• Anonym (abortetik)

Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?

Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?
  • MHK

Man ska nog inte tvinga en person att bli pappa mot sin vilja, det tycker jag é helt fel. Men hade man varit överens från början och när graviditeten börjar då kanske det é försent för pappan att ändra sig. 

Mamma till O 2009, H 2011, målet é stolt fyrbarnsmamma
  • Mirella85
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-25 14:31:03 följande:
    Kvinnor som har oskyddat sex fast de vet att mannen inte vill ha barn är knäppa - det håller jag med om. Men nu är naturen sådan att det är kvinnan som blir gravid, detta vet mannen om, så om han absolut inte vill ha barn så kan han inte lita på kvinnan utan måste ta detta ansvar själv. 
    Blir det barn fast man använder skydd, så är det kvinnans rätt att bestämma om abort eller inte. Visst kan det tyckas orättvist, men det är hennes kropp.

Detta är ingen lätt fråga, men om du tänker efter så kan det ju inte vara på något annat sätt. 

Och jag tror inte så många män blir ofrivilligt pappor för att kvinnan lurar honom, jag tror att många män ogillar kondom så mycket att de litar på kvinnorna. D v s de tar inte sitt eget ansvar. O man absolut inte vill ha barn så kan man inte nöja sig med att kvinnan säger att hon har skydd, då tar man inte sitt ansvar.

det jag menar att båda har lika stor ansvar för att ett barn kommer till värden.
    Men som du säger så klart kvinna är den som får ta beslutet själv om hon vill det.. det är hon som bestämmer över sin kropp helt rätt. Och mannen över sin kropp. har jag inte sagt något om.

Men jag tycker det är fel av kvinnor att behålla barnet mot mannens vilja. Om det nu uppstår att man blivit gravid och det inte var planerat ihop med mannen. 

Jag tycker man ska tänka till en gång extra på barnet innan man födder ett barn som har en pappa som inte vill vara delaktig. bara det jag menar inget annat.

Sen kan det hända mycket där i mellan som gör att det blir så ändå. Som man inte hade tänkt sig så förstår jag det helt och hållet. Varför man är kanske ensam förälder.

Själv har jag ingen anning om var min pappa är för han vill inte veta av mig! Och vist jag har klara mig fint men man undrar alltid varför. Plus man känner sig lite utanför ibland.     

BF den 27 okt <3
  • CrazyChristina
    Unitard skrev 2011-09-25 23:45:34 följande:
    Nu är du ute och cyklar! Tror du på fullaste allvar att en kvinna föder ett barn enbart för att ekonomiskt "skada" pappan? Jag tror du umgås med fel grabbar...
    Jag VET att de finns dom som gör de, 2 bekanta pappor har råkat ut för detta, den ena var otrogen i samma veva som "flickvännen" blev gravid och hon valde att behålla för att han skulle få lida.
    Anonym skrev 2011-09-25 21:59:17 följande:
    Ehmn, man blir ju faktiskt inte rik på underhållet, och om nu killen inte kan/har råd att betala så behöver han inte det heller, försäkringskassan har rätt snälla regler.
    Vill man verkligen inte betala underhåll så ser man till att inte producera barn.

Och jag tror inte väldigt många gör så.. Jag vet inte en enda, och jag känner många som har barn utan pappa med i bilden.
    Kanske inte men kondomer kan spricka händer allt för ofta och då har dom gjort de dom kunnat för att inte bli föräldrar.
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CrazyChristina skrev 2011-09-26 14:41:52 följande:
    Jag VET att de finns dom som gör de, 2 bekanta pappor har råkat ut för detta, den ena var otrogen i samma veva som "flickvännen" blev gravid och hon valde att behålla för att han skulle få lida.
    Hur vet du att det var anledningen till att de behöll barnen?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Mirella85
    Anonym skrev 2011-09-25 21:08:13 följande:
    Ja det är sant att det är så.
    Men jag tänkte mest om det känns som att ditt liv inte är värt att leva utan pappans deltagande? Önskar du att din mamma gjort abort så du sluppit den smärtan?

Är nyfiken för jag har en son med en pappa som inte vill vara delaktig, men han ville ha barn fram till strax innan födseln. Så jag går och tänker och funderar på hur sonen kommer ha det i framtiden, och vad jag ska säga till han om varför hans pappa inte ville ha han..

så länge du finns där så kommer din son klara sig fint. man kan ju hoppas pappan till slut vill ändå ta sitt ansvvar och finns där för honom men som sagt. Oftas går det bra och om du någon dag hittar en ny man som kanske vill ta platsen så funkar det med fint. 

så länge du gör det bästa av allt så har du inget att oror dig för.. ha öppen relation med din son om saken så kommer det går bra. där finns många fina ensamstående föräldrar =)  
    BF den 27 okt <3
  • CrazyChristina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-26 14:52:01 följande:
    Hur vet du att det var anledningen till att de behöll barnen?
    För jag är fd vän med henne men stod inte ut med hennes skitsnack och gnäll över att vara gravid.
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Brinken

Ja, om hon behåller barnet bör mannen gå fri från ekonomiskt ansvar.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CrazyChristina skrev 2011-09-26 15:32:09 följande:
    För jag är fd vän med henne men stod inte ut med hennes skitsnack och gnäll över att vara gravid.
    Och hon sa att hon behöll barnet för att straffa honom?

