Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Juni-barn

Hoppar in här jag med....
    BF 2:a juni....
    Vårt 3:e barn...

Har också haft en del sammandragningar... I helgen har de varit värre än tidigare och mycket tätare... Haft en del som gjort ont också...
    Var till Bm på eftermiddagen för en extrakoll... Fick lämna urinprov för att utesluta bakterier i urinvägarna.
    Bebis har sparkat som sjutton idag....
    Var mer stillsam i helgen när sammandragningarna var som värst... Men sparkat en del när de släppt...

Barnmorskans order: Åk hem och lägg dig på soffan framför tv:n med en ask chokladpraliner....

Har inte haft så mycket sammandragningar med de två första barnen. Bara lite på slutet.
    Och man blir lite nervös med tanke på att tvåan var prematurfödd, vilket de aldrig hittade orsaken till...
    Men sammandragningarna har minskat nu i alla fall....
    Skulle höra av mig om de ökar igen...
    Molar lite i magen och ryggen till och från fortfarande.
    Bara att fortsätta ta det lugnt ett par dagar antar jag....

• NinnaBus

Tack
    Kul när det är fler som kommit ungefär lika långt i sin grav...
    Och bra att kunna diskutera funderingar man har...
    Eller bara skriva lite...

• NinnaBus

Tror bebis har vänt på sig lite...
    Förut låg han med ryggen ut och sparkade bara innåt.
    Men efter en del rumlande där inne så har han börjat sparka en del utåt också nu...
    Så idag var första gången sambon kunde känna sparkarna ordentligt.
    Mysigt...

Ni som haft mycket sammandragningar...
    Har ni fått som träningsvärk efteråt?
    Öm i hela magen, men sammandragningarna har minskat... Bara haft ett par st idag...
    Fick inget vettigt svar av bm...

• NinnaBus
    Dancia skrev 2012-01-31 21:32:27 följande:
    Det känner jag verkligen igen. Jag har ju iof fortfarande massa SD nu men jag har som träningsvärk emellan och det gör ont att gå upprätt.
    Ont att gå upprätt... samma här...
    Och öm när man tar på magen...
    SD har minskat hos mig... Fick rådet att vila så har legat på soffan sen i söndags... Bara varit uppe kortare stunder.
    Har haft mycket mer ont i magen och ryggen idag än vad jag hade igår, men upplevt att sammandragningarna varit mindre och färre... Bara haft ett par som varit jobbiga...
    Visst, magen blir spänd i mellanåt, men inte sådär stenhård... Bara lite halvhård... Så vet inte riktigt om man ska räkna det som sammandragningar då eller inte...

Vad är GBS?
  • NinnaBus
    Dancia skrev 2012-01-31 22:46:37 följande:
    Ja det bästa är att vila, men tyvärr hjälper inte det för mig så mycket för jag gör inget annat än att vila känns det som. Min man sköter det mesta i hushållet och jag pluggar hemma. Så det enda jag gör vissa dagar är att lämna barnen på dagis, hämta och laga mat ibland (det gör också mannen oftast).

Jag hade nog räknat även halvhårda som sammandragningar. En sammandragning är ju alltid en sammandragning även om den inte håller i lika länge eller gör lika ont varje gång.

GBS är en bakterie (grupp b streptokocker) som finns normalt i tarmarna. Var tredje gravid bär på det även i underlivet och urinvägarna kan då bli inflammerade. Dessa bakterierna kan då vara en orsak till sammandragningar.
    Ok...
    Jo, man kanske borde räkna in de halvhårda sd också...
    Även om detta är tredje barnet så känner jag mig helt lost när det gäller sammandragningar osv...
    Hade lite med första, men bara på slutet... Yngsta minns jag inte... Inga onda i alla fall...
    Äldsta barnet är snart 8år och yngsta 5½...
    Otroligt vad man hinner glömma... Känner mig som en nybörjare på detta igen
  • NinnaBus

Dancia: Vad skönt att de äntligen kollar upp dig lite bättre.

PojkarnasMamma85: Har också fått höra att om man har kraftiga sammandragningar som gör ont och inte går över i vila så ska man åka in...

Lina007: Jag blev heltidssjukskriven med mitt andra barn pga foglossningar.... Så det borde ju inte vara helt omöjligt att i alla fall få deltidssjukskrivning om du har så ont...

Känns bättre idag. Skönt. Börjar vara trött på att ligga på soffan.... Vaknade bara en gång i natt av sammandragning... Magen hård som sten och fy tusan vad ont det gjorde... Men det släppte och sedan har det varit rätt lugnt. Så då kanske det är på väg åt rätt håll...
    Ska se om man vågar röra lite på sig idag och se vad som händer....

• NinnaBus

Så trött...
    Visst har det varit en del på jobbet och även privat, men 'gäsp'...
    Känns som man aldrig är pigg oavsett hur mycket jag sover...
    Ska kräva av bm att hon kollar hb på tisdag när jag ska dit.
    Sist tyckte hon att det var onödigt eftersom mina järnvärden var sååå bra...
    Jo iofs, men det provet togs ju 10 veckor innan... Kan ju hända en del på den tiden menar jag...

Lite halvtuff dag igår. Var med yngsta sonen (5år) till sjukhuset.
    Han gjorde gastroskopi och coloskopi under narkos.
    Man är ju lite spänd som förälder när man sitter och väntar...
    Men det gick jättebra alltihop.
    Tror spänningen i kroppen kanske inte var så bra. Hade en del sammandragningar sen på kvällen.
    Bättre idag i alla fall... Men extremt trött...

Nu blir det att fara iväg till stan (7mil enkel väg) för att hämta ut äldsta sonens nya glasögon.
    Sen blir det nog slappa i soffan resten av dagen.
    Ha det så gott allihop

gammelmamma: grattis till barnbarnet!!!

• NinnaBus
    zenoble skrev 2012-02-11 11:22:53 följande:
    Var det för glutenbesvär ? tyckte jag läst det innan. bara nyfiken då jag och många i släkten har det. Skönt att det gick bra, om än det är högst obehagligt!
    Nej. Gluten har de uteslutit via blodprover. Han har inte anlag för det säger de...
    Vi har också flera i släkten med gluten och veteallergi så det var det första de testade för...
    Får vänta ett par veckor på provsvaren. Men det såg bra ut i magen och tarmarna i alla fall.
  • NinnaBus
    Cataleya skrev 2012-02-11 22:34:26 följande:
    Min gluten visades inte heller på blodprov, utan bara på de där roliga undersökningarna :) ville bara säga det, Hoppas han slipper och kryar på sig :)
    Tack...

Det gjorde inte min mammas och min syrras heller...
    Han har ju tagit de vanliga blodproverna först och de visade inget. Påpekade att de inte visat något på mamma och syrran.
    Trodde att de tog de vanliga proverna igen nåt år senare när de ville testa för det igen. Men enligt läkaren har de tagit något mer prov då som visar om man har anlag för det eller inte. Sonens test visade att han inte har anlag för det och läkaren sa att han i stort sett omöjligt kan ha det då...
    Hoppas att han har rätt...

Det såg bra ut i magen och tarmarna sa den läkaren som gjorde undersökningen. Så vi får se vad proverna visar.
Svar på tråden Juni-barn