• Sabbi

Vaknar med ångest

Jag vaknar ofta med ångest. Har jag inget att gå upp till så kan jag sova till 13-14 om dagarna då ångesten gör att jag inte vill kliva upp. 

Vad gör man åt att man i princip alltid vaknar med ångest? Någon som känner igen sig och fått bra hjälp?  

• Svar på tråden Vaknar med ångest
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:07:09 följande:
    Hur känner du för män som råkar illa ut? De som förlorat din familj i en olycka eller pappan som inte får träffa sina barn för att hans ex bråkar med myndigheterna?

Jag känner ingenting där, typ mer rätt åt honom =(
  • Wolfclaw
    Sabbi skrev 2011-09-21 15:08:39 följande:
    Jag känner ingenting där, typ mer rätt åt honom =(
    Det låter som om du helt enkelt hatar män av någon anledning och allt som kan förknippas med dem.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:13:53 följande:
    Det låter som om du helt enkelt hatar män av någon anledning och allt som kan förknippas med dem.

Jo så kan det vara. Vad gör man åt det?
  • Wolfclaw
    Sabbi skrev 2011-09-21 15:18:36 följande:
    Jo så kan det vara. Vad gör man åt det?
    Steg ett är att ta reda på varför. För jag antar att du inte bara vaknade upp en dag och bestämde dig för att börja hata det motsatta könet? Du säger att du har kille så den ekvationen får jag inte ihop riktigt.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:21:08 följande:
    Steg ett är att ta reda på varför. För jag antar att du inte bara vaknade upp en dag och bestämde dig för att börja hata det motsatta könet? Du säger att du har kille så den ekvationen får jag inte ihop riktigt.

Jag vet inte vad som har utlöst det, jag har väl alltid hatat orättvisor och eftersom kvinnor generellt har det sämre än män just på grund av att vi är kvinnor så tycker jag det är orättvist. 

Jag älskar ju min kille som den person han är. Vissa dagar kan jag hata honom just för att han är kille. Och att han har det så mycket bättre än mig just för att han är kille.   
  • Wolfclaw
    Sabbi skrev 2011-09-21 15:24:04 följande:
    Jag vet inte vad som har utlöst det, jag har väl alltid hatat orättvisor och eftersom kvinnor generellt har det sämre än män just på grund av att vi är kvinnor så tycker jag det är orättvist. 

Jag älskar ju min kille som den person han är. Vissa dagar kan jag hata honom just för att han är kille. Och att han har det så mycket bättre än mig just för att han är kille.   
    På vilket sätt har vi det mycket bättre? På vilket sätt har HAN det mycket bättre?
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:25:57 följande:
    På vilket sätt har vi det mycket bättre? På vilket sätt har HAN det mycket bättre?

Jadu jag kan göra en låååång lista. 

Tjänar generellt bättre och har lättare att få jobb generellt
    Behöver inte trasa sönder underlivet vid förlossning med risk för bestående skador
    Behöver inte vara borta från jobbet för att föda eller vara hemma med barnet = får in mer pengar
    Njuter mer vid sex, blir oftare tillfredsställda och får orgasm oftare
    Får bättre vård
    Behöver inte äta en massa hormoner (p-piller och sånt skit)

m.m               
  • Wolfclaw
    Sabbi skrev 2011-09-21 15:39:36 följande:
    Njuter mer vid sex, blir oftare tillfredsställda och får orgasm oftare
    Får bättre vård
    Fast de här exemplen är ju ganska generaliserande. Ser flera trådar här på FL som inte stödjer den översta och den understa vet jag inget om.

Det låter som om du helt enkelt inte kan hantera att världen och samhället ser ut som det gör. Din käpphäst har blivit skillnaderna mellan könen, men det kunde lika gärna varit orättvisorna som råder i diktaturer eller de svältande i Afrika.

Du tar sånt du inte kan påverka som ett personlig angrepp på dig och nu kan du inte hantera det längre.
  • Sabbi
    Wolfclaw skrev 2011-09-21 15:52:43 följande:
    Fast de här exemplen är ju ganska generaliserande. Ser flera trådar här på FL som inte stödjer den översta och den understa vet jag inget om.

Det låter som om du helt enkelt inte kan hantera att världen och samhället ser ut som det gör. Din käpphäst har blivit skillnaderna mellan könen, men det kunde lika gärna varit orättvisorna som råder i diktaturer eller de svältande i Afrika.

Du tar sånt du inte kan påverka som ett personlig angrepp på dig och nu kan du inte hantera det längre.

Tyvärr visar undersökningar på att det stämmer oavsett hur många trådar här på FL som visar det motsatta. 

Nej jag kan inte hantera världen eller samhället. Många gånger är första tanken när jag vaknar "Vill inte gå upp till den här världen". 

Jag har även i yngre år mått dåligt över just orättvisorna i Afrika m.m. Jag har alltid något att må dåligt över.      
Svar på tråden Vaknar med ångest