Kaosmamma skrev 2011-10-27 20:53:43 följande:
After eight: hon är svårt sjuk i andningen med dålig syresättning. Du kan kika på min blogg om du vill, skriver lite där och har en del bilder och filmer. Bara denna månad har hon legat på sjukhus två gånger,., hon har både resurs och assistent för sin andning.
Hos vår tjej så har astman och syret inblandning och koppling, så stämmer i vissa fall. Då hon ofta har lågt syre och det kommer en häftig känsla så kan hon inte upprätthålla sig och får affektkramper. Och häftiga sådana. Vi har hittat henne bakom soffan osv när hon troligtvis gjort sig illa eller nåt och bara slutat andas. Då hon inte andas i avsvimmat tillstånd har spec läkare sagt att går det 30 sek så ringer vi ambulans. Längsta är dock 25 sek men då var det illa anfall och får åka in får tester osv. Så vittra, jo i detta fall har faktiskt astma en roll i det hela.
blogg.mama.nu/ceciliasvensson/category/alskad.../
Fast i mina ögon är det då helt enkelt astmaanfall (eller kramper pga sjukdom) inte affektanfall. Affektanfall är ofarliga. Under affektanfall andas de, även de skriker så mycket att de tappar andan och svimmar, det är ju bara tillfälligt. De slutar ju aldrig bara att andas. När barnet är avsvimmad andas barnet som vanligt. Din dotter är ju svårt sjuk och hennes tillstånd är ju livsfarligt om hon har en
kombination av båda. Inte koppling. Inte en roll. Kombination av sjukdom och affektanfall. Men jag ser inte det självklara i att din dotter öht har affektanfall, har hon problem med syressättningen låter det fullkomligt logiskt att hon får problem i upprörda tillstånd då hon tex slagit sig (då en normal reaktion först är att tex andas häftigt, pulsen ökar osv) utan att det behöver vara affektanfall. Det tycker jag att hennes vad du beskriver "tysta" anfall tyder på, affektanfall är ju i huvudsak okontrollerat skrik, men du skriver att ni hittat henne bakom soffan och det låter fruktansvärt hemskt men det låter inte som affektanfall eftersom det skulle höras

Förstår dock att det måste vara väldigt jobbigt, kan inte ens föreställa mig den oron som ni måste leva med.
Vid vanliga affektanfall behöver man inte heller ringa ambulans, eftersom de är helt ofarliga. Det gäller självklart inte om barnet har en sjukdomsbakgrund... så man bör givetvis låta undersöka barnet om det händer fler gånger (riktat till TS) så att man kan utesluta sjukdom.