CallGirl skrev 2011-09-14 14:00:12 följande:
Koffein är ju en drog i den bemärkelsen att det kan ge ett rus i stora mängder och att de verkar uppiggande. Likaså kan det ge ett beroende. Nu minns jag inte gränsvärdena men jag tror att gränsen för vad som kan anses skadligt ligger på 5mg/kg kroppsvikt. Det kan ge hjärtklappning och huvudvärk. Att barn inte ska dricka kaffe kommer av gamla rekommendationer där man såg att barn enbart fick kaffe till frukost och man ansåg att de behöver en bättre frukost, för går man 100 år tillbaka i tiden drack även barn kaffe.
Jag har för mig att man inte får länka på FB (har jag rätt eller fel?), men en snabb googling tog mig till Livsmedelssäkerhetsverket Eviras hemsida där man påstår att en dagsdos om 125 mg koffein/50 kg kroppsvikt kan innebära risk för ångest och spänningstillstånd. En kopp kaffe (0,2 l) anser man motsvarar ca 100 mg koffein.
Annars finns det en del sidor som nämner att kaffe hämmar upptaget av ett antal vitaminer och mineraler, bland annat järn. Orkar dock inte hitta några källor på detta. Mest hittar man fakta om koffeinets påverkan vid graviditet och amning, men för den som letar finns det nog en hel del att traggla igenom.
Dödlig dos koffein motsvarar visst ca 150 - 200 mg / kg kroppsvikt ;)