M och M skrev 2011-09-18 22:21:46 följande:
Vi tänker likt märker jag. Är bara när jag har en dag då jag själv helst skulle vilja ha en lugn innedag, som jag önskar att vi skulle kunna varva ner några snäpp. Annars är jag också väldigt glad över min dotters personlighet. Tokig, rolig, fartfylld, påhittig, busig, tydlig, pratglad är vad hon är
Och att man inte ska ha så styrda planer själv är nog den bäst idéen. Har man inga förväntningar eller krav själv på vad som ska göras/hända så blir det ju vad det blir.
Jag har också fått många tankeställare av denna tråd. Gick in här ikväll bara för att läsa hur andra har det då jag efter dagen idag kände att jag behövde se att någon hade liknande situation. och nu känner jag att det är med ny kraft jag tar mig an uppdraget imorgon. Tålamod och lyhördhet är mina ledord imorgon och framöver också! För att bli upprörd och uppgiven själv gör henne bara upprörd och uppgiven också vilket resulterar i att vi båda blir trötta. Är jag lugn, så har även hon lättare att hålla sig lugn.
Sen läste jag (i en annan tråd tror jag) att barn skrattar när man blir arg för att de vill att man ska bli glad igen då de inte gillar den reaktionen och den förklaringen tycker jag mkt om och ska ta med mig när jag bemöter min dotter. Hon vill ha mig glad inte arg för det hjälper ändå inte.
Tålamod och lyhördhet som sagt!

Tja det brast för mig i natt vid kl 02 när lilleman tyckte det var underbart att vara vaken... Vaknade vid 22 och vägrade somna om.K nappast mitt stoltaste ögonblick som förälder när jag röt till i natt något så banalt som "ska vi bli ovänner du och jag,xx? Det är mitt i natten och mamma vill sova och pappa vill sova och nu får du sova med". Pedagogiskt och duktigt... Men sjutton ungen somnade! Jag hann inte ens be om ursäkt för att jag röt på honom för något han faktiskt inte rå för!
Det där med att barn skrattar för de vill att man ska bli glad har jag aldrig hört innan men det kan ju mycket väl vara så. för det är ju som du skriver, är vi som föräldrar upprörda och uppgivna blir ju barnen det med. Så tålamod, ta det lugnt och backa tillbaka, gå undan någon minut om det så behövs. Här ska vi i alla fall försöka så gott vi kan med att vara tålmodiga.
och visst finns det dagar när jag inte vill något annat än ta det lugnt och de dagarna tar jag en stor kudde och lägger mig på rygg i lekrummet och någon gång ibland funkar det ypperligt. Då leker han så snällt jämte, eller klättrar lite på mig och jag kan ändå se vad han gör och prata med honom ;)
Eller så går vi uti trädgården som är helt inhägnad där han kan springa runt runt medan jag sitter på trappan och tittar på. Ibland måste man nog få vara den där "lata" föräldern som kanske inte är toppen-pedagogisk jämt och hittar på saker.
Just nu står jag vid familjeliv och surfar. Lilleman står jämte mig och pillar med saker helt otrolig nog !