• Gurkan

1,5 år & i trotsåldern!!!!!

jag tror också på att barn måste få se oss vuxna både arga och ledsna och besvikna likväl som glada och muntra. Vi måste ju visa att det är okej med alla känslor och att man har rätt att känna. Jag tror på att istället försöka lära barnet att hantera sina känslor genom att bejaka dem.

men visst händer det att jag ryter till ibland med när tålamodet tryter, visst händer det att jag säger till lilleman att nu räcker det när han går och smågnäller om ingenting alls egentligen. Bara för att han är trött och vill ha uppmärksamhet och jag vet ju varför egentligen och vet att skulle jag bara ge honom några minuters uppmärksamhet så kommer han att nöja sig i alla fall några minuter men ibland räcker inte tålamodet till.
    Men jag försöker att undvika det, försöker lugna ner mig själv och tänka efter varför han gör som han gör och om det jag gör verkligen är så viktigt att det inte kan vänta någon minut till. Men som sagt perfekt är jag inte.

Bestraffningar tror jag inte på. Däremot så kastas maten så är måltiden över och vi plockar undan. Kastas det leksaker säger jag nej och försöker förklara efteråt. Slåss, bits eller rivs han skriker jag faktiskt till ett "aj" och säger sen med mildare röst att det där gör ont på mamma när du rivs/bits/slåss. Oftast rivs och slåss han när han börjar bli övertrött och vill hålla sig vaken och inte riktigt vet hur han ska göra.

Just sovandet har vi fått kämpa en del med. Lilleman har haft egna rutiner på när han ska sova, vilket varit bra. Det har varit vid ungefär samma tid nu sen han fyllde ett men vissa kvällar är svårare.
    Vi tog bort sidan på spjälsängen och satte dit en stödbräda. Sen sitter vi på golvet jämte och läser först en bok eller två och därefter säger vi godnatt och sjunger/nynnar. Ibland bara somnar han men ibland får man hålla en hand på höften så han inte rullar över till magen (magläge betyder upp och stå och hoppa och då tar det ännu längre tid). ibland får man hålla ett rätt fast tag, kanske låter det grymt men i de lägena är han alldeles för trött och vet inte hur han ska hantera det. vi har provat att bara låt honom vara men det går inte, det slutar med skrik och gråt och tandagnissel och utbrott som varar upp till en timme och bara resulterar i att han somnar gråtande och det vill vi inte.
    Men visst händer det att han skriker sig till sömns ibland, med oss sittande jämte. Det verkar som han behöver få skrika för att kunna somna? Låter underligt men ibland känns det nästan så.
    Dock har de här gångerna blivit färre och färre och färre ju äldre han blir.
    Nu sover han dessutom nästan hela nätterna igenom och bara halva natten i vår säng :)

Och ja, jag har fått utbrott när det kommit till sövningen. Vi har i perioder haft jättetufft med sövningen och med nattsömnen med många uppvak och vakna tider på nätterna. Men det har äntligen äntligen börjat vända! 

• Gurkan

Vi har varit uppe i 1,5 timme. Under den tiden har vi ätit frukost, fixat i ordning oss, vikt tvätt i tvättstugan, bytt bajsblöja och borstat tänder och ändå har lilleman lyckats vända upp och ner på köket :)

• Gurkan
    M och M skrev 2011-09-22 20:33:11 följande:
    Har bemött dottern helt lugnt i några dagar nu och vilken skillnad på hennes humör och reaktion. Är jag lugn är hon lugn och accepterar än om hon inte får som hon vill. Helt otroligt.

Sen tidigare om man sagt att "kom vi ska gå och byta blöja" har hon sagt "näääj" och sprungit iväg ifrån en. Men nu de senaste dagarna har vi frågat "vars byter man blöja?" Och då pekar hon och börjar gå mot toan. Då frågar vi "kan du hjälpa mamma/pappa att byta blöjan" Då går det hur fint som helst. Då känner hon sig stor och delaktig.

Samma sak med andra grejer som hon tidigare inte velat, att om man frågar henne att kan du göra si eller så då går det plötsligt helt okej. Typ "kan du gå ner från lådan" Då är det inga problem. Men säger jag "Gå ner från lådan" då slår hon bakut
    Jag har märkt samma sak och jag försöker verkligen men måste ju säga att jag får bakslag ibland. Men jag har gett mig attan på att det ska gå!
  • Gurkan
    M och M skrev 2011-09-22 21:23:47 följande:
    Mm ibland kommer det bakslag då man känner att "men jisses ge dig nu", men då tänker jag bara att fasen det går ju att få de där arga utbrotten att blir mindre bara genom att jag varvar ner. Gäller bara att vara här och nu i tanken Jag har också gett mig attans på att det ska gå! Jag och min dotter ska ha en lugn, harmonisk relation har jag bestämt, inte en kamp-relation.
    Lycka till!

