Inlägg från: NinnaBus |Visa alla inlägg
  • NinnaBus

Juni-barn

MissFörstånd skrev 2012-04-13 15:00:17 följande:
    Vad har du för problem med sköldkörteln? Får du gå på tillväxt för det? Jag äter själv levaxin och har inte hört något sådant förut.

Överproduktion. (hyper)
    Äter lågdos tiotil för att hålla värdena på en bra nivå.
    Är tydligen lite klurigare att ha en överproduktion vid graviditet än att ha en underproduktion (sa i alla fall läkaren på spec. mödravården).
    Finns risk för tillväxthämning + lite annat vid överproduktion så därför har de koll på tillväxten. 

• NinnaBus
    Elvis Mamma skrev 2012-04-13 15:28:19 följande:
    Jag har också hyper, är dock opererad men utan nån vidare effekt då mitt T4 fortfarande ligger för högt. Ska också få göra TUL. Vet du vad dina värden ligger på NinaBus? Jag har tyvärr en BM som har noll erfarenhet av just hyper å spec mödravården verkar tyvärr inte heller så insatta, enligt dom kan högt T4 inte påverka barnet men du har alltså fått förklarat för dig att de finns risk för tillväxthämning? Viken risker kan det mer finnas?

Med lågdos tiotil så ligger de inom ref. värdena.
    Fick hyper konstaterat 2007 och medicinbehandlades i 1½år. Räknades sedan som frisk då värdena var normala, tills jag blev gravid och de drog iväg...

Min BM ville att jag skulle kolla värdena i början av grav för säkerhetsskull och det var då de upptäckte att de börjat dra iväg... De var normala bara några månader innan...
    Så T4 hann inte stiga så våldsamt mycket innan de satte in lågdos tiotil. TSH har legat under deras lägsta mätvärde länge...
    Vet inte riktigt vad värdena är på nu då min medicinläkare skickar brev där hon skriver att värdena ligger på en bra nivå och var vänligen ta nya prover om ca 2 veckor... (fast det har hon skrivit även om TSH legat under mätvärdet också..., bara T4 varit inom ref så har hon varit nöjd...)

Det var min medicinläkare som rekommenderade kontroller hos spec.mödravården eftersom hon ansåg att barnmorskorna har för lite koll på det här med sköldkörteln och graviditet.
    Min läkare på spec.mödravården har väl bara i princip sagt att de behöver ha koll på tillväxten och att det är lite klurigt med överproduktion vid graviditet eftersom det inte är jättevanligt och man därför inte kunnat forska så jättemycket på det.

Eftersom den läkare jag hade första gången jag fick hyper inte gav mig nån info alls om något så har jag fått försöka ta reda på saker själv. Man tror att jag hade hyper när jag väntade mitt yngsta barn och att det kan ha varit det som gjorde att han föddes för tidigt (6½v).
    Så därför så försökte jag ta reda på mer om det också...
    De kända risker som jag fått reda på är bl.a. tillväxhämning och risk för prematur födsel...
    Men riskerna ska vara små om man "bara" har förhöjt T4 eller lågt TSH.
    Ska vara knepigare om man samtidigt har TRAK-antikroppar, enligt min medicinläkare i alla fall... Varför vet jag inte riktigt...

Enligt min medicinläkare bör alla gravida med hyper kollas av spec.mödravården, för säkerhetsskull... Även om riskerna inte är jättestora så bör man ändå vara medveten om att de finns menade hon... Och då är det ju bättre att ta det säkra före det osäkra...   
    Nu har ju bebis legat lite under det normala och då har de gjort fler tillväxt-ul för att ha koll så att den inte hamnar mer under... De senaste tre ul har den legat på -10%, -16% och -15%. Så den följer sin egna kurva...
    Läkaren på spec.mödravården sa nu senast att i vanliga fall hade de nöjt sig med det och släppt oss nu efter att ha sett att bebisen följer sin kurva och inte hamnar mer under, men eftersom jag har det här med sköldkörteln så vill de kolla en gång till innan bebis beräknas födas. Bara för säkerhetsskull... Så det blir ett nytt tillväxt-ul om 4 veckor... Ser allt bra ut då så blir det inga fler kontroller....

Hoppas att det kunde förklara lite...
    Kramis    

• NinnaBus

Köpte amnings-bh på hm nyligen. Fanns i 2-pack...Så det blev ett sådant...
    Utan bygel... Fanns både med och utan...
    Mjuka och goa. Snudd på stora i kupan nu så de borde räcka till efter förlossningen och mjölken kommit igång...   
    Verkade rätt töjbara i alla fall...

• NinnaBus

BM igår.
    Allt såg bra ut.
    Blodtryck 112/60
    Glukos 6,3
    Bad henne kolla hb också eftersom magen trasslat lite (gallan eller nåt magkatarraktigt). Har inte tagit järntabletterna på flera dagar då de ställer till magen ännu mer. Men Hb låg på 130 så då gjorde det ju inget att jag hoppat järnet.
    Sf-måttet ligger lite under, men inget att bry sig om eftersom vi ändå vet att bebisen växer. Liten bebis som följer sin egna kurva enligt tul.

Frågade lite om det här med magen som trasslat. Bm tyckte att jag kunde prova med omeprazol några dagar och se om det blev bättre. För det skulle man kunna ta som gravid sa hon. Men så blev jag osäker ändå när jag läste på pappret om den och det typ står att läkare måste godkänna om det är ok att ta den under graviditet.
    Nån annan som vet?

• NinnaBus

Zvartaliljan och PIO: Håller tummarna för att bebisarna får stanna inne ett tag till.

• NinnaBus

Zvartaliljan:
    Hur många veckor har du gått nu?
    Sjukhussängar är inte roliga...
    Kram på dig...   

• NinnaBus

Var med yngsta sonens förskola på besök på en bondgård på förmiddagen. Jättemysigt!!
    Men var sååå trött när jag kom hem.
    Tänkte ta en liten powernap och vaknade 3 timmar senare av att det ringde på dörren....
    Det var skönt att få sova lite  

• NinnaBus

Meeeeen vad det ska mola nedtill i ryggen idag då...
    Småöm i nederdelen av magen med... 
    En massa småsammandragningar är ju också jättekul (inte).
    Suck... 
    Och bebisen verkar ha fått för sig att sparka på mina inälvor och anstränger sig för att få ut foten genom min navel. Knör och bråkar och det gör sååå ont.  
    Soffläge idag och hoppas på att det känns bättre imorgon...   

Svar på tråden Juni-barn