på min praktik en vecka senare så jag kan skola in Jessie. Sen kan jag ju leva på hoppet att hon får vara frisk i 3 veckor.. Jag kan ju inte direkt vabba från Csn.. En annan sak om jag pluggade som vanligt på distans. Men har 3 veckors praktik denna termin som självklart ska ske vid inskolningen. Mutter.. men men

    Kastrerade min ponny för två veckor sen som rent ut sagt slutade med blodbad, han slutade inte blöda efteråt så efter att jourveterinären kom blev det en akut trip med hästambulans till Strömsholms djursjukhus. Där fick han stanna en vecka med blodhämmande medicin, uppstoppade tamponger i såret, antibiotika, dropp och strikt vila.. Otroligt nära på att stryka med, men min älskade ponny e stark. Så nu är han hemma igen och varit en vecka och hämtar sig riktigt bra. Och om 2 veckor är det dags o kolla blodvärdena igen. Jag blev ju trots försäkring "bara" 16.000 kr fattigare av detta. Är ju som hittat :P Men vad gör man inte för sina djur.
    Till råga på det har min tv gått sönder, min telefon är på väg och ge upp.. 

    Någon som vill ta över min otur ett tag?

    Så nu har jag gnällt av mig lite..

    Vi var på 1,5 års kontroll igår. Helt otroligt, vart tog tiden vägen? och nu ska vi inte tillbaka förrän hon är 3 år! :S
    Jessie är ju fortfarande en kort tjej, men hon följer sin kurva. Hon är nu 77 cm lång (kort) och väger 11 kg.  Utvecklingskontrollen med ord, bygga klossar på höjd, peka ut kroppsdelar o rita gick jätte bra. Och sen vart det vaccination i armen. Hon pep till lite snabbt och brydde sig inte mer än så. Men sen ville hon inte gå därifrån. Roligt på BVC tydligen.. Så fick med mig ett barn som skrek i protest när vi gick! :P

                 

  • Disa75

    Hej alla!


    Hinner inte läsa mer än den här sidan så det blir kortfattad feedback...

    Sara; Tycker det var lustigt, då skulle båda bjudits. Skillnad när de blir äldre och eventuellt går i olika klasser, har olika kompisgäng osv, men nu när de är så små tycker jag att båda ska bli bjudna.

    Nimah; Grattis till förlovning, vad spännande med bröllop!

    Blomman; Oj, vad coolt att få vara med vid förlossningar "på andra sidan". Förstår att det är mycket att ta in! Stackars S, hoppas det läker fint!

    Sanna; Vilken tänkvärd blogg du skriver, men den där förskolan verkar ju knepig!

    Frelin; Stackars häst (och dig!) Skönt att han återhämtade sig!

    Jag jobbar, därav tystnaden. Jösses vilken tid det tar! Det hade jag förträngt...Fast kul tycker jag det är och faktiskt skönt att lämna över hemarbetet till Xavier.

    Tilda blir bara vildare och vildare. Klättrar, kastar, river sönder...Ja jösses, hon är verkligen intensiv just nu. Bäst är fortfarande att ta ut henne. Tur nog är hon också otroligt charmig. Ända sen hon föddes har hon varit resten av familjens lilla energiboost. Man kan liksom inte annat än smälta när hon fyrar av ett jätteleende. Hon älskar skor och mössor, knatar alltid omkring med någon annans skor och en mössa på sned...
    Räkna in flocken gör hon också gärna; pekar på oss och säger vilka vi är. Och så säger hon gärna fel och skrattar som bara den åt sitt eget lilla skämt. Peka ut vår kroppsdelar är också skoj. Först allas huvuden, sen öronen, sen näsan osv...

  • Blomman2010

    Vilken fantastisk läsning på din blogg Sanna! Jätteroligt att läsa! Verkligen!

  • Frelin

    Ni alla smarta mammor.. Vet ni vad som gäller på badhusen? Räcker det med badblöja om man åker dit o badar i deras ålder? Och är det värt att gå till badhuset med en 1,5 åring.
    Jessie älskar ju o bada hemma, så tänkte att vi skulle testa på badhuset någon dag.
     

  • Flisan79

    Frelin: barn som använder blöja måste ha "riktig" badblöja precis som du själv skrivit. Högdalen har ju ett miniäventyrsbad för de minsta och gillar hon vatten skulle det nog vara en hit,

  • Blomman2010

    Halloj tjejer! Nu har det varit tyst i tråden länge... Men vi har ju alla fullt upp med vårt.

    Men hur är det med er allihopa nu för tiden?

  • Isabelle82

    Hallå på er!

    Bytt ut iPhone mot Android och utan den braiga appen loggas det inte in lika ofta. Jag har typ bestämt mig för att åka på en mamma/barn-kryssning på fredag. Lekland, bad och mys på Birka. Frelin och Jessie vet jag funderar på att följa med. Vore riktigt kul om fler av er följer med!
    Priset är från 100kr/hytt och barn under 5år äter gratis i buffén.

