Abort - gör kvinnan rätt om hon behåller barnet mot mannens vilja?
Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.
Nyfiken på folks åsikter kring hur stor bestämmanderätt mannen har vid ett abortbeslut.
Fram tills ett barn är fött rör det sig om två vuxna (förhoppningsvis/relativt) människor. De har uppenbarligen haft sex, och alla vet vad det kan innebära (=barn). När kvinnan blir gravid äger hon rätt att fritt bestämma över sin kropp. Jag förstår att det som man kan kännas jävligt orättvist, men som jag ser det är alla andra alternativ förkastliga. Om det föds ett barn blir hens rättigheter de viktigaste i sammanhanget, inte de vuxnas. Underhåll är till för barnet, likaså möjligheten att efterforska sitt biologiska arv.
Jag har aldrig i hela mitt liv stött på någon som blivit "pålurad" en unge, eller lurat på någon annan en unge. Men det verkar ju som att det förekommer.
Jag tycker att det är moraliskt förkastligt att ljuga för sin partner och påstå att man brukar preventivmedel när man inte gör det. Men det kanske är dags för män att vakna upp och göra vad de kan för att skydda sig mot oönskade graviditeter.
Jämförelse: I teorin SKA jag kunna gå hem från krogen dräggfull och halvnaken utan att bli antastad/överfallen. I praktiken skyddar jag mig mot den risk det skulle innebära och ser till att inte dricka SÅ mycket/ta taxi hem/ha sällskap. Samma princip bör män tillämpa om man inte vill bli ofrivillig förälder.
Kvinnor har större makt över reproduktionen, en biologisk orättvisa, men jag ser inga godtagbara sätt att utjämna denna orättvisa. Det är inte den enda orättvisan i världen, man får helt enkelt lära sig leva med orättvisor.
röstade själv på första alternativet.
abort är en valmöjlighet, inte en skyldighet.
Kvinnan har alltid rätt till barnet om hon vill ha det. Mannen gjorde sig skyldig till möjlig graviditet så fort han hade samlag med kvinnan. Vill han sedan inte ha kontakt med barnet behöver han bara betala understöd och det är allt.
Jag skulle inte säga att hon gör "rätt", i det att jag har svårt att se att det moraliskt korrekta agerandet vid en graviditet alltid är att behålla barnet. Hon gör däremot inte fel.
Det kvinnan beslutar sig för att göra och som gäller hennes kropp är alltid rätt.
jag tycker inte det rätt mot barnet att födda det om inte både kvinnan o mannen är överens om att skaffa ett barn..
vist kvinnan har ingen skyldighet att göra abort om mannen inte vill ha barnet men tycker inte då hon kan kräva något från honom heller. Men som sagt kan tycka det är ego när man inte tänker på barnets bästa.
hur snällt är det nej din far ville inte bli pappa så därför har ni ingen kontakt el relation. Jag valde att födda upp dig ensam.
Man kan aldrig göra fel när man bestämmer att ens barn ska få leva.