• Gurkan

Mumin, det där med fingret har vi här hemma med bara det att illvrålet kommer redan när mamma vägrar lyfta på på den välplanterade häcken

projekt som att baka, städa och dylikt löser vi här hemma med att involvera. Lilleman sitter på köksbänken och hjälper till att hälla mjöl i maskinen (jag måttar han får hälla). Han får en egen liten degbit att gegga med medan jag bakar ut resten. Stökigt blir det men det får jag ta. Han brukar vara så nöjd efteråt att jag hinner städa av innan han vill ha uppmärksamhet igen.
    När jag dammtorkar får lilleman en egen ren lätt fuktad disktrasa som han går runt och städar med. Till och med katterna blir avtorkade om de inte passar sig
    Dammsugningen är ett kapitel för sig. Dammsugaren ska stängas och sättas på minst hundrafjorton gånger. Sladden ska vindas in och den ska dras ut, kontakten ska dras ut och så får man hjälpa till att sätta in den igen typ sjuttioelva gånger och därmellan ska han minsann dammsuga själv så det så! Det kan ta tid att dammsuga! Men jag försöker att bita ihop och låta honom hjälpa, han vill ju egentligen bara väl!

Annars leker han sällan själv, fem-tio minuter om jag inte sitter precis jämte. Jag behöver inte ens prata eller engagera mig men jag får absolut inte plocka upp mobilen och slösurfa lite eller gå iväg och göra något annat för då blir han arg hehe.

Idag har vi haft en gnöl och gnäll-dag på både mor och son. Lilleman har börjat vakna till sin pappas väckarklocka och sover då en timme mindre per natt plus att nätterna är stökiga pga tänder och förkylning. till det kommer en massa dregel och minst fyra bajsblöjor om dagen eftersom dreglet gör honom kass i magen. Självklart är bajset löst och det händer att det läcker. Så jag tvättar och tvättar och tvättar. Dessutom måste vi till tandläkaren i eftermiddag eftersom lilleman trillade ner från köksbänken igår. Och innan någon dömer mig som en urusel förälder som har barnet på köksbänkar, han klättrar upp själv. Liksom på köksbordet. För att lösa det skulle jag behöva låsa in stolar och pallar här hemma och det känns inte realistiskt. Men helvete vad rädd jag blev, stod precis jämte och helt plötsligt flyger ungen i golvet. Det såg ut som han landade på pannan men jag tror kroppen tog värsta smällen för blåmärket i pannan är lite för litet (fast ändå stort) för att ha varit första smäll så att säga. Tyvärr blödde det lite runt en tand med (den sitter dock fast!) så vi måste kolla det för säkerhetsskull.
    Så förutom att jag då brister i uppsikten över mitt barn så har jag dåligt tålamod idag och vi har redan hunnit bli ovänner två gånger vilket egentligen bara är mitt fel så just nu känner jag mig usel usel som förälder.

ursäkta uppsatsen! 

• Gurkan

Nu har verkligen problem med era greker va?
    Nä förlåt! Jag vet att du menar grejer men jag kunde inte låta bli

Sambon är borta från 6.30 till 18 måndag till fredag och jag är så trött på kvällarna när han kommer hem att det är lättare att göra sånt på dagen även om sonen är med. Mycket lättare att ha honom stående på kökspallen jämte mig med en egen skärbräda och en bordskniv och så får han "skära" grönsaker, korv eller vad det nu kan vara när jag lagar mat. Har vant mig vid att ha lilleman med på allt :)

• Gurkan

För övrigt är sonen likadan som din dotter, en speedad iller var ett bra uttryck. Jisses, det är verkligen fullt ös medvetslös!

