• LiveHappy

    Bygger man muskler av promenader?

    De flesta säger ju att det som bygger muskler fort är tunga vikter på gymmet, men jag har verkligen inte tid med det nu. Dessutom testade jag det från november förra året och sex månader framåt, åt också mycket protein då, men inget större resultat.

    Tänkte börja med en långpromenad varje kväll i ca en timme, ganska så högt tempo och ta en proteinshake innan/efter promenaden. Kommer det ge resultat tror ni på mina rumpmuskler? Eller är det gymmet som gäller? .. och att då inte ge upp efter sex månader.

    Vill få en fastare/hårdare rumpa till beach 2012 !!

    Jag har inget fett att förbränna, har nästan för lite fett som det är nu, utan vill som sagt bara ha mer muskler.

  • Svar på tråden Bygger man muskler av promenader?
  • Hi5

    Vill du bygga muskler ska du trötta ut dem intensivt.
    Utfall, benböj, bakåtsparkar, kissande hunden, osv. Hitta övningar där du känner att du spänner och jobbar med den muskelgrupp du vill bygga. Öka motståndet med gummiband el dyl. 
    Att stå upp och lyft bakåt/uppåt med ett ben 100 ggr tränar skinkorna jättebra.  Känn efter med handen så att du gör rätt.

  • Carisma95

    Att bygga muskler snabbt och "stort" är oerhört svårt! Många tjejer vågar inte träna styrketräning för att de är rädda att bli för stora. Jag skulle nog säga att problemet är det omvända. Det krävs väldigt detaljerad och välupplagd träningsplan för att öka ett par kg i muskelvolym!

    Övningar som är bra är djupa knäböj och utfall. Men ta kontakt med en personlig tränare om du på allvar vill "bygga". Promenader kommer inte ge särskilt mycket, nej.  


