• Dancia

Juni-barn

Sweet life skrev 2012-04-25 09:04:29 följande:
    Som student har man inte rätt till sjukpenning, och är därför inte berättigad till någon SGI....

Nu hänger jag inte med. Jag har studerat i snart ett år och SGI:n har då legat vilande. Har varit sjukskriven sen i slutet av februari, innebär det att min SGI blivit nollad då?? :-O
  • Dancia
    Sweet life skrev 2012-04-25 12:05:56 följande:
    Nej, men om du uppbär csn får du ingen sjukpenning, däremot om du går direkt från jobb till studier med studiemedel så har du din tidigare SGI vilande... Men du kan aldrig få ut sjukpenning som student...

Nej inte sjukpenning, men det jag blev orolig för är om SGI:n blir nollad för att jag varit sjukskriven under studieperioden??? Och alltså haft kvar csn eftersom jag inte kunnat få sjukpenning. De har iaf inte sagt något om detta när jag pratat med fk så jag hoppas innerligt att det inte är så.
  • Dancia
    Sweet life skrev 2012-04-25 12:05:56 följande:
    Nej, men om du uppbär csn får du ingen sjukpenning, däremot om du går direkt från jobb till studier med studiemedel så har du din tidigare SGI vilande... Men du kan aldrig få ut sjukpenning som student...

Jag gick direkt från mammaledig till studerande, jobbade innan mammaledigheten, så sgin har ju varit vilande under studieperioden, men jag hoppas inte att den blivit nollad för att jag varit sjukskriven med studiemedel?
  • Dancia
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-04-26 08:58:15 följande:
    Är det normalt att känna ett rejält tryck neråt i nedre delen av magen? Det gör alltså riktigt ont...hade lite ont i underlivet inatt/imorse också och som sagt väldigt svårt att sova.

Har haft så tidigare men den här gången trycker det på ännu mer...nån mer som haft/har så?

Den känslan hade jag när jag hade UVI med sonen. Förstog inte att jag hade UVI eftersom det inte sved när jag kissade. Till slut fick jag värkar och Fick ligga inne en natt för att stoppa värkarna i vecka 28 då.

Ring din BM och be om att få lämna ett urinprov och om inte hon har tid idag så ring förlossningen.
  • Dancia

Någon mer som får riktigt ont av bebisens rörelser ibland? Inatt när jag hade varit nere och kissat så lade jag mig på sidan lutandes halvt på mage med ena benet upp som jag brukar sova bäst....men det gillade inte lilla tjejen alls och efter det kom hon inte alls till ro hur jag än lade mig. Kändes som hon försökte sparka och trycka sig ut ur magen, det sved och brände rejält i magen. Fick till slut ställa mig upp 5 min och "vagga" med kroppen i hopp om att hon skulle somna och skönt nog verkade det funka för efter det blev det betydligt lugnare i magen och jag kunde somna :).

• Dancia

Ja man ska absolut ringa även.om det oftast är helt normalt att det känns lugnare i magen ibland, men man kan inte veta förrän det har kollats. Jag åkte ju in förra veckan på grund av värkar och minskade fosterrörrörelser. Självklart blev hon en vilding inne på förlossningen med ctg:n på magen :). Allt var bra och barnmorskorna sade att det var bra att jag kom in för man ska reagera på om rörelsemönstet blir mindre.

• Dancia
    gammelmamma skrev 2012-04-26 17:56:48 följande:
    Hjärtklappning, skenande puls och yrsel, någon mer som har det?

Det har jag väldigt mycket och ofta. Har det även i vanliga fall men det är värre nu när jag är gravid.

Jag har ju fått detta kollat och ska utreda vidare efter förlossningen då ekg visat vissa avvikelser, men alla prover och Ultraljud på hjärtat har sett bra ut så det är lite av en gåta.

Tycker att du ska ringa din BM om detta och se vad hon tycker.
  • Dancia
    gammelmamma skrev 2012-04-26 19:46:44 följande:
    Jag har aldrig haft problem innan så jag kanske ska ringa i morgon då. Tack! Ändå lite skönt att veta att det finns fler, även om jag inte önskar att någon ska vara dålig såklart. Vad gör du när du får attackerna? 

Ja det är alltid bäst att ta kontakt med sjukvården när det gäller sånt. Jag brukar sätta mig ner (om jag står upp) direkt eftersom jag har svimmat två gånger av såna attacker. Andas djupt och lugnt och försöker slappna av i hela kroppen. Ibland går det över fort och ibland behöver jag lägga mig ner någon timme.
  • Dancia

Lina007: usch, lider med dig. Jag har också varit lite extra tjurig ikväll för att det gör mer ont än vanligt i fogarna. Var ute med hunden tidigare idag. Jag gör nästan aldrig det längre eftersom jag inte klarar av att gå promenader med fogarna och förvärkar men jag längtade ut och behövde frisk luft och ville försöka lite försiktigt.

Hinner gå 200 meter från huset och så kommer det en lös hund mot oss och min hund snurrar runt som en duracell kanin och jag vrids på alla håll och kanter då jag försöker hålla kvar min hund och samtidigt håller min 2,5-åriga dotter i andra handen. Detta resulterade i att min kropp gjorde tvister och rörelser som inte alls är bra när man har foglossning och det kände jag direkt efter när jag försökte ta första stegen från platsen :(.

Så efter det har jag varit på så himla dåligt humör och liksom varit "sur" för att min kropp blev ännu mer förstörd av en helt onödig händelse.

• Dancia

Ensortsmamma: Jag tycker det är fruktansvärt att de kan ta så mycket betalt för en liten annons. Tycker ni gör helt rätt i att istället göra något extra fint på graven. Du är absolut ingen sämre mamma för det.

Svar på tråden Juni-barn