• Dancia

Juni-barn

RocketQueen skrev 2012-04-29 14:47:31 följande:
    Jag har tvättat alla sängkläder till spjälsängen och tänkte att jag skulle tvätta spjälskyddet också. Men madrassöverdrag och plastad frotté? Behöver man tvätta det? Det kommer ju att ligga lakan emellan tänkte jag...

Jag har inte tvättat den plastade frotten, känns onödigt att göra det innan det verkligen behöver tvättas eftersom det precis som du säger ligger lakan ovanpå ändå :).
  • Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-29 19:10:00 följande:
    Shit vad jag är kissnödig heeeela tiden ibland gör det ont i blåsan tom (sen kommer det ingenting iaf när man slänger sig på toan.)

Å på nätterna spinger man ju var och varannan timme...ibland gör det ont i magen för mig på morgnarna det känns som sammandragningar eller ngt..kan man ha urinvägsinfektion eller är det bara bebisen som trycker på?

Jag känner mig konstant kissnödig speciellt när jag står och går...blir ett väldigt tryck neråt sitter jag ner är det lite lättare iaf.

Man är mer kissinödig än vanligt och kan känna ett visst tryck när man är gravid men med de andra symtomen du har att det inte alltid kommer kiss fast att du är kissnödig och att du ofta har ont i kissblåsan kan vara ett tecken på UVI. Jag hade väldigt mycket UVI när jag väntade sonen och då var det de framträdande symtomen....sammandragningar, smärta vid urinblåsan, konstant kissnödighet men ingen sveda när jag kissade som annars brukar vara det vanligaste symtomet.

Ring din Bm imorgon och lämna urinprov där eller på vc.
  • Dancia
    Bumman79 skrev 2012-04-29 23:10:48 följande:
    Jag ska göra det kanske är lika bra...har läst någonstans att det inte är alltför bra att gå med UVI under graviditeten heller för barnets skull (om jag inte minns fel.)

Fast jag har väl tänkt att det är såhär att vara gravid...att springa å kissa hela tiden för det säger ju alla att man gör...men de kan alltså e genom ett enkelt urinprov om jag har UVI? :)

UVI är oftast helt ofarligt även när man är gravid, men det är ju inte bra att gå med för länge. Det som kan hända är att man kan få väldigt mycket sd och föda för tidigt. Det höll på att hända i v.28 när jag väntade sonen och hade en kraftig UVI så jag fick ligga inne ett dygn med bricanyl och antibiotika. Fick sen äta antibiotika resten av graviditeten för att hålla bakterierna i schack. Sen är det inte bra för mamman heller. Går man med det för länge kan det bli en rejäl infektion och gå upp i njurarna, så det är bäst att kolla upp så fort man misstänker det.

Ja man lämnar bara ett urinprov i en mugg så tar de ett snabbprov med en sticka (precis som ett graviditetstest) där de kan se om det finns bakterier i urinen. Ibland syns det inte på den stickan och det skickas på odling för att kolla mer noga och då kan det ta några dagar innan man får svar.
  • Dancia
    gammelmamma skrev 2012-04-30 09:23:12 följande:
    På tal om sjukskrivning och vab, är det någon som vet om mannen kan vårda treåringen när jag har blivit snittad? När min dotter fick urakut snitt fick INTE hennes sambo vårda barnet även om hon inte fick lyfta något.

Va? Det låter konstigt, båda får ju vara hemma efter en förlossning oavsett hur förlossningen har gått till. Om det handlar om en längre tid kan han väl ta vanliga föräldradagar? Det kanske är just skillnaden mellan vab och fd de klabbar med.
  • Dancia

Ja det här med dagistider är väldigt olika. På mina barns dagis får man bara ha barnen där 50% vid sjukskrivning och nu nyligen har de spikat alla 15-timmars barn mellan 8.15-11.15 varje vardag. Man kan alltså inte välja 5 timmar 3 dagar i veckan längre vilket jag tycker är mycket bättre eftersom barnen då får vara med på lunchen och mer moment under dagen. Det blir mindre stressigt för hela familjen. Jag kan inte se framför mig att jag ska orka och hinna klä på 3 barn, amma och byta blöja på den minsta, äta frukost och allt som hör till och hinna lämna barnen i tid varje dag för att sedan hämta dem knappt 3 timmar senare. När man jobbar är det en annan sak, men när jag är föräldraledig för den minsta vill jag kunna ta det lugnt och njuta av att ha de större barnen hemma fler dagar i veckan.

