• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Lilla Sanna

Angel80: Näe, priset är den samma överallt och även vad som ingår är även samma. Barnbutiken i sthlm verkar ha ngn kampanj för alla som köper en vagn av dem att man kan få rabatt på ett babyskydd när man köper vagn. Kika på www.barnbutiken.net

• Lilla Sanna

Jag mailade Bugaboo och var en "orolig förälder" Detta svar fick jag efter 5 minuter.

Hej Sanna

Tack för ditt mail. Som tur är behöver ni inte vara oroliga för erat vagnköp. Efter att vi fick höra om vagntestet i Vi föräldrar i december (samma test är köpt av andra tidningar) blev vi självklart alarmerade. Vi satte genast igång en undersökning om det fanns några säkerhetsbrister. Kvalitèn och säkerheten är vår första prioritering. Vi säljer vagnar bla i USA, Canada och Australien där säkerhets föreskrifterna skulle aldrig acceptera att det fanns en osäker barnprodukt på marknaden.

Bugaboo Cameleon har en justerbar fjädrig på de främre hjulen. Det som test labbet glömde eller struntade i var att justera fjädringen på hjulen efter vikten. Eftersom hjulen alltid kommer i leveransen med den mjukaste fjädringen så omjusterades inte detta och de lastade max vikt i en vagn som hade sina hjul inställda på max 8 kg vikt (den lägsta fjädringen klarar upp till 8 kg). Situationen i sig kan inte hända i verkliga livet för att du som användare av vagnen skulle känna direkt efter du placerat ett 17 kg tungt barn i vagnen med den lägsta fjädringen att det inte är korrekt. Oavsett om du visste vad som var fel eller ej skulle du reagera på känslan då framdelen av hjulen sjunker ner för mycket. Om du testar din vagn hemma så får du se hur jag menar. Så ett kilos övervikt eller 3 kg övervikt gör inte att vagnen kollapsar. Det är självklart. Men att lasta en produkt som har 8 kg som maxvikt (pga hjulens dåvarande inställning) och lasta den som de gjorde + omständigheterna som rådde ( -30 grader )är en extrem situation som inte kan göras om i verkligheten.

Vi har bett det officiella europeiska testlaboratoriet TüV i München, ett respekterat och oberoende institut, att testa Bugaboo Cameleon igen. Under 2004 har TüV redan testat vår vagn innan vi introducerade den på marknaden. Bugaboo Cameleon klarade testet på nytt under december 2005.

Vi är nu glada att kunna informera er att Bugaboo Cameleon på nytt klarade av testet med en oregelbunden yta. Bugaboo Cameleon klarade testet som utfördes av TüV och som uppfyller de internationella normerna (EN 1888:2003) helt och hållet.

Som ni vet är kvalitén på Bugaboo vagnar det som i första hand gäller för oss. Därför är vi glada att också det senaste, oberoende testet har påvisat att vår produkt är säker ? något som vi alltid haft fullt förtroende för eftersom vi aldrig haft några klagomål från våra kunder om detta speciella problem.

Så Sanna om du ser någon eller funderar själv på att köra din vagn med den mjukaste fjädringen med ditt barn som väger 17 kg i 30 minusgrader på ojämt + 5 kg i varukorgen på ojämt underlag så avråder jag starkt.

Om du har ytterligare frågor återkom gärna per e post eller telefon.
    Ha en trevlig dag

• Angel80

Lilla Sanna - tackar för infon, det som ingår standard då som jag förstå är själva vagnen m sittdel och sedan själva liggdelen?

• Norrlandsförälder

Jag köpte min från Tyskland via siten www.babytrader.nl, har inte fått vagnen än men allt jag hört om siten är positivt. Priset blir lägre och den levereras fraktfritt. Betalade cirka 8000:- svenska för vagn + bilbarnstolsadaptrar.

Det ingår samma kit som i Sverige d vs. ligg - och sitt del med tillhörande chassi, myggnät, regnskydd och ett underhållskit (enbart för Cameleon).

Resten är tillbehör som bilbarnstolsadaptrar, skötväska, transsportskydd, paraply, extraklädsel i annan färg mm som kostar extra.

• snysop

Lilla Sanna, TACK!!

Mailade du Bugaboo c:o i Sverige? Detta brev måste vi ju "klistra upp" någonstans så vi en gång för alla slipper tjatet... Frågan är bara var? Kanske ny tråd med bra rubrik och sen kan jag lägga in länken i ts-inlägget? Men då är det viktigt att det framgår att det är Bugaboo c:o och inte någon butik som kommit med infon...

• katarina77

Lilla Sanna: JA det ser inte ut som ett "standard brev" personen verkar ha svarat just på dina frågor

• Tummy

Det var alltså 10 kg:s övervikt de hade lastat vagnen med i -30 grader och på ojämnt underlag? Det är rätt mycket.

8 kg maxvikt blev nu 17 kg + ett extra litet kg i korgen "för det ska vagnar tåla". Hur vore det om testlabben blev läskunniga?

• Helena75

Mmmmm....Bekräftade mina misstankar exakt.

• snart tre

Lilla Sanna: Strålande! Hade också mina misstankar och som de uppenbarligen testat BB är snudd på tjänstefel i mina ögon.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III