• Anonym (orkarintemer)

förstoppning! behöver tips nu.

Jag äter inte kött, och väldigt sällan fisk.
    Jag är gravid i vecka 21, och har alltid haft låga järn nivår, nu blev det så klart värre med tanke på gravideten, och måste ta tabletter. Usch, dessa tabletter, blir ju helt förstoppad och dööör nästan varje gång jag måste gå på toa. Börjar bli förvånad över att ingen bebis ploppar ut.
    Hur som helst, äter frukt och dricker vanligt med vatten varje dag, försöker att inte dricka för mycket för då går jag på toa flera hundra gånger om dagen.
    Jag har testat katrinplommon. Tog några först, ingen effekt, hela påsen liten effekt, och dem är inte det billigaste!
    Måste jag äta en hel påse varje dag för att skita normalt?

Jag hatar tyvärr päron och har en fobi för att äta sånt pga lite personliga saker. Och nu vet jag inte vad jag ska göra längre.

Jag vill inte ta tabletterna, och tycker inte om att prata med min barnmorska om sånt här, men måste ju ta dem för bebisens skull. Åh vad ska jag göra? Behöver tips på saker nu som jag bör undevika, och saker som gör att jag blir löööööös i magen!

Tyst

• Svar på tråden förstoppning! behöver tips nu.
  • Anonym (orkarintemer)
    Anonym skrev 2011-09-17 01:33:21 följande:
    Funderar på om du inte kan be att få järnsprutor i stället -jag har noll koll men det kanske är bättre än tabletterna. Har själv haft förstoppning av medicin och det är fruktansvärt jobbig man mår dåligt i hela kroppen. Kanske kan du ta hälften av järntabletterna och äta mera saker som innehåller järn istället? Annars är barnmorskan van vid detta så det är inte pinsamt säg bara att du är hård i magen tyvärr kommer hon börja tjata om plommon igen och du precis som jag behövde en hel påse innan det kom igång lite. Själv skulle jag skära ner på tabletterna och ersätta dem med mat som innehåller järn- du kan säkert googla runt och hitta precis vad och hur mycket du ska äta.

Lycka till
    Skrattande
    Tack fina du!
    Jag ska egentligen äta två tabletter om dagen och ta en orallösning av järn också, men det är ju alldeles för mycket, så du kan ju tänka dig hur dåligt det går för mig :(. Jag tar en tablett om dagen, ibland varannan dag bara för att jag inte klarar av det. Skulle jag ta två+oral, skulle jag nog förmodligen lyckas föda ut min bebis.

Måste nog prata med min bm men har en känsla över att hon inte kommer säga något vettigt.
    Ska också ta och kolla upp det där med mat som innehåller mycket järn.
    Tack
  • Anonym
    Anonym (orkarintemer) skrev 2011-09-17 01:49:29 följande:
    Tack fina du!
    Jag ska egentligen äta två tabletter om dagen och ta en orallösning av järn också, men det är ju alldeles för mycket, så du kan ju tänka dig hur dåligt det går för mig :(. Jag tar en tablett om dagen, ibland varannan dag bara för att jag inte klarar av det. Skulle jag ta två+oral, skulle jag nog förmodligen lyckas föda ut min bebis.

Måste nog prata med min bm men har en känsla över att hon inte kommer säga något vettigt.
    Ska också ta och kolla upp det där med mat som innehåller mycket järn.
    Tack
    "tack fina du " nu gjorde du mig jätteglad tack Skäms

Herregud vad mycket järn jag mår illa av bara tanken på orallösningen urk
    Jag letade runt lite och det verkar som om sprutor skulle fungera klistrar in en länk www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Jag-blir-forstoppad-av-min-medicin-mot-jarnbrist-vad-kan-jag-gora/ 
    Klaga till MB ordentligt och räkna upp allt du gjort för att få det att funka läs också på allt du kan  innan samtalet säg att det är totalt stopp och att du mår illa och allt det andra så kanske det blir lite fart på henne ;) sen undrar jag om det kanske är en läkare som måste skriva ut järnet men det fixar nog BM så du får träffa en om det alls behövs.

Hoppas det löser sig fort så du inte drunknar i järn Flört
  • simmaren

Visst kan man fa jarn annat an kott. men det ar dock den bata kallan att fa jarn fran. Vet inte anledningen varfor du inte ater kott. Men kanske du ska tanka om lite nu nar du ar gravid och ata sa mycket som mojligt som innehaller jarn.. Och slippa ta tabletterna.. Tabletter i sig ar ju inte naturligt.. kott ar. Jag ater sjalv ekologiskt da jag inte tycker om kommersiellt kott.. Mar battre av att djuren har haft det battre ocksa.

Annars ar lakto fermenterade drycker bra for forstoppning. Sasom Kombucha eller beet kvass, du kan gora det sjalv om du vill.. Bra fetter ocksa ar bra och en hel del utav dem sasom, kokos fett, smor, oliv olja, animaliskt fetter.

Hoppas det loser sig och grattis ill graviditeten.

