• Anonym (abortetik)

Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?

Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?
  • Anonym (Biskvi)

Jag kan inte svara på de alternativen.

Jag anser att en man i en fast relation som gått med på att skaffa barn inte borde ha så mycket att säga till om när kvinnan blir gravid, då har hon all rätt enligt mig att behålla även om han ångrar sig.

Om mannen däremot aldrig har gått med på barn så tycker jag att kvinnan är hänsynslös och dum mot både barnet och mannen om hon föder det.

• Finns två sidor av samma mynt

Jag hittar inget alternativ som passar mig.

• Tonårsmamman1
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:20:21 följande:

Jag anser att en man i en fast relation som gått med på att skaffa barn inte borde ha så mycket att säga till om när kvinnan blir gravid, då har hon all rätt enligt mig att behålla även om han ångrar sig.

Om mannen däremot aldrig har gått med på barn så tycker jag att kvinnan är hänsynslös och dum mot både barnet och mannen om hon föder det.
    Men ligger det inte i mannens intresse att skydda sig om han inte vill ha barn? Kvinnan har väl inget ansvar över hans sexualitet, det ansvaret har han. 
  • tiiiny
    Mirella85 skrev 2011-09-24 20:54:29 följande:
    jag tycker inte det rätt mot barnet att födda det om inte både kvinnan o mannen är överens om att skaffa ett barn..
    vist kvinnan har ingen skyldighet att göra abort om mannen inte vill ha barnet men tycker inte då hon kan kräva något från honom heller. Men som sagt kan tycka det är ego när man inte tänker på barnets bästa.

hur snällt är det nej din far ville inte bli pappa så därför har ni ingen kontakt el relation. Jag valde att födda upp dig ensam.    
    Så det var inte rätt mot MIG att min mor valde att föda mig trots min fars protester????
    Jag  vet inte hur andra i min "situation" resonerar, men jag är förbaskat tacksam att hon gjorde det val hon gjorde. Så snälla, dra inte in "barnets bästa" i det hela. Varken du eller någon annan kan avgöra vad som är bäst för barnet. Det kanske, precis som jag, föredrar att leva trots att farsan inte är med i bilden.
  • Anonym (Biskvi)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-09-24 22:29:40 följande:
    Men ligger det inte i mannens intresse att skydda sig om han inte vill ha barn? Kvinnan har väl inget ansvar över hans sexualitet, det ansvaret har han. 
    Jag anser inte att det ligger i kvinnans eller barnets intresse heller att det sätts barn till världen som inte har en samarbetsvillig pappa.

Bara trådarna här i forumet borde bevisa det hundra gånger om för vem som helst att något av det dummaste en kvinna kan göra i sitt liv är att kedja fast sig vid en värdelös karl som ändå i slutänden ska styra och ställa med hennes liv och hennes barn i närmare 20 år, och det är barnen som förlorar mest på det.
  • Anonym (abortetik)
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:36:09 följande:
    Jag anser inte att det ligger i kvinnans eller barnets intresse heller att det sätts barn till världen som inte har en samarbetsvillig pappa.

Bara trådarna här i forumet borde bevisa det hundra gånger om för vem som helst att något av det dummaste en kvinna kan göra i sitt liv är att kedja fast sig vid en värdelös karl som ändå i slutänden ska styra och ställa med hennes liv och hennes barn i närmare 20 år, och det är barnen som förlorar mest på det.
    Fast kan man ändå säga att det ödet för barnet är bättre än att aldrig bli född?

Jag kan tänka mig många värre scenarion än en barndom utan närvarande far. 
  • Tonårsmamman1
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:36:09 följande:

Det är väl klart att man vill att alla barn ska vara älskade och efterlängtade av både sin mamma och pappa. Men man kan aldrig tvinga en kvinna att göra abort för att mannen är värdelös.
    Dessutom så föds många barn av föräldrar om vill ha barn, och sedan efter skilsmässan så blir både mamman och pappan som hund och katt. 
    Nu gällde ju TS om mannen skulle ha något att säga till om angående abort, och det kan han inte eftersom det är kvinnans kropp och hon bestämmer över den. Mannen har sitt val innan samlaget.
  • MadHatter
    Anonym (Biskvi) skrev 2011-09-24 22:20:21 följande:

Vad exakt är det som du tycker är så hänsynslöst gentemot barnet?
  • LivL

Mot mannens vilja? Han satt väl på henne med flit?

Jag vill inte ha barn och hade inte behållit oavsett vad min man vill. Men om jag hade velat ha barn och blivit gravid hade jag behållit.

Det som jag retar mig på är de kvinnor som behåller när de inte kan försörja barnet!!

• Anonym (wrsn)

om mamman till barnet vill ha det så ska hon inte göra abort

Svar på tråden Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?