• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Jag älskar Flora

Nuk: Eller hur!!! Skitlöjligt att hoppa på oss som har en ny, (ganska) ovanlig vagn som några filmstjärnor i NY också råkar gilla.

Hoppar folk fram till främlingar på stan om de har en snygg Pradajacka eller?
    Eller om man har köpt senaste och modernaste gympadojjan från, låt oss säga, Puma. Då kommer det ju knappast fram någon och påpekar att man är märkvärdig för att man har just den skon och inte Galne Gunnars billighetsmärke.

Men gäller det barnvagnar så har vem som helst tydligen rätt att antasta en som vill ha lite nytt på marknaden för att det verkar vara en bra produkt. Fy f*n alltså.

Milda, du har också rätt. De är bara avundsjuka och nu jublar de när de har hittat en orsak att gnälla.

• snart tre

Jag får också en stark känsla av att många här på FL hela tiden jublar så fort det kommer någon indikation på att BB skulle ha brister. Typ "ha, vad var det jag sade" och "där ser ni, dyrt är inte alltid bäst". Som om andra dyra vagnar och billiga med för den delen är så himla fantastiska. Herregud EL fick t ex dra in en modell pga trasiga handbromsar (om inte det är livsfarligt så undrar jag vad som är farligt?). Och det är många tusenlappar för en sådan också. Men bara för att det, liksom Brio, är en vagn med aaaaaaaaaaaanoooor här i Sverige säger folk nada. Suck!

Och att folk har mage att hoppa på några för att de väljer att köpa en viss sak är så pinsamt att man inte vet vad man ska säga. Herregud, har de hört talas om folkvett? Jag slänger inte ur mig otrevligheter om andras inköp även fast jag kanske själv inte köper just det. Det kallas att vara ouppfostrad och oförskämd.

• Maj bebis

Hej!!
    Jag såg att någon skrev att man kunde skicka efter bugaboo cameleon från TYskland. Pingpong nånting (har inte kvar adressen) Men när jag gick in på deras hemsida fanns den inte där? Jag mailade igår förmiddag men har inte fått något svar ännu. Någon som vet om man kan köpa den nån annan stans billigare?? För på pingpong kostade den 7000 inkl åkpåse skrev någon.. stämmer de?

• Maj bebis

jag menar inte billigare än 7000 men billigare än 8700 :)

• Norrlandsförälder

Jag har beställt min från www.babytrader.nl där kostar de 789 euro. Fick tips i denna tråden om den siten och de har varit väldigt seriösa hitintills. Peppar, peppar... Jag har inte fått vagnen än men de har meddelat att den ska inkomma på fredag och att jag bör få den i slutet på nästa vecka. De kommer att skicka leveransnummer så att jag kan följa leveransen.

Jag betalade ca 8000 kr för BB Camelon inkl. Maxi Cosi adaptrar.

TJOHOOO för Kiwi.kid.com! Beställde en SKIP HOP camo skötväska, samt mugghållare som ska passa Bugaboon där förra måndagen, fick den levererad idag! Det var verkligen snabbt marscherat och blligt blev det!! 660 kr för väska + mugghållare inkl. frakt! KANONBRA!

• snart tre

Norrlandsförälder: Så mugghållaren passar?

• Norrlandsförälder

Kan inte låta bli att lägga in en inlaga om det där uttjatade testet!

Visst kan man bara ta och acceptera det för vad det är, felaktigt eller inte. Man kan resonera om hur belastningen måste vara si eller så eller annat. Det finns ändå en del fakta som kvarstår:

1. EU testet som alla provningsinstitut säger sig ha testat efter verkar skilja sig åt? Ska inte EU vara standard? Enligt tyska institutet är vagnen ok enligt standarden. Enligt svenska är den inte ok efter standard. Vad skiljer testerna åt om det är samma standard? Det svenska institutet har själva erkänt att de tummat på standarden genom att anse att en vagn BORDE klara 5 kilo och kyla i 30 grader. Låter inte som man testat enligt standard då. Det intressanta är varför frångick man det? Ville man sabba vagnen? Det är inte annat än att man kan fundera.. Ligger mycket pengar i barnvagnsbranschen... Många skadeglada produkttillverkare som gnuggar händerna åt att uppstickaren fick taskig kritik...

2. De har inte kommit någon artikel om eller larmrapport från någon användare som råkat ut för denna typ av olycka trots att den rullat från 2005 års början. Inte heller föregångaren Frogen har haft skräckhistorier om sig. Det finns däremot många skräckhistorier att berätta om de stabila, "säkra" EL och BRIO. Främst i hågkomst är väl handtaget som brast för två år sedan och bromsfelen. Ändå är det väl ingen av ägarna till dessa vagnar som får meddelanden från grannen på vagnen och elaka, spydiga kommentarer från folk på gatan.

Sammanfattningsvis: Så länge inget hänt i IRL är jag inte orolig för vagnens säkerhet!

• Norrlandsförälder

Har inte hunnit testa den än då jag inte fått vagnen, men det verkar vara en väldigt sinnrik konstruktion. Den har liksom som ett spänne som man ställer in och drar åt runt styret så jag ser inget hinder för att den inte ska passa. Men jag återkommer med mer information när jag fått vagnen att testa mot!

• snart tre

Norrlandsförälder: Jag kan inget annat än hålla med dig på alla punkter

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III