• Super blondinen

3år dricka kaffe ok?

Hej va hem till en vännina igår och såg då att hennes dotter tog hennes kaff mugg o drack ur.
    Sa till vänninan om det hon sa bara att hon brukar göra så och at det va ok.

Vad tycker ni?
    Mitt barn får i alla fall vänta ett tag till.

• Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?
  • tahira
    Loriyana skrev 2011-09-08 16:32:55 följande:
    Jag vet! Hemsk mamma jag är :P

Fast det värsta var nog en gång när vi skulle fira att min bror fått barn. Pappa korkade upp en flaska champagne och hällde upp åt alla. Min dotter fick juice. Men så tog hon mitt glas och svepte det!!!! Erkänner att första tanken var "tusan också! Inte min Veuve Cliqoue!!" och sen sekunden efter "oj hoppas hon är ok!"  
  • såffan

min dotter på snart två har smakat på mitt kaffe några gånger när det har svalnat, fast jag har häften mjölk i så en klunk av det då och då ger nog inga större men ^^

• emmele
    seandra82 skrev 2011-09-08 16:49:11 följande:
    kanske inte så lämpligt . oavsett koffein el ej. när min unge blir 18 får han/hon bestämma sj om denne vill dricka kaffe

Ska du "förbjuda" ditt barn att dricka kaffe innan han/hon är 18? =)
  • whitestar

Skulle aldrig ge kaffe åt min son,vi undviker även cola men ibland så kan dom få max 1 glas till fikat(om vi tex är bortbjudna och dom bara har cola att bjuda till). Låter aldrig barnen dricka cider el. glögg med alkohol i heller.

Hur andra gör med sina barn får stå för dom,men mina barn vill jag undvika ge gift så lång det går. 

• Little Ms Chatterbox

När jag var 1½-2 år var jag tydligen värsta kaffetjuven, så fort det var halva koppen kvar och lite lagom ljummet så var jag tydligen där och drack upp min mammas kaffe. Tror inte mamma tyckte det var så jättebra att jag drack upp det...

Men jag fick väl nog för jag dricker inte kaffe nu som vuxen. Asså, jag tycker det är gott, kan dricka det om jag vill men är inte beroende av det.
    Blir kanske 1-2 koppar om året. Drack 2 halva koppar kaffe om dagen när jag jobbade i ett storkök men när jag slutade där slutade jag med kaffet också.
    vi har väl låtit barnen smaka på kaffe men eftersom det bara är sambon som dricker och han inte har socker i har ingen av barnen tyckt det är gott så tror inte de kommer börja vilja ha heller inom någon snar framtid. Jag kommer inte introducera det,  innan de är 15 iaf. Men skulle det vara så att de får smak på det tidigare så får man väl fundera på det då men se ingen anledning till att ge det till någon under 10 år iaf.
    3 av 4 barn dricker te. Det har de gjort sen de var ca1½ - 2 år. Mycket mjölk i och dricker upp, det är inget sånt att de vill ha men inte dricker upp. Största killen nu 9 år gillar många olika smaker, andra killen är som jag, ENDAST Earl Grey och tjejen Earl Grey och citronte.

• EllanEriksson

Jag var 1,5 år när jag drack upp pappas kaffetermos när vi va ute på rally ^_^ Dagen efter att mamma och syrran kom hem från BB ^_^
    med socker och mjölk... Pappa fick ta min cola x)

Jag tror inte att det är så farligt om en 3-åring får lite kaffe i sig...

• Makka Pakka

Min 3-åring smakade på mitt kaffe när han var ca. 1 år. Han tog en klunk, vet inte vad han trodde det var, men gjorde en grimas och sedan dess har han inte ens rört vid min kopp

Min kusins barn drick kaffe nästan varje dag (2½ år). Ca 1/3 kaffe resten mjölk.. enl. min kusin är det för att han inte gillar mjölk så de ger honom kaffe med mjölk så han iaf får i sig lite mjölk på det viset. 

