• anja1661

affektanfall??

våran 10 månaders blev så hysteriskt arg när hennes pappa för typ femtioelfte gången plockade bort henne och sa nej då hon grävde i blomkrukan....så hon la sig ner på golvet och började krampa!!! huvudet spänt åt sidan och armar o ben krampade. hennes pappa tog upp henne och höll henne mot sig där hon slappnade av ( jag tror hon svimmade av)och blev lealös. han satte ner henne på soffan och satte sig nedanför för att titta på henne. då satt hon bara där och tittade rakt igenom honom så han fick klappa på kinden och ropa på henne. då vaknade hoin upp och var precis som vanligt igen.... han ringde akuten och de sa att han skulle avvakta o se om något mer hände...de thar det inte gjort.
    han googlade själv och hittade då affektanfall. de tlåter precis som det hon fick. jag var som tur var inte hemma just då det hände, hade nog dött av oro då......det ska tydligen vara helt ofarligt och 5 av 100 får det....vissa får bara ett anfall och andra kan få upp till flera om dagen! ofarligt och vanligt men man blir ju rädd!!!

är det någon med egna erfarenheter av just affektanfall??

• Svar på tråden affektanfall??
  • Kaosmamma

Mariella: min andas då inte under anfallen! Inte under ett enda och jag kan inte räkna hur många hon fått nu. Är helt grå/blå stel och krampar i många av anfallen beroende på hur länge hon är borta..

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Kaosmamma skrev 2011-10-15 21:58:32 följande:
    Mariella: min andas då inte under anfallen! Inte under ett enda och jag kan inte räkna hur många hon fått nu. Är helt grå/blå stel och krampar i många av anfallen beroende på hur länge hon är borta..
    Testat att blåsa henne över näsa mun när ni upptäcker hon börjar hålla andan?
  • Kaosmamma

Prins: eh det har vi gjort... Tro mig! Men hon går med lågt syre väldigt ofta så spelar precis ingen roll vad vi gör. Haft sådana illa anfall att de kollat hjärtat 5 ggr inkl holter.

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Kaosmamma skrev 2011-10-15 22:22:10 följande:
    Prins: eh det har vi gjort... Tro mig! Men hon går med lågt syre väldigt ofta så spelar precis ingen roll vad vi gör. Haft sådana illa anfall att de kollat hjärtat 5 ggr inkl holter.
    oj då. Lät jobbigt. Hoppas de snart växer bort då!
  • Kaosmamma

Prins: vi kämpar nästan hela tiden :( hon är tre år och får livshotande astmaanfall och kan kvävas om hon inte får hjälp i tid. Finns länk till min blogg på min flsida där jag skriver lite om vår dotter... Blev utskrivna i onsdags senast. Är kroniskt men affekterna borde försvinna med åldern och hon blir större och allt lugnar sig. Men har både resurs och assistent för hennes extremt ovanliga astma.. Och kommer troligtvis ha det i skolålder också. Men hon är så tapper lilla tjejen!

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Kaosmamma skrev 2011-10-15 22:32:10 följande:
    Prins: vi kämpar nästan hela tiden :( hon är tre år och får livshotande astmaanfall och kan kvävas om hon inte får hjälp i tid. Finns länk till min blogg på min flsida där jag skriver lite om vår dotter... Blev utskrivna i onsdags senast. Är kroniskt men affekterna borde försvinna med åldern och hon blir större och allt lugnar sig. Men har både resurs och assistent för hennes extremt ovanliga astma.. Och kommer troligtvis ha det i skolålder också. Men hon är så tapper lilla tjejen!
    Men fy vad jobbigt för henne och även er. Kommer det försvinna?
  • Kaosmamma

Prins: ja helt galet kämpigt ibland, och sån oro. Andning är ju livsviktigt och när detta hotas är det inget ringt alls... Och så ofta! Det är kroniskt men vi vill tro att det mildras med åren och ju större hon blir. Men har sett väldigt mycket hemskt, och när det gäller sitt barn... Nä fy!! :(

• Mariella81
    Kaosmamma skrev 2011-10-15 21:58:32 följande:
    Usch då! Det låter ju väldigt otäckt. Vår pojk har också slutat andas men det släpper alltid när han svimmar av (vilket han ju iof gör av syrebristen). Har hela tiden fått höra från sjukvården att de alltid börjar andas igen om de svimmar av och det stämmer i vårt fall men din flicka kanske har svårare att komma igång om hon har andningsbesvär i grunden. Är det bara affektanfallen som orsakar andningsstoppen eller får hon andra andningsbesvär som utlöses av affektanfallen?
  • Kaosmamma

Mariella: nä vår dotter andas aldrig under dessa anfall. Är säkert olika. När hon är sämre i sin astma så kommer affektktamperna lättare. Och som sagt i ett år svimmade hon flera gånger i veckan och vid en undersökning så visade det sig att när vi trodde hon var så frisk hon kan bli (annars skulle hon inte fått göra den undersökningen) så visade det sig att syret låg alltid på 92-94%, vilket då kan förklara att hon inte kan upprätthålla sig när syret ligger lågt jämt. Få fick vi förhöjd vuxenmedicin på henne och efter det kommer affektkramper när hon är mer försämrad, så när de kommer nu vet vi att syret är lägre. Hon får astmaanfall 1-2 ggr per mån men är inte alltid hon affektkrampar nu fast syret är lägre.. Men händer titt som tätt. I våras slutade hon andas, blev stel och krampade... Då var det en början till lunginflammation ihop med astma. Så hon är inte en typsik person som gör så när hon inte får som hon vill eller så.. Men kommer ju när hon bör ledsen och för glad, men då är det alltid relaterat till försämrat syre...

• after eight

Vår yngsta hade det redan vid födseln och hon hade många sådana anfall per dag de första månaderna, då hon hade kolik och var mjölkallergiker. Hon skrek tills hon började krampa. Nu är hon en mycket gladare tjej och vi slipper för tillfället anfallen. Jag antar att det är en tidsfråga innan de sätter igång igen, när hon börjar få en starkare egen vilja. Det ser riktigt läskigt ut, men de börjar ju andas när de har tuppat av.

Isabel 050105, Vincent 071211 och Selma 110413
Svar på tråden affektanfall??