• Anonym (orkarintemer)

förstoppning! behöver tips nu.

Jag äter inte kött, och väldigt sällan fisk.
    Jag är gravid i vecka 21, och har alltid haft låga järn nivår, nu blev det så klart värre med tanke på gravideten, och måste ta tabletter. Usch, dessa tabletter, blir ju helt förstoppad och dööör nästan varje gång jag måste gå på toa. Börjar bli förvånad över att ingen bebis ploppar ut.
    Hur som helst, äter frukt och dricker vanligt med vatten varje dag, försöker att inte dricka för mycket för då går jag på toa flera hundra gånger om dagen.
    Jag har testat katrinplommon. Tog några först, ingen effekt, hela påsen liten effekt, och dem är inte det billigaste!
    Måste jag äta en hel påse varje dag för att skita normalt?

Jag hatar tyvärr päron och har en fobi för att äta sånt pga lite personliga saker. Och nu vet jag inte vad jag ska göra längre.

Jag vill inte ta tabletterna, och tycker inte om att prata med min barnmorska om sånt här, men måste ju ta dem för bebisens skull. Åh vad ska jag göra? Behöver tips på saker nu som jag bör undevika, och saker som gör att jag blir löööööös i magen!

Tyst

• Svar på tråden förstoppning! behöver tips nu.
  • Anonym

Jag har hört att nifrex droppar sätter fart på magen. Det är alltså järn. En kompis som tar det.

• Anonym (Vet hur det är)
    Anonym (turkisk peppar!) skrev 2011-09-16 22:01:47 följande:
    Jag testade allt. Laktulos, frukt och fiber, katrinplommon, äckel-gröt-som-de-ger-till-gamla, dricka vatten, några korn att lösa i vatten. Allt de hade på apoteket och alla huskurer. Inget funkade.

Sen läste jag här inne om något lite mera udda. Turkisk peppar-godis.
    Så jag testade. En påse åt jag. Fy fan vad bra. Det gjorde susen.
    Dessutom var det betydligt godare än alla äckliga grejer från apoteket.

Det låter stört, jag vet, men det funkade jättebra.
    Fast man kan väl inte direkt käka en påse turkisk peppar om dan i flera månader? Eller? 
  • Anonym (turkisk peppar!)
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2011-09-16 22:04:53 följande:
    Fast man kan väl inte direkt käka en påse turkisk peppar om dan i flera månader? Eller? 
    Mitt gick faktiskt över efter två dagar. Det var som att magen insåg att det inte funkar att vara förstoppad.

Varje dag är kanske inte bra men inget annat hjälpte. Frukt och fiber var så vidriga att jag kräktes av dem.
  • Lenast

Var på hälsohem där dom bara serverade veg mat och det kan ju var aförstoppande... Det som serverades där var surkål( syrad vitkål) Funkade toppenfint! Låter äckligt men är friskt och gott, det räcker med 1-2 msk så får man fart på magen av mjölksyrebakterierna( om jag inte minns fel).

Det finns i lite större matvarubutiker bland konserverna...  

Lycka till! 

• Jässicää88

krossade linfrön i fil eller yoghurt!  de sätter bra fart på magen vill ja lova! :P

• fundersam

Jag har börjat äta min järntabletter varannan dag (niferex). Blev också katastrofalt förstoppad på varje dag, men nu ätter jag två tabletter varannan dag, och magen fungerar hur bra som helst. Hoppas det fungerar för dig också!

• Anonym (orkarintemer)
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2011-09-16 21:58:16 följande:
    Japp, man kan äta dom när man är gravid! 

Ett paket med 12 st kostar 89 kronor, köper man 24 stycken kostar det 143. 

Man tar en tuggtablett på kvällen, och dricker ordentligt med vatten till.

Jag åt duroferon, inga problem att kombinera.

Frukt & Fibrer heter dom - finns på maghyllan på apoteket!

men oj vad dyrt det lär bli, med tanke på att jag har cirka 4 månader kvar och komma behöva fyra stora askar, eller kan man ta en varannan dag?
  • Anonym (orkarintemer)
    Anonym (turkisk peppar!) skrev 2011-09-16 22:08:29 följande:
    Mitt gick faktiskt över efter två dagar. Det var som att magen insåg att det inte funkar att vara förstoppad.

Varje dag är kanske inte bra men inget annat hjälpte. Frukt och fiber var så vidriga att jag kräktes av dem.
    när du skriver frukt och fiber, syftar du på tabletterna eller allmänt?
  • Anonym (orkarintemer)

annanas, lakrits, linnfrön och surkål!
    lakrits låter så klart godaste, men linnfrö låter så oerhört nyttigt, så vi får se!
    tack för alla tips :)

• Anonym

Funderar på om du inte kan be att få järnsprutor i stället -jag har noll koll men det kanske är bättre än tabletterna. Har själv haft förstoppning av medicin och det är fruktansvärt jobbig man mår dåligt i hela kroppen. Kanske kan du ta hälften av järntabletterna och äta mera saker som innehåller järn istället? Annars är barnmorskan van vid detta så det är inte pinsamt säg bara att du är hård i magen tyvärr kommer hon börja tjata om plommon igen och du precis som jag behövde en hel påse innan det kom igång lite. Själv skulle jag skära ner på tabletterna och ersätta dem med mat som innehåller järn- du kan säkert googla runt och hitta precis vad och hur mycket du ska äta.

Lycka till
    Skrattande

Svar på tråden förstoppning! behöver tips nu.