• Dancia

Juni-barn

UnderbaraPojke skrev 2012-04-20 15:06:53 följande:
    Hur tänker ni ang. nappflaskor ?

Kör ni plast eller glas ?

Tänker mkt på alla skriverier ang. plastflaskorna !! Har ju såklart köpt plastflaska från apoteket som enl. dem är den säkraste. Efter jag köpt denna började skriverierna.

Jag köper BPA-fria plastflaskor. De flesta plastflaskorna är ju BPA-fria idag så det skainte vara någon fara. Sen är de flaskorna så billiga så man kan bära köpa ny om man t.ycker att de blir väldigt repiga.
  • Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-20 22:50:34 följande:
    Jag ringde facket och frågade lite om semester under graviditeten och då sa han jag pratade med att jag har rätt till föräldralön vilket jag knappt hade hört talas om!?

Man skulle tydligen få 10% av sin snittlön (räknas ut de 3 sista månaderna man arbetar) under 3 månader (om man hade arbetat mer än 3 år.)

Detta gäller om företaget har kollektivavtal vilket min butik har....men när jag ringde å pratade med en tjej på kontoret som har hand om administrationen så hade hon ALDRIG hört talas om detta...hon trodde att jag pratade om föräldrapenning eller något. Frågade även 4 kollegor som aldrig hört talas om det....

Men när jag googlar så läser jag ju flera artiklar om detta....har ni hört talas om det här med föräldralön?

Jag har också hört talas om det och jag tror helt klart det stämmer det han säger på facket. Går det inte att läsa regler och överenskommelser i ditt kollektivavtal så du kan visa det för henne på kontoret? Jag har hört om flera som faktiskt fått en del i föräldralön för att det ska täcka upp lite av det man förlorar när man tar föräldrapenning och det brukar ligga på 10%.
  • Dancia
    UnderbaraPojke skrev 2012-04-21 15:39:46 följande:
    Hur vet jag om det är fostervatten eller bara vattniga flytningar som riktigt sipprar till emellanåt i samband med en sd??

Om det kommer väldigt ofta så rekommenderar jag att ringa förlossningen. Jag fick rejält vattniga flytningar då i måndags eller tisdags när jag fick åka in till förlossningen. Visste heller inte men jag ringde in och de tyckte att jag skulle komma in och kollas eftersom det vattniga kom i samband med sd.
  • Dancia

Missförstånd: jag känner verkligen igen det där. Det gör ofta väldigt ont och ilar som knivar när bebisen vrider på sig och trycker.

• Dancia

Haha, det är verkligen roligt att höra att det är fler som har problem med rakningen :). Mina tidigare graviditeter har jag inte riktigt haft problem med det, men min mage hänger redan så himla långt ner så jag ser INGENTING. Jag går bara efter känsel och detbblir ju inte det bästa resultatet. Jag frågade mannen om han ville hjälpa mig men han är för rädd för att skära mig så jag får snällt försöka själv :P.

Bröstvårtssalva ja :). Jag ska absolut skaffa purelan salvan denna gången också. Vanliga bröstsalvor hjälper inte alls tycker jag, men purelan är underbar eftersom den är riktigt fetohoch inte innehåller något vatten.

Annelie81: välkommen :).

Angående namn så har vi som jag tidigare nämnt bestämt att vår flicka ska heta Minnah. Det känns 100% rätt och jag är helt säker på att jag inte kommer ångra mig efter förlossningen. Ibland är jag inne på namnsidor för att fördriva tiden men ingenting känns lika rätt som Minnah. Känns riktigt roligt när både jag och min man verkligen fastnat helt och hållet för samma namn :).

• Dancia

Baby1112: Grattis till giftermålet :). Jag och min man hade heller ingen "riktig" bröllopsnatt då vi var alldeles för trötta, vi tog igen det på morgonen istället ;).

PIO: Stort grattis till flickan! Måste vara skönt att det på ett sätt är "över" nu och att ni kan fokusera på er lilla flicka :). Vad ska hon heta? Ser fram emot bilder om du känner för det och när du kan :).

• Dancia
    Zvartaliljan skrev 2012-04-22 13:37:18 följande:
    Här händer inget...fortsatt ryggläge, mannen fick inte ens tillstånd att ta mig till cafeterian i rullstol. Jag har ont i varenda del av kroppen, mår illa, halsbränna, hjärtklappningar o huvudvärk. Att bara ligga så här är jävligt plågsamt... Infektionsvärdena ser bra ut, får ju massor med antibiotika såklart. Järnvärdet var värre, låg på 100 så det förklarar lite hur jag mår. Är konstant hungrig för sjukhusmaten är bara så otroligt äcklig så jag har knappt ätit något på de 5 dagarna jag legat här nu. Hoppas att mannen ska komma med något gott senare idag iaf...saknar honom o barnen något ofantligt är så uttråkad och ensam här ingen har tid o hälsa på, de håller på med flytten. Läkarna vill hålla kvar bebis tills 34+0 o jag vet fan inte hur jag ska överleva tills dess...

Fy vad jobbigt :(. Har du fått någon mjukare säng eller får du ligga på samma hårda säng? Jobbigt med maten också, håller med om att sjukhusmat verkligen inte är någon höjdare alls. Hoppas din man kommer med något godare att äta sen.
  • Dancia
    Annelie81 skrev 2012-04-22 14:37:12 följande:
    Någon annan som har djur hemma? Vi har två vilda katter och jag är rädd att de skall hoppa på bebisen eller håra ner där han skall ligga...Vi har ställt fram vaggan för ett tag sen men lagt en filt över men just nu tror de att detta är deras säng...blir galen på dem! Vi skall försöka avvänja dem vid att få komma in i vårt sovrum i alla fall så man får sova ostört med bebis i mellan oss....

Vi har en katt och jag tycker det är jobbigt att han är alldeles överförtjust i bebisars sovplatser, dvs vagn och spjälsäng. Just nu står dörren stängd till bebisens rum och då går han in till de "stora" barnens rum och sover oftast i sonens säng. Men så fort bebisen kommit och dörren står öppen är jag säker på att han kommer föredra de förbjudna sovplatserna så där kommer jag vara hård. Ännu mer med denna bebisen än med mina första barn eftersom denna föds på sommaren och då kommer katten vara full med krypande fästingar :(. Med fästingdroppar kan vi förhoppningsvis minska fästingarna som sätter sig på honom men det kommer alltid fästingar som kryper runt i pälsen och sedan hamnar där han lägger sig här inne.
  • Dancia

Ja vi ska ge katten droppar utan gift, alltså sådant som ej är farligt för varken honom eller barnen. Halsband skulle jag inte våga sätta på honom eftersom sådana halsband inte har en "säkerhetsspärr" och då finns det risk att han stryps om han skulle fastna i ett träd. Han har avverkat ett stort antal halsband redan så jag vet att den säkerheten som finnsp vanliga katthalsband är nödvändiga på honom iaf :).

Svar på tråden Juni-barn