    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LiveHappy
    Hi5 skrev 2011-09-12 14:50:10 följande:
    Vill du bygga muskler ska du trötta ut dem intensivt.
    Utfall, benböj, bakåtsparkar, kissande hunden, osv. Hitta övningar där du känner att du spänner och jobbar med den muskelgrupp du vill bygga. Öka motståndet med gummiband el dyl. 
    Att stå upp och lyft bakåt/uppåt med ett ben 100 ggr tränar skinkorna jättebra.  Känn efter med handen så att du gör rätt.
    Dom där övningarna ger ju tyvärr inget, det vet alla träningsnördar Hade 30kg+ på rump- och benmuskler på gymmet och de gav liite muskler. Körde varannan dag i sex månader (man ska köra varannan dag för att låta musklerna vila imellan, annars bryter man ner dom istället). Tungan ute 30kg+ är inget som gummiband ger. 100 rep ger inga muskler heller, det tränar bara muskelns uthållighet.  Lite tips till dig bara om du tränar.
    Bordeaux skrev 2011-09-12 14:44:13 följande:
    Cykla, spinning gav mig ben och rumpmuskler.
     Ah ioförsig, cykeln är kanske bättre än promenader. Man kan ju alltid cykla på en hög växel så man får mycket modstånd.
  • Bordeaux
    LiveHappy skrev 2011-09-12 14:57:52 följande:
    Dom där övningarna ger ju tyvärr inget, det vet alla träningsnördar Hade 30kg+ på rump- och benmuskler på gymmet och de gav liite muskler. Körde varannan dag i sex månader (man ska köra varannan dag för att låta musklerna vila imellan, annars bryter man ner dom istället). Tungan ute 30kg+ är inget som gummiband ger. 100 rep ger inga muskler heller, det tränar bara muskelns uthållighet.  Lite tips till dig bara om du tränar.
    Bordeaux skrev 2011-09-12 14:44:13 följande:
    Cykla, spinning gav mig ben och rumpmuskler.
     Ah ioförsig, cykeln är kanske bättre än promenader. Man kan ju alltid cykla på en hög växel så man får mycket modstånd.
    Och att cykla i uppförsbackar för lite extra motstånd.
  • Carisma95
    LiveHappy skrev 2011-09-12 14:57:52 följande:
    Dom där övningarna ger ju tyvärr inget, det vet alla träningsnördar Hade 30kg+ på rump- och benmuskler på gymmet och de gav liite muskler. Körde varannan dag i sex månader (man ska köra varannan dag för att låta musklerna vila imellan, annars bryter man ner dom istället). Tungan ute 30kg+ är inget som gummiband ger. 100 rep ger inga muskler heller, det tränar bara muskelns uthållighet.  Lite tips till dig bara om du tränar.
    Om du nu inte tycker styrkeövningar ger något, får man vara så oförskämd och fråga varför du tror att promenader kan vara ett alternativ?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LiveHappy
    Carisma95 skrev 2011-09-12 15:08:14 följande:
    Om du nu inte tycker styrkeövningar ger något, får man vara så oförskämd och fråga varför du tror att promenader kan vara ett alternativ?
    Tänkte bara höra om något fått goda resultat av långa promenader i raskt tempo (kanske mycket uppförsbacke) med protein på det. Men jag tror ändå att en cykel ger mer motstånd (= mer muskler byggs). Får nog bli det för gymmet har jag tröttnat på och har inte den tiden heller för jag jobbar fel tider. :P
  • Carisma95
    LiveHappy skrev 2011-09-12 15:38:38 följande:
    Tänkte bara höra om något fått goda resultat av långa promenader i raskt tempo (kanske mycket uppförsbacke) med protein på det. Men jag tror ändå att en cykel ger mer motstånd (= mer muskler byggs). Får nog bli det för gymmet har jag tröttnat på och har inte den tiden heller för jag jobbar fel tider. :P
    Men att köra 3 x 15-20 repetitioner med tyngre vikter tar ju både bättre på musklerna och tar kortare tid? Eller hur menar du?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LiveHappy
    Carisma95 skrev 2011-09-12 16:06:20 följande:
    Men att köra 3 x 15-20 repetitioner med tyngre vikter tar ju både bättre på musklerna och tar kortare tid? Eller hur menar du?
    Kör man rep på gymmet (eller hemma, finns ju dom som tränar hemma med ) så ska man klara max 10 stycken, klarar man mer så har man för lite vikt.
  • LiveHappy

    Men finns det någon där ute som fått en snyggare rumpa av raska promenader eller cycklig?

  • Johan75
    LiveHappy skrev 2011-09-12 15:38:38 följande:
    Tänkte bara höra om något fått goda resultat av långa promenader i raskt tempo (kanske mycket uppförsbacke) med protein på det. Men jag tror ändå att en cykel ger mer motstånd (= mer muskler byggs). Får nog bli det för gymmet har jag tröttnat på och har inte den tiden heller för jag jobbar fel tider. :P
    Promenader är tyvärr värdelösa för rumpmusklerna. Gluteus maximus kopplas knappt in alls vid promenader. Lyssna på vad andra skriver här - spring och cykla istället.
    Behold, i come as a thief.
  • Carisma95
    LiveHappy skrev 2011-09-12 16:25:24 följande:
    Kör man rep på gymmet (eller hemma, finns ju dom som tränar hemma med ) så ska man klara max 10 stycken, klarar man mer så har man för lite vikt.
    Det finns de som kör så tungt att de bara klarar 6-8 repetitioner i varje set och anser att 10 st är för mycket.

    Men du missar min poäng. Du vill lägga massa timmar på cykling (vilket säkert funkar kanonbra ur träningssynpunkt om man ser det på lång sikt!) Däremot är det ju bara din egen vikt du använder där. Du vill inte lägga 30 minuter på gymmet istället? Får inte ihop din logik bara....
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LiveHappy
    Carisma95 skrev 2011-09-12 16:29:02 följande:
    Det finns de som kör så tungt att de bara klarar 6-8 repetitioner i varje set och anser att 10 st är för mycket.

