• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • Blue Vapor

Ja jag håller med dig Kitty Shark.

Med tanke på att företaget lever på just två vagnsmodeller, så är de säkerligen EXTREMT noga med uppföljning! Jag blir också lite orolig, men jag tycker samtidigt att det är väldigt talande att detta inte hänt IRL. Med tanke på hur många vagnar som måste ha sålts och rullat betydligt mer än de 2,5 dygnen som testet, sedan den kom ut på marknaden. Om det nu är så att de testade ännu ett exemplar, ja då tycker jag att det mesta talar för att de faktiskt utfört testet på fel sätt, eftersom detta INTE hänt i det riktiga EU-testet eller i verkligheten.

Jag hoppas få svar från testbeställaren snart, men jag tycker det känns underligt att hon på SP inte vill svara själv. Det är ju ändå DE som de facto utfört testet, och inte beställaren. Får jag inget vettigt svar från Consumer Content så tänker jag vända mig till henne igen, och kräva att hon svarar. Varför uttala sig i DN och inte sedan kunna svara på enkla frågor till en privatperson, det förstår jag inte.

• Granarna

Nu håller jag på att montera min sprillans nya cameleon, äntligen! Jag blev dock lite fundersam då det står att liggdelen är för 9 kg eller 76 cm. Min dotter väger nog 9 kg nu, så då undrar jag om jag inte borde använda liggdelen... Någon med erfarnehet???

• Blue Vapor

Ang testet så måste jag också säga, att ett överbelastning på 20% faktiskt är jättemycket när man tänker efter!

• kentbabe

Varför ifrågasätter alla testet? Cameleon testades på samma sätt som de andra vagnarna och den höll inte! Dessutom testades två exemplar och samma fel uppstod i båda testfallen. Hade jag en Cameleon skulle jag bli lite orolig. 1 kg mer i övervikt är inte mycket (T ex ett mjökpaket).

• PinkBabe

Granarna: Jag tror att du kan använda den tills ditt barn väger 10 kg.

• Blue Vapor

Ursäkta mitt ordval kentbabe, men vad är det du inte fattar? Cameleonen ANVÄNDS inte som andra vagnar! Pga av att den har vissa funktioner som rör själva användningssättet. Man måste ställa in FJÄDRINGEN efter vikt, och man KAN INTE/SKA INTE köra vagnen med de små hjulen i framvänt och låst läge. Att det ska vara så svårt att förstå att man inte kör den vagnen bara rätt av utan att följa bruksanvisningen?? Den har ett GÄNG olika körsätt för olika tillfällen.

Och säg tycker du då inte att det konstigt att detta ALDRIG har hänt IRL? Och heller inte i det riktiga EU-testet? En endaste gång?

Förlåt mig, men jag tror jag blir galen av detta tjafs.

• snysop

kentbabe,

Varför skall man testa alla vagnar på samma sätt när alla vagnar inte är byggda för att klara samma saker? Det är som att testa en Ferrari tillsammans med en Jeep i skogsterräng.

Testcentrena borde ha läst instruktionsboken för vagnen först och testa varje vagn på efter sina egenskaper - då hade Cameleon vunnit på många punkter.

JAG som har en Cameleon är inte orolig för fem öre, faktiskt. Svenskarna är duktiga på att vara hypernervösa för allt, speciellt om det är lite annorlunda och nytänkande. Jag litar mer på Holländarna i detta faktiskt. En vagn som sålts i så många exemplar i hela världen KAN inte vara så farlig som stackars svenska testcenter säger.

Tänk bara på hur många miljarder som amerikanarna hade stämt Bugaboo C:o på isf. Vem är villig att ta den risken??

• PinkBabe

Kentbabe: Men testas olika bilar på samma sätt? Om du har fel växel på bilen då du kör så pajjar växel lådan, om du kör en Porche i terräng så pajjar den förmodligen. Att ett test ska vara rättvist så ska produkten i fråga testas på ett riktigt sätt utefter vad produkten är gjord för och att alla inställningar är rätt.

• kentbabe

Blue Vapor: Oups, kritisera Bugaboo är visst som att svära i kyrkan Jag fattar inte varför det är svårt att godta ett test. Hur vet du att det utfördes felaktigt? Cameleon klarade inte uthållighetstestet som testas enligt EN 1888:2003. Normalt ska en vagn klara 7200 cykler, Camen klarade inte mer än 3000. Lite bättre marginal borde väl konstruktionen ha. Camen är nyare än Frogen och har en annan hjulupphängning, det kan vara en förklaring till at det ännu inte hänt någon likande olycka IRL.

Snysop: Att testa vagnar lika och på samma sätt ingår i de flesta standarder -annars vore det inte ett obereonde test. Hur trovärdigt är det om Bugaboo utford sina egan tester

Tycker liksom ni, att det mycket tjafs i den här tråden om det här testet. Men ibland kanske vi Bugabooägare får lyfta blicken och försöka inse fakta.

Jag älskar min Frog men det första jag tänkte när jag provade vagnen -oj, vad veka framhjulen ser ut. Det är den klart mest underdimensionerade delen på vagnen. Jag förstår inte varför man inte valde lite kraftigare hjul. Efter tre månaders körning är mina framhjul rätt slitna men gudskelov är det inet spruckna - än.

• kentbabe

Pinkbabe: Att felaktig användning kan ge upphov till skador är rätt, men vad säger att det är felaktigt utfört i det här fallet?

Minns ni "Älgteset" som Teknikens värld utförde på Mercedes A-klasse för ett antal år sedan. Bilen välte vid ett undermanövertest. Mercedes dömde ut testet som felaktigt. De ifrågasatte allt för att rädda sitt rykte. De tycket det var orealistiskt osv. Ett test som tidningen utfört i flera år på alla bilar. Efter fler studier och tester visade sig att bilen hade brister i stabilitetebm till följd av för hög tyngdpunkt. Efter testet införde Mercedes stabilisator så att den inte välter vid liknande svängar.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III