OT men: Är det livsnödvändigt att dricka mjölk? Obestämd    

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • CallGirl
    whitestar skrev 2011-09-14 13:01:48 följande:

Skulle aldrig ge kaffe åt min son,vi undviker även cola men ibland så kan dom få max 1 glas till fikat(om vi tex är bortbjudna och dom bara har cola att bjuda till). Låter aldrig barnen dricka cider el. glögg med alkohol i heller.

Hur andra gör med sina barn får stå för dom,men mina barn vill jag undvika ge gift så lång det går. 

men det är det synsättet jag tycker är så intressant. Varför är kaffe värre för ett barn än cola?
  • TH Dervish

Mycket åsikter men få argument om barn och kaffedrickande i den här tråden. Som de flesta andra småbarn älskar min son kaffe, men jag väljer att inte låta honom dricka. Varför? Jo, för att jag saknar kunskap om hur koffein påverkar barn. Kanske finns det någon här som har lite mer kött på benen i frågan? Tvinga mig inte att googla själv.. ;)

• CallGirl
    TH Dervish skrev 2011-09-14 13:53:49 följande:
    Mycket åsikter men få argument om barn och kaffedrickande i den här tråden. Som de flesta andra småbarn älskar min son kaffe, men jag väljer att inte låta honom dricka. Varför? Jo, för att jag saknar kunskap om hur koffein påverkar barn. Kanske finns det någon här som har lite mer kött på benen i frågan? Tvinga mig inte att googla själv.. ;)
    Koffein är ju en drog i den bemärkelsen att det kan ge ett rus i stora mängder och att de verkar uppiggande. Likaså kan det ge ett beroende. Nu minns jag inte gränsvärdena men jag tror att gränsen för vad som kan anses skadligt ligger på 5mg/kg kroppsvikt. Det kan ge hjärtklappning och huvudvärk. Att barn inte ska dricka kaffe kommer av gamla rekommendationer där man såg att barn enbart fick kaffe till frukost och man ansåg att de behöver en bättre frukost, för går man 100 år tillbaka i tiden drack även barn kaffe.
  • TH Dervish
    CallGirl skrev 2011-09-14 14:00:12 följande:
    Koffein är ju en drog i den bemärkelsen att det kan ge ett rus i stora mängder och att de verkar uppiggande. Likaså kan det ge ett beroende. Nu minns jag inte gränsvärdena men jag tror att gränsen för vad som kan anses skadligt ligger på 5mg/kg kroppsvikt. Det kan ge hjärtklappning och huvudvärk. Att barn inte ska dricka kaffe kommer av gamla rekommendationer där man såg att barn enbart fick kaffe till frukost och man ansåg att de behöver en bättre frukost, för går man 100 år tillbaka i tiden drack även barn kaffe.
    Jag har för mig att man inte får länka på FB (har jag rätt eller fel?), men en snabb googling tog mig till Livsmedelssäkerhetsverket Eviras hemsida där man påstår att en dagsdos om 125 mg koffein/50 kg kroppsvikt kan innebära risk för ångest och spänningstillstånd. En kopp kaffe (0,2 l) anser man motsvarar ca 100 mg koffein.

Annars finns det en del sidor som nämner att kaffe hämmar upptaget av ett antal vitaminer och mineraler, bland annat järn. Orkar dock inte hitta några källor på detta. Mest hittar man fakta om koffeinets påverkan vid graviditet och amning, men för den som letar finns det nog en hel del att traggla igenom.

Dödlig dos koffein motsvarar visst ca 150 - 200 mg / kg kroppsvikt ;)
  • carrolex

min 3 åriga son får en kopp av mig typ var 3 dag   med mjölk och lite kaffe .. han älskar det och jag anser inte att detta är farligare än saft.. eftersom det är en så lite mängd med kaffe man ger. 

• PruttPottan

Läste i nån föräldratidning för ett tag sen att kaffe smakar väldigt mycket och att små barn kan uppskatta det.

Vår son får kaffe när han vill ha och han är bara 2 år. Han dricker inte en hel kopp och har inget socker i.

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
Svar på tråden 3år dricka kaffe ok?