Anonym skrev 2011-09-20 22:54:19 följande:
Jag har en depression och har länge alltid vaknat med en hemsk ångest

Nu "diagnostiserar" jag inte dig med depression, men för mig hänger det ihop. jag vet hur hemskt det är att vakna med denna ångest!!! Man vill bara försvinna!!! Jag har dock fått lite styr på det efter ganksa lång tid, har testat olika mediciner och nu mår jag betydligt bättre. Går även i terapi.
Vet du varför du vaknar med ångest...? Vaknar du tidigt/sent eller av väckarklocka...? Om du tvingar dig att gå upp när du vaknar, hur blir ångesten då...?
Jag började tillslut att tvinga mig själv att gå upp, det blev faktiskt bara värre för mig att ligga kvar.... Men visst då hade jag fått ångestdämpande som jag kunde ta om det var riktigt jobbigt....
Om du mår så dåligt av detta så tycker jag du ska försöka söka någon hjälp om du inte redan har gjort det.
Lycka till och ge inte upp, det går att övervinna ångest, vilket jag absolut inte trodde innan men nu är jag ett bevis

Ja jag har vaknar av ångest så länge jag kan minnas. Har gått i terapi fram och tillbaka under många år och ätit olika antidepressiva som inte hjälpt någonting.
När jag vaknar så tänker jag "nej vill inte gå upp till den här världen" och så får jag världens ångest och drar täcket om mig och somnar om. Tanken kommer först och sen kommer ångesten.
Vet inte vad jag ska göra då jag inte blivit hjälpt av att gå på öppenpsyk i den kommun jag bor på. Läkaren kunde inte göra något mer och önskade mig typ "lycka till". Ska man prova gå till något annnat öppenpsyk?