• Super blondinen

3år dricka kaffe ok?

Hej va hem till en vännina igår och såg då att hennes dotter tog hennes kaff mugg o drack ur.
    Sa till vänninan om det hon sa bara att hon brukar göra så och at det va ok.

Vad tycker ni?
    Mitt barn får i alla fall vänta ett tag till.

• Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?
  • Myran 08

Jag personligen skulle inte låta mina barn dricka kaffe oavsett om det är en mun lr lite mer. Men jag har vänner som låter sina barn smaka och jag tycker det är upp till var och en som förälder. Åh vad jag vet så mår dessa barn lika bra som mina barn. Så jag dömer ingen alla får göra som dom tycker. 

• vittra

Nej självklart är det inte ok! Eller var det koffeinfritt? En väns barn gillar också kaffe och brukar sno åt sig en kopp och dricka om man inte är vaksam, men hon tycker naturligtvis inte att det är bra utan försöker ju undvika att de får i sig kaffet! Har för mig att de har fått mjölk med en liten, liten skvätt kaffe i någon gång... men är osäker. Hur som helst så är det ett problem för dem att barnen är så otroligt förtjusta i kaffe...

• La Lola

Hur ofta gör barnet detta?
    Är det bara nån gång ibland så ser jag inte något större problem med det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • annamariahelena72

En liten smak e helt ok. Vet många barn som gillar kaffe latte,som får smaka av mamma om de e på cafe..:) Min morfar drack kaffe som barn,alltid en kopp innan skolan..var vanligt førr. Men om barn magar gillar det e ju en annan sak:)

• kmp

Men hur fick barnet smak för kaffe från början?

• Tummelisa

Är väl olika hur man ser på det, beroende på vad man tycker om beroenden. Min sambo är kaffeberoende, kan inte fungera på morgonen, sur, okoncentrerad osv innan han fått i sig ett par koppar starkt kaffe. Kan hälla i sig en stor termos själv under en dag på jobbet osv. Jag tycker inte om detta, men han ser inga störe problem.

Jag känner att man inte för tidigt bör låta barnen hålla på att smaka, inte för att den dagliga mängden i sig är skadlig utanför att man på nåt sätt bygger upp en vana, ett tycke och smak för tex kaffe som riskerar att på sikt bli en ovana.
    Därför håller jag våran snart 3-åriga kille undan både kaffe och tex cocacola. Men jag får en del väldigt sneda blickar när jag tar vatten till vår son på restaurang medan hans jämnåriga kusiner dricker läsk.

• La Lola
    annamariahelena72 skrev 2011-09-08 09:37:08 följande:
    En liten smak e helt ok. Vet många barn som gillar kaffe latte,som får smaka av mamma om de e på cafe..:) Min morfar drack kaffe som barn,alltid en kopp innan skolan..var vanligt førr. Men om barn magar gillar det e ju en annan sak:)
    Jag drack kaffe med mjölk varje dag från att jag var 4 år tills jag var 11.
    Nu dricker jag det 2 ggr om år typ.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Loriyana

Eftersom jag dricker kaffe så vill min dotter ockå prova att dricka kaffe. Jag har vid de tillfällena gett henne koffeinfritt med mycket mjölk i.

Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?