• Gurkan

På tal om att hjälpa till!
    Igår dammsög jag här hemma och då vill ju sonen vara med. Hade plockat bort nedre delen av röret för jag sög upp sågspån runt råttburen. Sonen ville ha dammsugaren så jag gav honom den och ställde ner suget, kan reglera den så den suger nästan ingenting. Sonen tittade på råttburen och satte sedan röret mot gallret, han hade ju sett mig dammsuga där. På insidan sitter en råtta vars morrhår dras mot dammsugaren men inte mer eftersom suget var så litet. Sonen stod och tjöt av lycka och råttans nos rörde sig frenetiskt för han kunde inte bestämma sig för vad han egentligen tyckte om att bli dammsugen. För övrigt älskar sonen råttorna och kan stå och titta på dem länge länge. Han vet precis vart man ska gå med vattenflaskan och hur man fyller på den och så vidare :)

• Gurkan
    M och M skrev 2011-09-28 14:15:43 följande:
    Haha ja jag och grekerna hänger ofta vi :-P. Och jag blir.lika irriterad varje gång Oj vilket lass du drar om sambon är borta så länge varje dag! Är ju från uppstigning till läggning nästan gissar jag då? Jag är bortskämd med en sambo som inte jobbar lika länge jämt, jobbar skift. Så nu ska jag sluta gnälla känner jag :-\
    Det är pendlingen som gör att han är borta så länge. Inte mycket att göra, det kommer minska när vi börjar jobba båda två. Men jo det är i stort sett från uppstigning till lilleman somnar. En timme har de tillsammans på kvällen och då brukar vi äta kvällsmat och sen tar sambon både bad och kvällsvälling och tandborstning och sövning. Bara så de ska hinna träffas. Men visst, det händer ju både titt som tätt att sambon kompar och kommer hem tidigare. Som idag är han hemma 1,5 timme tidigare. Lyx!! Jag får sitta på bakdelen innan kl 18

Äsch gnälla får man alltid göra! Jag gnäller friskt jag med och då har jag ändå en sambo närvarande. Mor min uppfostrade två på egen hand men det struntar jag i och gnäller ändå  
  • Gurkan
    Mumin80 skrev 2011-09-28 21:07:22 följande:
    iller på speed var verkligen ett bra uttryck. Även om jag skulle säga att dottern är mera speedad säl Åtminstone när hon bökar runt i sängen när jag försöker få henne att sova... Matlagningen vågar jag inte involvera dottern i så mycket, som tur är så har vi ju grind till köket. Så i vårt hushåll har man det njutningsbara valet mellan att hoppa över matlagningen eller att laga maten fysiskt ifred men psykiskt något påverkad av dottern som illvrålar utanför grinden. Vid städning brukar hon få en trasa, och jag man meddela att hundar som gnids med mikrofiberduk blir minst lika sprakande som kattskinnet i högstadiefysiken...Lite synd tycker jag om hunden när dottern står och gnuggar hennes nos. Och så har hon ju sett att mamma och pappa torkar av vovven med handduk efter promenad, så hon brukar gilla att springa och anfalla hunden med handduk. Tur att vi har en STOR hund säger jag bara, som tål att dottern är lite hårdhänt ibland. Idag var vi på sjukhuset för att kolla om hon är penicillinallergiker (verkar inte så som tur är), vilket involverade 1 timme i väntrummet för att se om hon reagerade. Varför var min dotter den enda som sprang runt som en speedad iller (oj vad träffande det var...) och rev ner alla leksaker och sprang in i alla rum? Medan andras barn satt i sofforna eller satt och lekte lite stillsamt med någon enstaka leksak...
    Vi var hos tandläkaren idag, mitt barn stod faktiskt ganska still och "lagade mat" på spisen och jag lyckades till och med avleda "hälla ut alla klossar på golvet"-försöket! Sen sprang han bara runt sofforna ett par gånger och försökte inte ens springa ut i foajen eller in till tandläkarrummen en enda gång!
    Upp i soffan klättrande han förstås och garvade läppen av sig men han förde sig oerhört bra! Nästan chockad över hur lätt det var. Nu var ju inte det här menat som skryt utan mer att jag förstår dig. För en förälder med ett lugnt barn skulle nog mitt uppfattas som en speedad iller trots att han faktiskt var jättelugn! Snacka om att man börjar bli härdad!

Här hemma  lägger sig lilleman på katten och katten gör inte ett smack! Möjligen försöker hon ta sig därifrån och ser så klart extremt missnöjd ut men hon rivs inte eller bits. Jag hade faktiskt inte klandrat henne om hon gjort, jag försöker så klart se till att han aldrig är själv med katten men det är lättare sagt än gjort. Dessutom kan hon ju faktiskt gå undan. Men inte då. hon finner sig i att han bamsekramar rakt över halsen på katten och lyckligt kör ner ansiktet i pälsen på henne. Knaskatt. 
Svar på tråden 1,5 år & i trotsåldern!!!!!