• Super blondinen

3år dricka kaffe ok?

Hej va hem till en vännina igår och såg då att hennes dotter tog hennes kaff mugg o drack ur.
    Sa till vänninan om det hon sa bara att hon brukar göra så och at det va ok.

Vad tycker ni?
    Mitt barn får i alla fall vänta ett tag till.

• Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?
  • Dimitra
    kmp skrev 2011-09-08 09:37:22 följande:
    Men hur fick barnet smak för kaffe från början?
    Av pur nyfikenhet säkert. Min 2-åring vet att jag har te i min kopp. Inte får hon dricka det men likafullt har hon lyckats ta sig en munfull när jag obetänksamt ställt min nästan urdruckna kopp på diskbänken.
    The Dimitra universe.
  • semchen

Vår son är nyfiken på allt vi vuxna äter och dricker (precis som de flesta barn antar jag) 
    Om vi dricker kaffe/te vill han smaka och får det också. Men som sagt smaka, inte en hel kopp

• Annelitan

Kaffe tycker inte min flicka om men hon har fått smaka te men bara pytte lite med lite mjölk och socker i...och det är så sällan så jag tycker inte det gör något.
    Hon blir 5 i oktober.

Men tycker det är onödigt att ge så små barn kaffe/te i en hel mugg kanske dagligen...

Jag började dricka  te och smörgås till frukost när jag var ungefär 11 år.

Kaffe började jag inte dricka förren jag var i 18-20 års åldern.

Men lekte ibland som liten mamma pappa barn och då tog vi en skvätt kaffe i en kopp och låtsas dricka som våra mammor gjorde. *ler*
    .
    Nä dumt att vänja små barn med kaffe tycker jag, det är ju inte så bra för magen heller.

• viseversa

Min 3 åring ääälskar kaffe. Hon brukar få dricka slatten på mitt kaffe ibland. 

• Tummelisa
    Loriyana skrev 2011-09-08 09:39:14 följande:

Eftersom jag dricker kaffe så vill min dotter ockå prova att dricka kaffe. Jag har vid de tillfällena gett henne koffeinfritt med mycket mjölk i.

Köper du alltså speciellt kaffe till din dotter som bara hon dricker, bara för att hon ska få dricka kaffe? Eller dricker också du själv koffeinfritt?

Första meningen i ditt inlägg köper jag nämligen inte riktigt. Alltså bara för att man som förälder gör något så tycker jag inte att barnet behöver få/få göra det. Man måste som förälder kunna stå emot. Tex säga att "nej kaffe är något vuxna dricker, du får mjölk till fikat".
    För jag antar att du inte resonerar som så att "jag dricker ju själv vin, då måste min dotter också få dricka det".
  • viseversa

Men gud vilket rabalder det är kring barn och kaffe. Men ger man en 3 åring cola ibland är det inte alls konstigt tydligen. ÄVEN fast cola innehåller minst lika mycket coffein som kaffe och DESSUTOM en MASSA socker färgämnen och även alkohol. Det ni=). Men då är det inge konstigt alls tydligen. hmmm hur hänger det ihop?? Någon som kan svara?

• CallGirl

Det är en liten mängd och det är inte farligt. Vi ger våra barn en liten kopp (2msk) och mjölk lite då och då.

• Dimitra
    viseversa skrev 2011-09-08 10:26:37 följande:
    Men gud vilket rabalder det är kring barn och kaffe. Men ger man en 3 åring cola ibland är det inte alls konstigt tydligen. ÄVEN fast cola innehåller minst lika mycket coffein som kaffe och DESSUTOM en MASSA socker färgämnen och även alkohol. Det ni=). Men då är det inge konstigt alls tydligen. hmmm hur hänger det ihop?? Någon som kan svara?
    Jag kan inte svara eftersom cola är värre i min värld.
    The Dimitra universe.
  • viseversa
    Dimitra skrev 2011-09-08 10:37:26 följande:
    Jag kan inte svara eftersom cola är värre i min värld.
    Ja enligt mig också. Mina barn dricker INTE cola. MEN dom har smakat kaffe lite då och då. Men då är han tydligen HEMSK som mamma om man låter sin unge smaka kaffe. För det är ju COFFEIN iFörvånad. oh no ungen kan ju AVLIDA av denna vanvård. men på kalas och även mitt i veckan dricks det cola så det står härliga till.
  • CallGirl
    viseversa skrev 2011-09-08 10:42:23 följande:
    Ja enligt mig också. Mina barn dricker INTE cola. MEN dom har smakat kaffe lite då och då. Men då är han tydligen HEMSK som mamma om man låter sin unge smaka kaffe. För det är ju COFFEIN iFörvånad. oh no ungen kan ju AVLIDA av denna vanvård. men på kalas och även mitt i veckan dricks det cola så det står härliga till.
    Jag tror att cola har svagare koncentration av koffein per dl, men ett barn får ju ofta dricka flera dl cola jmf med kaffe.
Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?