Hur vet du att den andra behöll barnet för att straffa pappan?
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Brinken

Nej menar jag som svar på frågan. :)

• CrazyChristina
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-26 15:33:37 följande:
    Och hon sa att hon behöll barnet för att straffa honom?

Hur vet du att den andra behöll barnet för att straffa pappan?
    För jag antar att de inte är något man hittar på. Dom pratar aldrig, han får nästan aldrig träffa sin dotter trots att han vill. Dom få gånger han träffar henne är när mamman behöver hjälp ekonomiskt tex när dom skulle åka på semester nu i sommar.
    ♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Unitard
    CrazyChristina skrev 2011-09-26 14:41:52 följande:
    Anonym skrev 2011-09-25 21:59:17 följande:
    Ehmn, man blir ju faktiskt inte rik på underhållet, och om nu killen inte kan/har råd att betala så behöver han inte det heller, försäkringskassan har rätt snälla regler.
    Vill man verkligen inte betala underhåll så ser man till att inte producera barn.

Och jag tror inte väldigt många gör så.. Jag vet inte en enda, och jag känner många som har barn utan pappa med i bilden.
    Kanske inte men kondomer kan spricka händer allt för ofta och då har dom gjort de dom kunnat för att inte bli föräldrar.
    Men du får det att låta som att det händer varje dag.

Killen gör allt för att skydda sig mot oönskad graviditet (läs använder kondom) men den spricker. Tjejen blir gravid och trots att mannen vägrar ha med barnet att göra behåller hon det ENBART för att killen ska få lida ekonomiskt.
  • Tonårsmamman1
    Mirella85 skrev 2011-09-26 12:59:53 följande:
    det jag menar att båda har lika stor ansvar för att ett barn kommer till värden.
    Men som du säger så klart kvinna är den som får ta beslutet själv om hon vill det.. det är hon som bestämmer över sin kropp helt rätt. Och mannen över sin kropp. har jag inte sagt något om.

Men jag tycker det är fel av kvinnor att behålla barnet mot mannens vilja. Om det nu uppstår att man blivit gravid och det inte var planerat ihop med mannen. 

Jag tycker man ska tänka till en gång extra på barnet innan man födder ett barn som har en pappa som inte vill vara delaktig. bara det jag menar inget annat.

Sen kan det hända mycket där i mellan som gör att det blir så ändå. Som man inte hade tänkt sig så förstår jag det helt och hållet. Varför man är kanske ensam förälder.

Själv har jag ingen anning om var min pappa är för han vill inte veta av mig! Och vist jag har klara mig fint men man undrar alltid varför. Plus man känner sig lite utanför ibland.     

Jag förstår helt och hållet hur du resonerar. I den bästa av världar så föds alla barn önskade av både mamma och pappa.
  • Cissi971

Hej. Är gravid i vecka 4+3 nu och har beslutsångest över om jag ska behålla barnet för kille. Inte vill men jag har verkligen emot abort vad ska jag göra????

• Pentagram

Alltså, vem i h-e tror att en kvinna väljer att föda och behålla ett barn enkom för att barnets fader skall lida ekonomiskt? Av alla fullständigt ineffektiva beteenden för att orsaka någon lidande så måste väl att binda upp sig med en hyfsat hjälplös unge som skriker, bråkar, stökar ned, vägrar sova, klänger or whatever ligga jä-ligt högt på listan. Om kvinnan faktiskt inte vill ha barnet kommer hon att lida betydligt mer än den "stackars" pappan i jämrans massa år...

• Pentagram
    Cissi971 skrev 2016-03-12 20:36:39 följande:

Hej. Är gravid i vecka 4+3 nu och har beslutsångest över om jag ska behålla barnet för kille. Inte vill men jag har verkligen emot abort vad ska jag göra????

Din kropp, ditt beslut. Fundera på om du själv vill behålla barnet och om du är redo att bli ensamstående mor. Din post är något svårbegriplig så jag kan inte avgöra om du inte heller vill ha barn men är emot abort, eller om det bara är din kille som inte vill ha barn.
Svar på tråden Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?