    Men du missar min poäng. Du vill lägga massa timmar på cykling (vilket säkert funkar kanonbra ur träningssynpunkt om man ser det på lång sikt!) Däremot är det ju bara din egen vikt du använder där. Du vill inte lägga 30 minuter på gymmet istället? Får inte ihop din logik bara....
    Hehe jag förstår hur du menar, men det är långt till gymmet och öppet fel tider till hur jag jobbar, skulle bli jätte stressigt plus att jag måste fixa barnvakt. På promenad eller cykling så kan jag ta med mig barnen. Sen har jag verkligen tröttnat på att gymma och de där vikterna, hehe.

    Men det bli att börja cykla en stund varje kväll, ska bara inhandla en sån där som barnen kan sitta i där bak. Blir ju mer tyngd då med när dom åker med vilket är ett stort plus.  
  • Hi5
    LiveHappy skrev 2011-09-12 14:57:52 följande:
    Dom där övningarna ger ju tyvärr inget, det vet alla träningsnördar Hade 30kg+ på rump- och benmuskler på gymmet och de gav liite muskler. Körde varannan dag i sex månader (man ska köra varannan dag för att låta musklerna vila imellan, annars bryter man ner dom istället). Tungan ute 30kg+ är inget som gummiband ger. 100 rep ger inga muskler heller, det tränar bara muskelns uthållighet.  Lite tips till dig bara om du tränar.
    Bordeaux skrev 2011-09-12 14:44:13 följande:
    Cykla, spinning gav mig ben och rumpmuskler.
     Ah ioförsig, cykeln är kanske bättre än promenader. Man kan ju alltid cykla på en hög växel så man får mycket modstånd.
    Dom där övningarna funkar hur bra som helst för mig, och när jag gick på gym tränade jag med 145 kg i benpress x 8-12 rep. Mycket effektivt.
    Jag tränar hemma nu, väger 70 kg och anser mig vara en förträfflig motvikt.
    30 är ju ingen vikt att bygga muskler med när det gäller att trötta ut dem. 10-15 rep är det man ska klara av per runda, annars får man göra det antingen långsammare eller tyngre.
    Och gummiband gör massor, beroende på bandet. Testa med en 26- tums cykelslang, så får du se hur enkelt det är Tungan ute
  • Carisma95
    Hi5 skrev 2011-09-13 11:47:05 följande:
    Dom där övningarna funkar hur bra som helst för mig, och när jag gick på gym tränade jag med 145 kg i benpress x 8-12 rep. Mycket effektivt.
    Jag tränar hemma nu, väger 70 kg och anser mig vara en förträfflig motvikt.
    30 är ju ingen vikt att bygga muskler med när det gäller att trötta ut dem. 10-15 rep är det man ska klara av per runda, annars får man göra det antingen långsammare eller tyngre.
    Och gummiband gör massor, beroende på bandet. Testa med en 26- tums cykelslang, så får du se hur enkelt det är Tungan ute
    145 kg i benpress? Mycket imponerande! Själv klarar jag ca 65 kg just nu.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LiveHappy
    Hi5 skrev 2011-09-13 11:47:05 följande:
    Dom där övningarna funkar hur bra som helst för mig, och när jag gick på gym tränade jag med 145 kg i benpress x 8-12 rep. Mycket effektivt.
    Jag tränar hemma nu, väger 70 kg och anser mig vara en förträfflig motvikt.
    30 är ju ingen vikt att bygga muskler med när det gäller att trötta ut dem. 10-15 rep är det man ska klara av per runda, annars får man göra det antingen långsammare eller tyngre.
    Och gummiband gör massor, beroende på bandet. Testa med en 26- tums cykelslang, så får du se hur enkelt det är Tungan ute
    en cykelslang? :D haha det har jag då aldrig tänkt på. Man skulle kanske testa.

    145kg? jösses. de va inte dåligt.  
Svar på tråden Bygger man muskler av promenader?