Jag har redan varit väldigt missnöjd med detta dagiset tidigare så de här nya bestämmelserna avgjorde att jag bestämde mig för att byta och igår fick jag veta att de har fått plats på det jag helst vill att de ska gå på :). Det är kommunens minsta förskola med ett underbart arbetslag (har jobbat där som tim) och mycket bättre upplägg och verksamhet.

• Dancia
    zenoble skrev 2012-04-30 10:59:42 följande:
    Dancia- nämen gud vad jobbiga tider! Det förstår jag att gjorde säker på att byta, känns ju knappt nödvändigt att lämna dem då! Man hinner ju definitivt inget hemma under den tiden. Melvin är också på det minsta dagiset här med bästa personalen, trivs kanon!

Jag får som sagt ha vilka tider jag vill nu och har måndag-torsdag 9-15. Sen när han blir 15 timmars blir det tisd-tors 9-14. Men sambon kommer ju vara hemma några månader så det blir inte för ens efter sommaren.

Precis, ja det blir samma här :). Tis-torsd 9-14. Känns mycket bättre med de tiderna. De börjar den 21 Augusti så det blir verkligen långledigt eftersom de är lediga med mig nu när jag är sjukskriven och i juni är jag mammaledig fram till bebis kommer :).
  • Dancia
    fyrklöver81 skrev 2012-05-01 14:36:02 följande:
    Imorgon ska vi på vårt tul, jag är så nervös och hoppas att hjärtat växt till sig och hamnat i rätt vinkel igen! Usch har längtat efter detta då jag hellre vill vara förberedd om något nu är fel på bebis hjärta.

Men snälla alla håll era tummar att allt ser bra ut.... 

Jag håller tummarna för fullt att det ser bättre ut med hjärtat imorgon.
  • Dancia
    Minimor78 skrev 2012-05-02 08:56:09 följande:
    Barnvagnshjälp!

Jag ska köpa ny barnvagn, men kan inte bestämma mig för vilken...

Har sedan tidigare en bra vagn att ha hemma. Vi bor på landet, så den behöver vara stadig med lufthjul.

Men jag vill ha en liten, smidig & ffa lätt vagn att slänga in i bilen när jag ska åka till stan mm. Hade funderingar på en Brio Sing, men gillar inte sittdelen i den...

Någon som har har förslag på vagn?      

Britax b smart är en smidig vagn i stil med brio sing men den har en sittdel som man kan fälla hela sätet så att barnet ändå kan ligga plant i princip i sittdelen. Det avgjorde att jag valde britax istället för brio sing. Den finns både med 3 hjul och 4 hjul....jag valde 3 hjul eftersom jag tror den klarar snö och skogsvägar lite bättre då framhjulet är lite större på 3:an. En annan fördel är att den är ganska billig också :). Jag beställde min från England tillsammans med tillhörande bilstol som man kan kli ka på chassit. Blev billigare än att köpa i butik. Men jag har sett att den även finns billigt och fraktfritt på tex. Jollyroom.se.
  • Dancia

Aikotakara: Stort grattis till din lilla son och han är såååå fin :). Vilken jobbig resa ni fått gå igenom de senaste dagarna men skönt att ni nu är tillbaka och börjar må bättre.

• Dancia

Herregud vilket sommarväder jag haft här i ca 3 dagar!! Helt underbart egentligen eftersom jag i vanliga fall är en sol- och värme fantast men det har varit väldigt tufft. Jag klarar knappt av 10 min i solen och det känns riktigt riktigt trist. Jag tog med barnen bort till deras dagis tidigare idag för att hämta alla deras kläder m.m. eftersom de ska byta dagis.

Promenaden dit gick hyffsat bra med hjälp av foglossningsbälte och stöttning mot vagnen, sonen fick även hjälpa till att putta på :P. När vi var på dagiset stog jag och pratade med en av personalen och fick en fruktansvärt kraftig förvärk och efter det hade jag konstant molvärk i både mage och rygg. Började svettas och nästan hyperventilera och ta ministeg hemåt. Förvärkarna kom ganska frekvent och det kändes som jag aldrig skulle lyckas ta mig hem. Slängde mig på soffan när vi väl var hemma och tog värktabletter och ca en timme senare var det lugnare. Kan säga att jag vågar nog inte ge mig ut själv så fler gånger då jag var väldigt nära på att svimma flera gånger eftersom jag får kraftig hjärtklappning vid varje sammandragning.

Svar på tråden Juni-barn