    Är det någon av er som oxå har en riktig "ego unge" just nu???
    Eros får sedan en vecka tillbaka raseriutbrott och gråter krokodiltårar så fort han inte får leka med precis det han vill (vilket oftast innefattar måla med kritor och pennor på golvet, mecka med telefoner och surfplattor, fippla med fjärrkontroller etc). Vi kan ju ha gjort misstaget att låta honom rita och spela med våra telefoner när vi är med för nu får vi inte va i närheten... Likaså på morgnarna går det inte att få på honom kläderna eller få i honom frukost om inte Pippi är på Tv...

    Ni får spana in nya bärselet från BabyBjörn så får ni se fina bilder på E :)          

  • Blomman2010

    Isabelle: Lät skoj med en mamma- och barnkryssning! Hoppas ni hade det trevligt du och Eros och Frelin och Jessie om de/ni var med!
    Vi hade inget inplanerat i påsk men haft sköna dagar här i Stockholm med Skansenbesök två dagar, badning på Högdalens lilla miniäventyrsbad en dag och torekällsberget i Södertälje en dag (klappat på getter, sett kanin, hästar, kossor, får, gris och tupp). En hit! :)
    Nu börjar ny kurs i skolan och mödravårdspraktik. Spännande med nya saker igen.
    S är i en riktig 18-månadersfas... Pratar, härmar allt vi säger och sjunger. Trots som aldrig förr. Kan få riktiga raseriutbrott vid påklädning, blöjbyten, när hon inte får som hon vill osv. Blir lätt förolämpad om man säger till henne att hon tex inte får göra si eller så... Blir liksom lite långsur. Undrar vem hon kan ha ärvt det ifrån?? ;) Jag var också så som barn. Annars är det ju lilla charmtrollet just nu och sjunger mest hela tiden.

    Hur mår era små??

  • LinnJes

    Känner igen det där med raseriutbrott Blomman... Just på/avklädning är oerhört hemskt tydligen, och han blir jättearg när han inte får springa runt med mat i hela lägenheten. Har fått införa en "ät bara i köket" regel för annars satt han helt enkelt inte still, men det är skitjobbigt att hålla på den hela tiden. Många konflikter helt plötsligt. Dexter har börjat komma in i riktig 3-årstrots också. Så när båda håller på samtidigt vill man slita sitt hår! Men som tur är är det inte så ofta det händer. Flört Aston spelar jättemycket på att han ska vara söt, går och sätter på sig kjol, diadem, klackskor eller liknande och gör "söt-minen" (huvudet på sned och ler). Haha, asgullig. Men sen en sekund senare går han och slår sin storebror utan anledning och så säger man till och då början han fake-gråta eller försöker se söt ut. Lite manipulativ eller? Haha.

    Isabelle: Vi var sjuka hela förra veckan känns det som, magsjukor, migrän och feber... Så blev inget roligt gjort över påsk öht tyvärr. Rynkar på näsan Hoppas ni hade kul!

  • Blomman2010

    Absolut skoj med en träff!! Jag kommer inte ha praktik kvällar och helger nu i alla fall. När funkar det för er andra?

    Linnjes: Jadu, S slår V här också. Och drar i håret. Hon är helt sjövild :D Och säger man till så blir hon som sagt förolämpad, börjar hyperventilera och gråta. Kanske går iväg också. Härliga barn!! S har dessutom redan börjat med bajs-pratet. Sjunger "baaajkoov boogie" och flinar. Och så går hon ofta bara runt å säger "bajs" eller håller för näsan och säger "lukta bajs" och skrattar. Jag har såklart bidragit till detta också då jag själv har lite kiss- och bajshumor... Jaja, sådan mor sådan dotter :D

    Idag ska vi till mormor i norr och hälsa på över helgen. Jag lämnar därmed med varm hand över mina barn till henne ;D Hon har säkert mer energi än vad jag har just nu...

    Trevlig helg!!

  • Frelin

    Här är det trots så det står härliga till oxå. 
    Särskilt vid på och avklädning som er andra verkar ha "problem" med oxå.
    Samt att gå in i en mataffär är just nu lite utav en mardröm då det blir mycket skrik när hon inte får ta allt hon vill. *suck* Försöker handla innan jag hämtar henne på dagis o så. Men ibland glömmer jag av det eller hinner inte.

    Vi skulle oxå tycka det vore jätte kul o ses. Kan närsom förutom på söndagar för då jobbar jag. 

  • Nimah

    Kul att få lite uppdatering på hur ni har det! Känner igen oss i det mesta. E härmar allt och går under smeknamnet lilla Ekot. Han sätter ihop två ord nu med. Krokodiltårar har vi också mycket av, men det brukar gå över snabbt. Dagis funkar bra med, men han är ju sjuk hela tiden! Sedan starten i januari har jag varit två hela veckor på jobbet. Den ena var min mamma här och den andra var en kort vecka. Suck alltså. Måtte våren komma snart!!

    Tycker också det vore kul att ses! Kanske picknick längre fram när vädret tillåter? Annars får vi nog ses på ett lekland eller så. Tio ungar på ett fik känns avskräckande!

Svar på tråden StockholmsMammor till SeptemberBarn