• Anonym (lider med dig)

Jag var tvärförstoppad under min graviditet.. Min Bm sa till mig att köra med laktulos då det är skonsamt, ofarligt för barnet samt inte superdyrt.
    Jag skulle börja med rätt hög dos för att först få igång magen så jag tror att i 3 dagar eller nåt tog jag 30 ml. Sedan när magen kom igång (jag fick diarre först) så tog jag enbart 10-15 ml/dag och det höll magen i chack. Har man tagit stora doser i ett par dagar å får magknip och diarre så tar man inte lactulos dagen efter men dagen efter det måste man ta lite för att hålla magen i chack.
    Om inte lactulos hjälper så kan man pröva laxoberaldroppar. finns också på apoteket. Ett starkare medel med en rungande kraft. 
    Fråga på ditt apotek så kommer du få bästa möjliga tips å råd.
    Hälsopiller i all ära men många hälsokosttabletter som är fibertabletter mm finns en massa andra ämnen i också och en del av dem är inte bra för foster. Innan du tar sådana tabletter så skulle jag råda dig att ta reda på noga först om de kan ha inverkan på ditt foster.
    Lycka till..      

• slinkywookie

......torkade paron! Plommon far jag stoppa I mig pasvis men dom far rackarna gor susen bara efter nagra fa.

• Anonym (hade samma)

räddningen: laxoberaldroppar!
    guld värt!

• Dohgon

annars är ett tips blutsaft, finns att köpa på hälsokost och ica. vist det är dyrt, men det är inte alls förstoppande och innehåller mycket järn. jag skulle börja med det när jag var gravid och sen ta tabletter, men fick skippa tabletterna pga förstoppningen.

• Naemi

Bulkmedel: T ex Lactulos (flytande) eller Inolaxol (granulat). Inolaxol tycker jag har fungerat suveränt. Och istället för att äta katrinplommon kan du ju ta för vana att börja och avsluta dagen med ett glas katrinplommonjuice. Motion är bra; det sätter fart på tarmarna.

Och att järntabletter skulle "sätta fart på magen" har jag aldrig hört; däremot är ju järntabletter kända för att orsaka just förstoppning.

Men självklart ska du prata med din barnmorska eller läkare om problemen fortsätter.

• Anonym (turkisk peppar!)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2011-09-17 01:10:12 följande:
    när du skriver frukt och fiber, syftar du på tabletterna eller allmänt?
    Jag menade tabletterna från apoteket. Åt visserligen både frukt och fibrer med men det hjälpte inte.

Jag har testat precis alla tips du fått här. Inget funkade för mig.
    Turkisk peppar. Jag säger bara det.
    Det var lösningen på mina bajsproblem.

Inolaxol var nog det vidrigaste jag testat någonsin. Fy fan.
    Jag kräktes av det varje gång jag försökte. Skulle inte rekommendera det till min värsta fiende.
    Men det funkar uppenbarligen för andra.

Jag håller fast vid mitt tips. Det är det godaste.
  • pLeNa84

Ett kanon tips från mig som oxå haft dåligt järnvärde båda graviditeterna och inte kunnat käka vanliga järntabletter.. Köp hemofer plus, käka 8st om dan! Jag lovar dig, magen blir kanon! Jag sprang på toa typ 10ggr/dag och gjorde nr två :) kanske låter jobbigt fast hellre det än å va förstoppad... Dessutom är hemofer järntabletter och mitt blodvärde steg jätte mycket!! Annars kan du ju alltid få järndropp, det funkar oxå för det går direkt ut i blodet.. Dock hjälper det inte magen på traven.. Lycka till!!!

• siciliana

Kiwi fungar bra för att inte bli hård i magen!

• Ellieott

Tänk på vilken frukt du äter. Banan och äpple är stoppande.

Är i din sits för övrigt, fast jag inte ens har börjat med järntabletter :/. Hemskt!

• Tazzme

Orkar inte läsa hela tråden så jag hoppas att jag inte upprepar nåt som redan skrivits.

Då jag var gravid så var jag också hård i magen mest hela tiden, också då jag inte åt järntabletter. Det som hjälpte mig var att äta kräm kokad på torkade plommon, det funkade mycket bättre än att äta dom rätt av. Barnmatspuré av plommon funkar också rätt bra, är ganska billigt och praktiskt också!

• Agnes och Ville

Krossade linfrön i juice!
    Lactulos!
    Sen finns det ju lavemang på Apoteket som fungerar

• Anonym (Lactulos)

Säger som flera av er andra, pröva lactulos. jag fick äta det även efter förlossningen då jag ammade. Har nu slutat amma och magen fungerar utmärkt igen. Så lactulos är inget som sabbar magen på sikt.

• Anonym

Det här kan låta konstigt men det enda som hjälpte mig vid förstoppning när jag var gravid var att dricka en kopp kaffe och äta en banan samtidigt.Fungerade varje gång.

• Anonym (Vet hur det är)
    Anonym (orkarintemer) skrev 2011-09-17 01:08:57 följande:
    men oj vad dyrt det lär bli, med tanke på att jag har cirka 4 månader kvar och komma behöva fyra stora askar, eller kan man ta en varannan dag?
    Det får man ju välja själv. 

För mig var det absolut värt 6 kronor om dan att slippa gråta varje gång jag gick på toa, för att inte tala om de blödande hemorrojderna jag fick mot slutet av graviditet nr ett.

Lactulos fick jag hemsk magknip av, och laxoberal är inte för långvarig användning - och jag hade absolut behov av långvarig använding... 

Lycka till, hoppas du hittar nåt som funkar!  
Svar på tråden förstoppning! behöver tips nu.